به گزارش مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این آیین گفت: علم پیشران تمدن اسلامی بوده است، نخستین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شد نیز در همین راستا قرار داشت.
صالحی با اشاره به موضوع آیات ابتدایی نازل شده بر پیامبر خاتم (ص) افزود: پروردگار متعال در نخستین آیات با وجود نعمتهای بیشمار الهی، به نعمت آفرینش و دانش و آموزش اشاره میکند چرا که این دو نعمت در نخستین آیات بعثت پا به پای هم قرار دارند و مسیر جامعه سازی و تمدن سازی اسلامی را نشان میدهد.
صالحی تصریح کرد: وقتی سخن در مورد نعمت آفرینش است صرفا ربوبیت الهی در آیات مطرح می شود اما زمانی که بحث نعمت آموزش مورد تاکید قرار میگیرد صفت دیگری بهکار برده میشود چراکه والاترین نماد ربوبیت حضرت حق همین است.
علم، پیشران تمدن اسلامی بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این نگاه جامعه و تمدن نبوی را شکل داد و علم پیشران این تمدن شد، هریک از تمدن های مختلف در طول تاریخ بشر پیشرانهایی داشتند و در این میان پیشران تمدن اسلامی علم بود.
وی با بیان اینکه کتابخانهها پیشران علم در تمدن اسلامی بودند و جریان علم در تمدن اسلامی در فضای کتابخانهها شروع شد، افزود: با این دید باید به مسیر علم و کتابخانه ها نگاه کرد اگر به پیشرفت ایران اسلامی فکر می کنیم چشم انداز از این مسیر میتواند باشد.
عمر علمی با عمر طبیعی باید تقارن داشته باشد
صالحی تصریح کرد: دو نوع عمر داریم عمر طبیعی که از تولد تا وفات است و عمر علمی؛ توصیه فرهنگ دینی و تاریخی ما این بوده است که عمر علمی با عمر طبیعی تقارن داشته باشد اما متاسفانه عمر علمی در بسیاری از جوامع (از جمله جامعه ما) با دو مشکل روبه روست؛ مشکل اول این است که اجباری است و با اجبار در مدرسه و دانشگاه حاصل می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشکال دوم عمر علمی را موقت بودن و ناپایداری آن دانست و ضمن اشاره به اینکه با تمام شدن مدرسه و دانشگاه پرونده عمر علمی بسته می شود، گفت: کتاب و کتابخانه دریچه فرار از این دو محدودیت است اگر میخواهیم عمر علمی همراه با عمر طبیعی حرکت کند و به دورهای خاص محدود نشود باید به مساله کتاب و کتابخانه توجه ویژه کنیم چراکه در این حوزه است که امتداد عمر علمی در طول و عمق پدید می آید.
کتاب و کتابخوانی فرصتی میسازد تا انسان به عمر علمی توجه کند
وی با تاکید بر اینکه کتاب و کتابخوانی فرصتی میسازد تا انسان به عمر علمی توجه کند، افزود: نهضت کتابخوانی براساس همین نگاه اهمیت مییابد، اگر با دیدِ کلان به موضوع نگاه کنیم در مییابیم جامعه سازی اسلامی با تکیه بر کتاب صورت گرفته است، از طرفی اگر با نگاه خرد (به اعتبار فرد) به موضوع نگاه کنیم متوجه میشویم برای اینکه عمر علمی با عمر طبیعی نسبتی داشته باشد به کتاب و کتابخوانی نیازمند هستیم.
صالحی تصریح کرد: نهضت پیکار با بیسوادی و نهضت سواد آموزی قدم اول برای خواندن و نوشتن بود اما اگر خواندن و نوشتن ادامه نداشته باشند کار سخت خواهد شد.
جامعه کتبی خطاهای کمتری نسبت به جامعه شفاهی دارد و به عقلانیت نزدیکتر میشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در گذر سریع از جامعه شفاهی سنتی به جامعه شفاهیِ صوتی و تصویری گرفتار اختلال اجتماعی هستیم، گفت: شدیدا به نهضت کتابخوانی نیاز داریم؛ جامعه شفاهی خطاهای زیاد و حافظه ناپایدار دارد اما جامعه کتبی خطاهای کمتری دارد، به عقلانیت نزدیکتر میشود و از حافظه پایدارتری بهره میبرد.
به نهضت کتابخوانی وسیع نیاز داریم
وی با بیان اینکه پارهای از هیجانات و بحران ها به این نکته باز می گردد، افزود: به نهضت کتابخوانی وسیع نیاز داریم؛ خوشبختانه سند مطالعه مفید سال گذشته به تصویب رسید و فرصتهایی را در این زمینه فراهم میکند.
صالحی تصریح کرد: در جریان نهضت کتابخوانی کشور چند ضلع اصلی باید کنار هم قرار گیرد؛ مولف، ناشر، کتابفروش، کتابیار، رسانهها و اقدامات تبلیغی و کتابداران که لازم است به عنوان یک شبکه همراه با یکدیگر فعالیت کنند البته کتابداران در این پنج ضلع جایگاه مهمی دارند.
مسائل معیشتی کتابداران جایگاه مهمی دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانطور که اشاره کردم شبکه قوی و گستردهای در نهاد کتابخانههای عمومی داریم که مغتنم است، به درستی مسائل معیشتی کتابداران جایگاه مهمی دارد که به آن تاکید میکنم این ادعا اغراق آمیز نیست و از قیبل مسائل سایر مجموعهها نیست انشاالله با اهتمامی که دولت دارد این مسائل به طور جدی یا تا حدودی رفع شود.
در این آیین محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی، نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور و جمعی از فعالان عرصه کتاب و اهالی رسانه نیز حضور داشتند.
در ادامه این آیین نیز از برخی فعالان کتابخانهها تقدیر شد.
∎
صالحی با اشاره به موضوع آیات ابتدایی نازل شده بر پیامبر خاتم (ص) افزود: پروردگار متعال در نخستین آیات با وجود نعمتهای بیشمار الهی، به نعمت آفرینش و دانش و آموزش اشاره میکند چرا که این دو نعمت در نخستین آیات بعثت پا به پای هم قرار دارند و مسیر جامعه سازی و تمدن سازی اسلامی را نشان میدهد.
صالحی تصریح کرد: وقتی سخن در مورد نعمت آفرینش است صرفا ربوبیت الهی در آیات مطرح می شود اما زمانی که بحث نعمت آموزش مورد تاکید قرار میگیرد صفت دیگری بهکار برده میشود چراکه والاترین نماد ربوبیت حضرت حق همین است.
علم، پیشران تمدن اسلامی بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این نگاه جامعه و تمدن نبوی را شکل داد و علم پیشران این تمدن شد، هریک از تمدن های مختلف در طول تاریخ بشر پیشرانهایی داشتند و در این میان پیشران تمدن اسلامی علم بود.
وی با بیان اینکه کتابخانهها پیشران علم در تمدن اسلامی بودند و جریان علم در تمدن اسلامی در فضای کتابخانهها شروع شد، افزود: با این دید باید به مسیر علم و کتابخانه ها نگاه کرد اگر به پیشرفت ایران اسلامی فکر می کنیم چشم انداز از این مسیر میتواند باشد.
عمر علمی با عمر طبیعی باید تقارن داشته باشد
صالحی تصریح کرد: دو نوع عمر داریم عمر طبیعی که از تولد تا وفات است و عمر علمی؛ توصیه فرهنگ دینی و تاریخی ما این بوده است که عمر علمی با عمر طبیعی تقارن داشته باشد اما متاسفانه عمر علمی در بسیاری از جوامع (از جمله جامعه ما) با دو مشکل روبه روست؛ مشکل اول این است که اجباری است و با اجبار در مدرسه و دانشگاه حاصل می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشکال دوم عمر علمی را موقت بودن و ناپایداری آن دانست و ضمن اشاره به اینکه با تمام شدن مدرسه و دانشگاه پرونده عمر علمی بسته می شود، گفت: کتاب و کتابخانه دریچه فرار از این دو محدودیت است اگر میخواهیم عمر علمی همراه با عمر طبیعی حرکت کند و به دورهای خاص محدود نشود باید به مساله کتاب و کتابخانه توجه ویژه کنیم چراکه در این حوزه است که امتداد عمر علمی در طول و عمق پدید می آید.
کتاب و کتابخوانی فرصتی میسازد تا انسان به عمر علمی توجه کند
وی با تاکید بر اینکه کتاب و کتابخوانی فرصتی میسازد تا انسان به عمر علمی توجه کند، افزود: نهضت کتابخوانی براساس همین نگاه اهمیت مییابد، اگر با دیدِ کلان به موضوع نگاه کنیم در مییابیم جامعه سازی اسلامی با تکیه بر کتاب صورت گرفته است، از طرفی اگر با نگاه خرد (به اعتبار فرد) به موضوع نگاه کنیم متوجه میشویم برای اینکه عمر علمی با عمر طبیعی نسبتی داشته باشد به کتاب و کتابخوانی نیازمند هستیم.
صالحی تصریح کرد: نهضت پیکار با بیسوادی و نهضت سواد آموزی قدم اول برای خواندن و نوشتن بود اما اگر خواندن و نوشتن ادامه نداشته باشند کار سخت خواهد شد.
جامعه کتبی خطاهای کمتری نسبت به جامعه شفاهی دارد و به عقلانیت نزدیکتر میشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در گذر سریع از جامعه شفاهی سنتی به جامعه شفاهیِ صوتی و تصویری گرفتار اختلال اجتماعی هستیم، گفت: شدیدا به نهضت کتابخوانی نیاز داریم؛ جامعه شفاهی خطاهای زیاد و حافظه ناپایدار دارد اما جامعه کتبی خطاهای کمتری دارد، به عقلانیت نزدیکتر میشود و از حافظه پایدارتری بهره میبرد.
به نهضت کتابخوانی وسیع نیاز داریم
وی با بیان اینکه پارهای از هیجانات و بحران ها به این نکته باز می گردد، افزود: به نهضت کتابخوانی وسیع نیاز داریم؛ خوشبختانه سند مطالعه مفید سال گذشته به تصویب رسید و فرصتهایی را در این زمینه فراهم میکند.
صالحی تصریح کرد: در جریان نهضت کتابخوانی کشور چند ضلع اصلی باید کنار هم قرار گیرد؛ مولف، ناشر، کتابفروش، کتابیار، رسانهها و اقدامات تبلیغی و کتابداران که لازم است به عنوان یک شبکه همراه با یکدیگر فعالیت کنند البته کتابداران در این پنج ضلع جایگاه مهمی دارند.
مسائل معیشتی کتابداران جایگاه مهمی دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانطور که اشاره کردم شبکه قوی و گستردهای در نهاد کتابخانههای عمومی داریم که مغتنم است، به درستی مسائل معیشتی کتابداران جایگاه مهمی دارد که به آن تاکید میکنم این ادعا اغراق آمیز نیست و از قیبل مسائل سایر مجموعهها نیست انشاالله با اهتمامی که دولت دارد این مسائل به طور جدی یا تا حدودی رفع شود.
در این آیین محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی، نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور و جمعی از فعالان عرصه کتاب و اهالی رسانه نیز حضور داشتند.
در ادامه این آیین نیز از برخی فعالان کتابخانهها تقدیر شد.