شناسهٔ خبر: 69723738 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس شورای شهر کرج در گفت‌وگو با ایمنا مطرح کرد

بزرگراه شمالی طرحی ملی است / چالش‌های اجرا و تکمیل متروی کرج

رئیس شورای اسلامی شهر کرج گفت: مترو و بزرگراه شمالی با نیاز به هزاران میلیارد تومان اعتبار ابرپروژه‌های بود که هرچقدر هزینه صرف آن می‌شد بازهم کم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، شورای ششم کرج در حالی آخرین روزهای عمر خود را سپری می‌کند که برداشتن هر قدم در شهر معادل حضور در یک کارگاه عمرانی بزرگ تلقی می‌شود.

آغاز همزمان چندین پروژه عریض و طویل در نوع خود بحث برانگیز است، آنچه مدیریت شهری کرج در دوره ششم تصمیم بر انجام آن گرفت.

در این میان اهداف عمده پروژه‌های شهری تعریف شده و در حال اجرا را می‌توان موضوع ترافیک دانست، هریک به نوعی تلاش دارند تا به مقابله با ترافیک در خیابان‌های شهر به ویژه در زمان پیک کمک کنند.

پروژه لوپ سوم گوهردشت، تقاطع غیرهمسطح جمهوری، اصلاح هندسی بلوار مؤذن، متروی کرج، اتوبوس‌های برقی و خط تندرو همگی در خدمت معضل ترافیک به‌کارگیری شده‌اند و در این مسیر اجرایی می‌شوند.

اجرای این طرح‌های عمرانی بدون چالش نبوده است، آخرین موضوعی که شورای ششم را درگیر حواشی کرد سفر برخی اعضای شورای شهر و مدیران شهری به چین به منظور بررسی انتقال واگن به متروی کرج بود که با مخالفت شورا مواجه شد.

عملکرد شورای ششم کرج، در کنار حواشی بسیاری که داشت برای خود اعضا قابل دفاع بود و رئیس شورای شهر کرج در آخرین روزهای عمر فعالیت خود به تشریح اقدامات انجام شده پرداخت.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مسعود محمدی، رئیس شورای اسلامی شهر کرج است که با هدف بررسی عملکرد شورای ششم، آخرین وضعیت پروژه‌های شهری و ابعاد پیدا و پنهان حواشی پیرامون شورا انجام شده است.

بزرگراه شمالی طرحی ملی است / چالش‌های 
 اجرا و تکمیل متروی کرج

ماجرای آغاز چند پروژه در یک زمان خاص و گره خوردن ترافیک در بطن شهر

ایمنا: روند اجرای پروژه‌های عمرانی در دوره ششم چگونه پیش رفت؟

محمدی: در آغاز دوره ششم شورای شهر کرج چند پروژه نیمه‌تمام داشتیم و مطالعات برای تعریف پروژه‌های مورد نیاز در دستورکار قرار گرفت.

برای چندین پروژه از سال اول برنامه‌ریزی شد، ابتدا میدان جمهوری بود که حواشی و حساسیت بالایی برای انجام آن وجود داشت و زیرگذر گوهردشت نیز با مسائل امنیتی و خاص همراه بود.

تقاطع میدان دانشگاه نیز نیازمند توافق با دانشگاه بود، هرچند ترافیک‌ساز نبود اما کریدور شمالی جنوبی شهر را تکمیل می‌کرد و به اجبار همه را آغاز کردیم.

زیرگذر شیخ‌آباد به عنوان مرز میان کرج و فردیس نیز در این دوره آغاز شد که اجرای این چند طرح افزایش ترافیک را در پی داشت.

بزرگراه شمالی طرحی ملی است / چالش‌های 
 اجرا و تکمیل متروی کرج

پروژه برای یک ایران هزینه‌کرد برای کرجی‌ها

ایمنا: بعضی پروژه‌ها رویکرد ملی دارد و شهرداری هزینه‌هایی در این مسیر داشته است

محمدی: مترو و بزرگراه شمالی با نیاز به هزاران میلیارد تومان اعتبار ابرپروژه‌های بود که هرچقدر اعتبار هزینه صرف آن می‌شد بازهم کم بود.

برای مترو همفکری شد و تصمیم گرفتیم برای میانه مسیر برنامه‌ای نداشته باشیم؛ سیاست‌گذاری اول تکمیل خط شهید سلطانی بود.

در پروژه ملی بزرگراه شمالی برخی نقد داشتند که چرا ما باید برای بزرگراه هزینه کنیم، سال اول بودجه چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد بود و پروژه بزرگراه ۷ هزار میلیارد بودجه نیاز داشت؛ این پایان کار نبود و بودجه قابل توجهی برای پروژه مترو نیاز بود.

اما و اگرهای تحقق درآمد پایدار برای کرج

ایمنا: برای تأمین اعتبارات مورد نیاز پروژه‌ها چه مسیرهایی علاوه بر جذب بودجه طی شده است؟ به ویژه در زمینه درآمد پایدار

محمدی: اولین اقدام اصلاح بود؛ تصمیم گرفتیم اگر قرار است کسی بالاتر از طرح تفصیلی بسازد و خدماتی را بیش از خدمات تعبیه شده دریافت کند، قیمت‌ها اصلاح شود که وصول مطالبات را همراه با قانون درآمدهای پایدار پیگیری کردیم.

پیش‌از تصویب طرح تفصیلی را بسیار ارزان به مردم می‌فروختیم، اما با کمکی که استاندار و نمایندگان داشتند دریافتی‌ها استانداردسازی شد.

دو درصد از نقل و انتقال مالکان به شهرداری‌ها بر اساس ماده ۸ قانونِ درآمدهای پایدار بود که در هفتادویکمین اجلاس مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استان پیشنهاد شد و با موافقت همراه بود.

نامه اجرایی این موضوع بهمن سال گذشته ابلاغ و سازمان امور مالیاتی ملزم شد این دو درصد را از محل ۵ درصدی که از مالکان دریافت می‌کند، محقق کند.

کلان‌شهر کرج مکاتبه‌ای نیز با رئیس‌کل محترم امور مالیاتی کشور انجام داده که اگر در اجرای آن همکاری‌های لازم صورت گیرد، در آینده‌ای نزدیک در حوزه درآمدهای پایدار توجه خوبی به شهرداری‌ها خواهد شد.

«بی‌نظیر» طرحی خاص است

ایمنا: پروژه بزرگراه همت در چه مرحله‌ای است؟

محمدی: اتصال بزرگراه به همت و خوارزمی دومین سیاستگذاری ما بوده است، در اجرای این طرح برای تملکات موفق بودیم که با کمک دستگاه قضائی، سپاه ارتش و استانداری ممکن شد و در تملکات به چند پلاک رسیدیم.

در این میان برنامه‌ریزی انجام شد تا اصلاح مسیر منتهی به بهشت‌سکینه انجام شود و اجرای پروژه بزرگراه منجر به بروز ترافیک در مسیرهای موازی نشود.

پل B1 و پل بی‌نظیر واقع در این پروژه به لحاظ دهانه و ارتفاع تا انتهای آخرین نقطه پایه‌ها بسیار خاص است و دانشجویان و دانشگاه‌های مختلف از آن بازدید دارند.

خرسندیم که در اجرا از پیمانکار ایرانی استفاده می‌شود، البته تجهیزات خارجی داشتیم و بعضی کابل‌ها وارداتی بود که بخشی از آن مدت زیادی زمان برد تا دریافت شود.

هر کابل حدود ۹۰ کابل زیرمجموعه دارد که بیانگر بزرگی و عظمت پروژه است؛ این طرح امروز پیشرفت قابل توجهی دارد و پل بی‌نظیر از جمله بخش‌های پروژه است که پیشرفت چشم‌گیری داشته است.

برای پل B0 نیز بیش از ۲۰ انفجار عملیاتی انجام شد تا بتوانیم کار را از مسیر میانه کوه پیش ببریم.

بزرگراه شمالی طرحی ملی است / چالش‌های 
 اجرا و تکمیل متروی کرج

زمان‌بندی پروژه ادامه همت

ایمنا: پروژه همت چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

محمدی: طبق آخرین قولی که گرفتیم، گفتند که پل B1 تکمیل تا خرداد ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود.

تلاش ما بر این است تا پایان عمر شورا پروژه به سرانجام برسد و مابقی بستگی به همت پیمانکار و پیگیری مدیریت شهری دارد.

تا به امروز دولت حدود پنج درصد با ما مشارکت داشته است؛ دولت سیزدهم با همکاری نمایندگان مجلس به طرح کمک کردند.

سفر آخر رئیس‌جمهور شهید به استان البرز پربرکت بود و سهم ما و دولت ۵۰ - ۵۰ تعریف شد.

تا به این لحظه شهرداری کرج ۳۵۰۰ هزار میلیارد تخصیص داده اما دولت هنوز پول اضافه‌ای نداده است.

بزرگراه شمالی طرحی ملی است / چالش‌های 
 اجرا و تکمیل متروی کرج

سنگ‌های بزرگ بر سر راه متروی کرج

ایمنا: متروی کرج پیش رفته اما هنوز نقشی در کاهش ترافیک ایفا نکرده است، برنامه شورای ششم در این خصوص چیست؟

محمدی: ما در شورای ششم ایستگاه شهید سلطانی را پس از هفت سال تعطیلی تحویل گرفتیم که با گذشت ۲۴ ماه تکمیل شد؛ این ایستگاه نقش کلیدی در کاهش بار ترافیکی اجرا خواهد کرد.

تا به این لحظه حدود ۵۰۰ متر از یکی ریل‌ها باقی مانده است که ظرف همین روزها تکمیل خواهد شد اما معضل اصلی نبود رام قطار است.

یکی از دلایل سفر به چین هم که حاشیه‌ساز شد دریافت واگن‌ها چینی بود، دلایل منطقی و مستندی داشتیم که این سفر بدون ریالی هزینه‌کرد از مدیریت شهری و با هدف تسریع در گرفتن واگن‌ها در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم به صورت مستقیم تعامل داشته باشیم اما بنا بر مصلحت شهر سفر را لغو کردیم.

برای راه‌اندازی مترو در گام اول نیاز به چهار رام قطار داریم که در تلاش برای خرید رام از مسیرهای دیگری هستیم.

معضل دیگری که در بحث راه‌اندازی مترو با آن مواجه هستیم، محل دپو است، قرار بر این بود که از اراضی دانشگاه خوارزمی ۱۱ هکتار زمین به این کار تخصیص پیدا کند که با خلف وعده مدیران دانشگاه مواجه شدیم و در حال حاضر در تلاش هستیم تا بدون برخورد قهری و قضائی زمین را دریافت کنیم، اما اگر نشود برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

دانشگاه خوارزمی معتقد است توجیهی برای دانشجویان نخواهد داشت که آن اراضی به دپوی مترو تبدیل شود اما قول دادیم، تعهد می‌دهیم و تفاهم‌نامه منعقد می‌کنیم که مشکلی برای آن حوزه ایجاد نشود، امیدواریم زودتر با رئیس جدید دانشگاه به تفاهم برسیم تا وارد فاز قهری نشویم.

بزرگراه شمالی طرحی ملی است / چالش‌های 
 اجرا و تکمیل متروی کرج

داستان ادامه‌دار انتزاع فردیس از کرج

ایمنا: برای انتزاع فردیس از کرج چه مسیری در پیش گرفته‌اید؟

محمدی: موضوع تقسیم امکانات بین فردیس و کرج با همراهی دستگاه قضائی به صورت قانونمند پیش می‌رود.

شهروندان فردیس را جدا از کرج نمی‌دانیم و تلاش‌ها بر این است تا ضمن انتزاع شهرداری‌ها، یکپارچگی خدمت بین دو شهر کرج و فردیس باقی بماند.

دغدغه‌های شهروندان فردیس در زمینه برخورداری عادلانه از امکانات شهری را به خوبی درک می‌کنیم و با توجه به حساسیت موضوع، کمیته تخصصی چهارنفره تشکیل شده است، ضمن آنکه اداره کل بازرسی و دادگستری استان البرز نیز در این زمینه دخیل هستند.

در هشتمین نشست بررسی موضوع انتزاع فردیس از کرج به جمع‌بندی خوبی رسیدیم و تمام تلاش‌ها بر این است که حقی از شهر فردیس ضایع نشود و با این دیدگاه که مردم فردیس را مانند شهروندان کرج دوست داریم، موضوع انتزاع را پیش خواهیم برد.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان آبان سال جاری شورای اسلامی شهر کرج به جمع‌بندی نهایی برسد و هیچ مجادله‌ای در این زمینه وجود ندارد.

پیشنهاد نهایی شورای اسلامی شهر کرج در این زمینه آماده است و با راهبری بازرسی و دادگستری البرز می‌توانیم در آینده نزدیک مشکل انتزاع فردیس از کرج تمام کنیم.

بزرگراه شمالی طرحی ملی است / چالش‌های 
 اجرا و تکمیل متروی کرج

تهیه طرح تفصیلی شهر کرج مهمترین خواسته شهروندان است

ایمنا: طرح تفصیلی شهر کرج در کدام مرحله است؟ 

محمدی: طرح تفصیلی آتی شهر کرج به عنوان نقشه راه توسعه شهری پس از ماه‌ها برسی کارشناسی به تأیید نهایی اعضای شورا رسید.

با توجه به لزوم ساماندهی شهری به منظور رفع نیازهای شهروندان و تبیین برنامه‌های مدیریت شهری به صورت مدون و مفصل، شورای اسلامی شهر کرج پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی طرح تفصیلی آتی این شهر را با رویکرد توسعه پایدار به تأیید رساند.

در این طرح با طراحی شهری و پهنه‌بندی ۱۳ هزار هکتار از محدوده قانونی شهر کرج توسط مهندسین مشاور ذی‌ صلاح، تأمین سرانه‌های خدماتی مورد نیاز شهروندان از جمله فضاهای سبز، آموزشی، ورزشی، درمانی، فرهنگی و مذهبی در مقیاس‌های محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و شهری، متناسب با جمعیت شهر کرج با معیارهای پیاده‌مداری و انسان‌محوری و با هدف دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده تسهیل در عبور و مرور در معابر شهری و سطح‌بندی نظام دسترسی راه‌ها و روان‌سازی ترافیک، بهبود و احیای کیفیت محیط زیست مطلوب شهروندان، تعیین تراکم ساختمانی در راستای تأمین مسکن (متناسب با رشد جمعیت شهری) و رفع نواقص و محدودیت‌های طرح تفصیلی قبلی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و اهداف کارشناسی پیش‌بینی شده است.

تهیه این طرح سال‌ها از مهم‌ترین خواسته‌های شهروندان و موارد پیگیری‌های ایشان از مجموعه مدیریت شهری بوده است.

همکاران در شورای ششم در راستای رفع این دغدغه‌ها و در پاسخ به این پیگیری‌ها اسناد طرح تفصیلی را که شامل دفترچه ضوابط و مقررات، پهنه‌بندی و کاربری‌ها و شبکه معابر است ربا دقت بررسی کردند و به تأیید رساندند تا پس از تصویب در مراجع ذی‌صلاح هرچه سریع‌تر برای اجرایی شدن ابلاغ شود.

اجرایی شدن این طرح بخش عمده‌ای از مشکلات را رفع و انتظارات و نیازهای شهروندان را محقق خواهد کرد.