شناسهٔ خبر: 69706233 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

بختیاری‌زاده در بیست‌وسومین «قرار خدمت»:

تامین زنجیره غذایی، افزایش بازارها و بالابردن کیفیت رویکرد این دوره مدیریت شهری در حوزه میادین تره‌بار است

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: در این دوره مدیریت شهری با هدف ارزان اداره کردن شهر تهران و کاهش هزینه های زندگی در این کلانشهر تامین زنجیره مواد غذایی، توسعه بازارها و میادین میوه و تره بار و بالا بردن کیفیت محصولات را به عنوان مهمترین راهبرد سازمان مدیریت میادین میوه ودتره بار در نظر گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، مهدی بختیاری زاده در سخنرانی ای که در قالب برنامه قرار خدمت شهرداری تهران سه شنبه شب در مسجد مرتضی علی (ع) واقع در منطقه ۲۰ برگزار شد، گفت: یکی از تلاش های این دوره مدیریت شهری کاهش هزینه زندگی و ارزان اداره کردن پایتخت بود و بر همین اساس مهمترین ماموریت سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران را تامین زنجیره مواد غذایی، توسعه کمی بازارها وومیادین میوه و تره بار و بالا بردن کیفیت محصولات عرضه شده در این مراکز تعیین کرد.


وی با بیان اینکه در شهرداری تهران نزدیک به ۳۳ ماه از فعالیت مدیریت شهری و ششمین دوره شورای شهر تهران می گذرد، افزود: از نخستین روز فعالیت این دوره مدیریت شهری، شهردار تهران اهدافی را برای اداره اصولی شهر مشخص کرد که در طول این مدت مدیران شهری تمام توان خود را برای اجرایی کردن این اهداف که برای رفاه حال شهروندان و رفع مشکلات این کلانشهر برنامه ریزی شده است، به کار برده اند.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف در این دوره، تکمیل و بهره برداری از طرح های بزرگ شهری بود که سال ها بر زمین مانده و به یکی از مطالبات شهروندان تهرانی از مجموعه مدیریت شهری تبدیل شده بود.


وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مطالبات شهروندان از مجموعه مدیریت شهری تکمیل پروژه های حمل و نقل عمومی در تمام ابعاد آن مانند توسعه مترو، بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی و همچنین ناوگان تاکسیرانی بود؛بیان کرد: تکمیل پروژه هایی که در بخش توسعه زیرساخت های شهری بود مانند تکمیل رینگ بزرگراهی شهر تهران و فضای سبزی شهری نیز از مهمترین برنامه ریزی های این دوره مدیریت شهری محسوب می شود.


بختیاری زاده با بیان اینکه در طول ۳۳ ماه اخیر به اندازه ۱۰ سال گذشته اقداماتی در جهت اورهال ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شد، یادآوری کرد: بر همین اساس تمامی واگن های مترو شهر تهران اورهال شد و طبق برنامه ریزی های انجام شده نیز به تعداد واگن های مترو افزود شد که این طرح نیز با مشارکت شرکت های تولید کننده داخلی و خارجی اجرایی شد.


وی با اشاره به اینکه توسعه خطوط مترو نیز در این دوره مدیریت شهری پیگیری شد، تاکید کرد: به جرات می توان گفت راه اندازی و بهره برداری از خط مترو پرند بعد از ۱۸ سال یکی از مهمترین افتخارات این دوره مدیریت شهری تهران محسوب می شود.


مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه تکمیل خطوط دیگر مترو و فعالیت این خطوط با هدف توسعه حمل و نقل عمومی و دسترسی آسان شهروندان به این بخش نیز از مهمترین اهداف این دوره مدیریت شهری تبدیل شد، گفت: در حوزه اتوبوسرانی نیز نوسازی این ناوگان چه با خرید اتوبوس از شرکت های داخلی و چه از طریق خرید از تولید کنندگان خارجی در دستور کار این دوره مدیریت شهری تهران قرار گرفت. این در حالی است که برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره محسوب می شود.


وی افزود: در حوزه تاکسیرانی نیز نوسازی ناوگان تاکسیرانی با همکاری شرکت های داخلی واعطای تسهیلات بانکی به رانندگان تاکسی از یک سو و از سوی دیگر خرید تاکسی های برقی از کشورهای مطرح در این حوزه نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره مدیریت شهری است.


مهدی بختیاری زاده ادامه داد: در حوزه توسعه فضاهای سبز باید به ابن نکته اشاره کنم که در سال کذشته بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به فضای سبز شهر تهران افزوده شد که این میزان توسعه به اندازه توسعه فضای سبز در تمام دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است که تنها در عرض یک سال در این دوره مدیریت شهری انجام شده است.


وی بیان کرد: در حوزه های دیگر شهرداری تهران اجرای پروژه های کلان در پایتخت بود مانند اجرای پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) ، بزرگراه شهید بروجردی و ... بود.


مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران یادآور شد: در برخی از پروژه های کلان شهری مانند طرح عمرانی میدان فتح به دلیل سنگین بودن این پروژه ادامه عملیات عمرانی آن در دوره هایی غیر ممکن بود و به همین دلیل ستون های نیمه کاره این پروژه را در زیر خاک مدفون کرده بودند اما این پروژه ها در این دوره مدیریت شهری دوباره از سر گرفته و تکمیل شد.

راه اندازی نهضت آسفالت ریزیوی تاکید کرد: راه اندازی نهضت آسفالت در شهرداری تهران از جمله اقدامات دیگری بود که در این دوره مدیریت شهری اجرایی شد. کما اینکه در اکثر کوچه و خیابان های شهر تهران که نیاز به بهسازی و ترمیم آسفالت داشتند، در طول ۳ سال اخیر آسفالت ریزی انجام شد.
 
ارزان سازی هزینه زندگی در پایتختبختیاری زاده در بخش دیگر صحبت های خود با بیان اینکه یکی از اهداف دیگری که در شهرداری تهران نسبت به اجرای آن تاکید شد، ارزان سازی هزینه های زندگی در این کلانشهربود، گفت: اعتقادی که در گذشته در میان مدیران شهری مطرح شد، این بود که با گران اداره کردن شهر در جهت کاهش مهاجرت در این شهر گام هایی برداشته شود. این شیوه نگرشی باعث شده بود تا اداره شهر تهران گران تمام شود.
وی افزود: ایده شهردار تهران در این دوره، ارزان سازی اداره پایتخت بود که بخشی از اجرای این طرح برعهده سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گذاشته شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ادامه داد: ارزان سازی چرخه تامین مواد غذا و مایحتاج مصرفی خانوارهای شهر تهران در دستور کار سازمان مدیریت نمادین میوه و تره بار قرار گرفت و در راستای تحقق این ایده توسعه کمی بازارها و بالا بردن کیفیت محصولات و ارزان سازی آن برنامه ریزی شد.
 
توسعه کمی بازارها میوه و تره بار و بالا بردن کیفیت محصولاتوی بیان کرد: ساخت بازارهای جدید در محله ها اجرایی شد و در طول ۳۳ ماه اخیر نزدیک به ۵۰ بازار میوه ودتره بار ساخته و به چرخه خدمات رسانی وارد شد و این روند همچنان ادامه دارد.
بختیاری زاده یادآور شد: در حال حاضر تعداد بازارهایی که در شهر تهران به ارائه خدمات در حوزه میوه، تره بار و محصولات پروتئینی می پردازند، به بیش از ۳۰۰ بازار رسیده است.
وی تاکید کرد: در حوزه دسترسی آسان تر شهروندان تهرانی به این خدمات؛ طرح فروش مجازی در بازارها و میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز اجرایی شد.
 
کوتاه شدن دست دلالان از میادین میوه و تره بارمدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه در کنار این اقدامات موضوع ارزان سازی و بالا بردن کیفیت محصولات نیز در دستور کار قرار گرفت، گفت: در حوزه ارزان سازی ایجاد زنجیره های تامین مواد غذایی با کیفیت اجرایی شد و دست واسطه هایی که با سوداگری باعث افزایش قیمت محصولات مصرفی شهروندان می شد، از این حوزه کوتاه شد و اقلام مصرفی بدون حضور واسطه ها به دست مردم رسید.

وی افزود: در طول ۲۰ ماه با توجه به نوساناتی که در این بازار وجود داشت اما در میادین میوه و تره بار قیمت این محصول پروتئینی ثابت بود و تنها در دو ماه گذشته با توجه به بالا رفتن هزینه های کارگری و تامین مواد مورد نیاز این بخش؛ به اندازه مورد نیاز فعالان این صنف کمی قیمت آن تغییر کرد که باز به نسبت قیمتی که این محصول در سطح شهر دارد، ۱۷ درصد ارزان تر در میادین میوه و تره بار عرضه می شود.

مهدی بختیاری زاده ادامه داد: در حال حاضر طبق گزارش بانک مرکزی ۵۲ درصد در بخش میوه ودتره بار زیر قیمت سطح شهر این محصولات در میادین و بازارها عرضه می شود. این در حالی است که در بخش حبوبات ۲۰ درصد ارزان تر به فروش می رسد.

به گفته وی؛ طبق توافقاتی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام شد در حوزه تامین گوشت قرمز مصرفی شهروندان تهرانی با همکاری وارد کنندگان و تولید کنندگان گوشت عرضه شده در بازارها و میادین ۶۳ درصد ارزان تر ارائه می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران بیان کرد: بالا بردن کیفیت محصولات اقوام دیگری بود که در سازمان مدیریت میادین نیوه و تره بار شهرداری تهران انجام شد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت امری است که نیاز به نظارت دائمی دارد تا بتوانیم محصولات با کیفیت تری را با قیمت مناسب به دست مردم برسانیم؛بیان کرد: در حال حاضر نظارت ها در حوزه کیفی بیشتر شده و تیم های بازرسی در سازمان با رصد مستمر باعث شده اند تا شاهد افزایش کیفیت محصولات در بازارها و میادین شهر تهران باشیم.

بختیاری زاده با بیان اینکه برای بالا بردن کیفیت محصولات چندین پارامتر را در نظر گرفته ایم، تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که با توجه به اقدامات انجام شده، در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۷ درصد افزایش مراجعه کننده به بازارها و میادین داشتیم در سال ۱۴۰۲ این میزان افزایش اقبال عمومی به ۲۲ درصد رسید و در سال ۱۴۰۳ در ۶ ماهه نخست نیز شاهد افزایش مراجعه و میران فروش در میادین و بازارهای شهر تهران بودیم.

انتهای پیام/