امیرحسین مزروعی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان از اواخر سال ۱۳۹۴ و اوایل سال ۱۳۹۵، بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر اقدام به راهاندازی دفاتر پیشخوان دولت تحت نظارت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان کرده است، اظهار کرد: این اقدام با اهدافی همچون تمرکززدایی و برونسپاری بعضی از خدمات شهرسازی، تسریع و تسهیل در پاسخگویی به اربابرجوع شهرداری در این حوزه، و بهبود کیفیت خدمات شهرداری صورت گرفته است، همچنین در این دفاتر از نیروهای تحصیلکرده و آموزشدیده بهعنوان کارشناسان مربوطه استفاده شده است.
وی با بیان اینکه حدود ۳۵ دفتر در مناطق پانزدهگانه شهرداری اصفهان است، افزود: تعداد دفاتر پیشخوان دولت متناسب با ظرفیت مورد نیاز در هر منطقه متفاوت است؛ در حال حاضر این دفاتر با هدف ارتقای خدمات شهرسازی، اقدام به ارائه خدماتی از جمله ثبت درخواست استعلامات دفترخانه (نقلوانتقال) و بانک و انجام بازدیدهای مرتبط، ثبت درخواست حفاری و انجام بخشی از امور مربوط به این موارد، صدور فیش نوسازی املاک و وصول عوارض آن، ثبت درخواست بازدید پروانههای احداث بنا و انجام بازدیدهای مربوطه که از اواسط آبان ۱۴۰۲ برونسپاری شده است.
مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در سال ۱۳۹۹، با توجه به مشکلات موجود، جهت تداوم و ارائه خدمات شهرداری از طریق دفاتر پیشخوان دولت، اقدام به مکاتبه با سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اصفهان و رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور برای گرفتن مجوز تداوم ارائه خدمات از طریق این دفاتر کرد.
مزروعی ادامه داد: پس از دریافت مجوز این معاونت جهت تعیین و تصویب تعرفههای خدمات شهرداری از طریق این دفاتر، مکاتبات لازم با مدیر کل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی و مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور را انجام داد؛ پس از آن معاونت شهرسازی اقدامات لازم را درباره رفع مشکلات مرتبط با نحوه عقد قراردادها، اصلاح ایرادات حقوقی و تسهیل ارائه خدمات از طریق دفاتر پیشخوان انجام داده است.
وی با اشاره به سایر اقدامات مرتبط با مجموعه دفاتر پیشخوان و کارکنان زیرمجموعه که در حوزه شهرسازی الکترونیک و واحد امور هماهنگی و نظارت بر دفاتر پیشخوان در این معاونت انجام میشود، گفت: این اقدامات عبارت از برگزاری دورههای آموزشی تئوری و عملی برای کارکنان، برنامهریزی و هماهنگی جهت انجام امور مرتبط با ارائه خدمات به شهروندان در حوزه برونسپاری خدمات، برگزاری جلسات هماندیشی برای رفع مسائل و مشکلات احتمالی، تهیه و ابلاغ دستورالعملهای اجرایی لازم و نظارت بر حسن اجرای آنها، نظارت مستمر بر عملکرد دفاتر و کارکنان زیرمجموعه، بررسی تخلفات احتمالی دفاتر و پرسنل آنها (نظیر نبود پاسخگویی صحیح و به موقع به اربابرجوع متقاضی خدمات شهرداری)، همچنین تهیه و تنظیم قراردادهای دفاتر و شرح خدمات اجرایی، انعقاد قرارداد با دفاتر مذکور و نظارت بر قراردادهای بین کارکنان دفاتر پیشخوان و مدیران دفاتر مربوطه است.
مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه پروانه ایجاد و بهرهبرداری از دفاتر پیشخوان خدمات توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر میشود، مدیران دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد شهرداری موظف به رعایت آئیننامهها، قوانین و مقررات ابلاغی از سوی این سازمان و نیز ضوابط شهرداری اصفهان در چارچوب قراردادها، شرح وظایف و خدمات اجرایی برونسپاری و سایر دستورالعملهای ابلاغی است و باید آنها را بهصورت کامل و دقیق اجرا کند.
مزروعی خاطرنشان کرد: با برونسپاری بعضی از خدمات شهرسازی و شهرداری به دفاتر پیشخوان دولت، علاوه بر تسریع در پاسخگویی به اربابرجوع و بهبود کیفیت خدمات، این اقدام موجب ارائه خدمات شهرداری در این دفاتر، رونق کسب و کار و ایجاد منبع درآمد برای آنها شده است، همچنین این فرایند زمینهای برای ایجاد اشتغال برای حدود ۶۵ نفر از جوانان تحصیلکرده آقا و خانم در رشتههای مهندسی، در مقاطع تحصیلی لیسانس و بالاتر، با گرایشهای معماری، شهرسازی و عمران فراهم کرده است که از این تعداد، حدود ۲۲ نفر بهعنوان کارشناس بازدید دفاتر پیشخوان، ۳۲ نفر بهعنوان مسئول فنی دفاتر پیشخوان و حدود ۱۱ نفر بهعنوان مسئول پیگیری دفاتر پیشخوان مشغول به کار و فعالیت هستند.
وی بیان کرد: در حال حاضر دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد با شهرداری اصفهان خدمات متنوعی را ارائه میدهد که شامل ثبت و پیگیری درخواستهای مرتبط با امور شهرسازی نظیر استعلامات دفترخانه (نقل و انتقال)، بانک و حفاری، بازدید پروندههای مورد استعلام، صدور پاسخ بعضی استعلامات بهصورت آنی، ثبت درخواست گواهی سفتکاری و پایان ساخت، صدور و وصول فیش نوسازی و عوارض سالیانه خودرو، ثبت و پیگیری درخواست پروانههای احداث بنا و بازدیدهای مرتبط، همچنین ثبت درخواست گروههای مختلف پروانهها نظیر تخریب و نوسازی، تمدید، تعویض، توسعه و تعمیرات است.
مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: در روش نخست، متقاضی دریافت خدمات شهرداری پس از گرفتن نامه استعلام از بانک یا دفترخانه، به یکی از دفاتر پیشخوان طرف قرارداد شهرداری مراجعه میکند؛ مسئول فنی دفتر پس از بررسی اسناد و مدارک، درخواست را ثبت و پرونده را برای انجام بازدید به کارشناس ارجاع میدهد؛ پس از انجام بازدید و ثبت گزارش پرونده به کارتابل طرح تفصیلی دفتر ارسال و پس از بررسیهای لازم، به کارتابل کارکنان شهرداری جهت پیگیری و صدور پاسخ استعلام ارسال میشود.
مزروعی ادامه داد: در روش دوم، متقاضی میتواند بهصورت غیرحضوری از طریق سامانه شهروند سپاری شهرداری اصفهان درخواست خود را ثبت و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کند؛ پس از ثبت درخواست فرایندهای مشابه با روش نخت انجام میشود، همچنین شهرداری اصفهان این امکان را دارد که تعداد دفاتر پیشخوان منتخب در سطح مناطق پانزدهگانه را بر اساس نیاز تغییر دهد.
وی یادآور شد: شهروندان میتوانند با مراجعه به سامانههای «اصفهان نما» و «شهروند سپاری» لیست دفاتر مجاز و تغییرات آنها را مشاهده و دفتر پیشخوان مورد نظر خود را برای انجام خدمات انتخاب کنند.
مدیر شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به برونسپاری خدمات شهرداری به دفاتر پیشخوان دولت در سال ۱۳۹۵ تاکنون و آمار استعلامات ثبتشده و پاسخهای صادرشده در سطح مناطق پانزدهگانه شهرداری اصفهان گفت: در سال ۱۳۹۵ تعداد ۷۹۴۹ استعلام ثبت و ۵۹۸۵ پاسخ صادر شد که این روند در سالهای بعد افزایش پیدا کرد و به اوج خود در سال ۱۳۹۷ با ۸۶۸۲۰ استعلام ثبتشده و ۷۷۷۳۰ پاسخ رسید.
مزروعی افزود: سالهای بعد تعداد استعلامات و پاسخها به تدریج کاهش پیدا کرد و سال گذشته به ۴۱۶۲۶ استعلام و ۳۶۱۲۳ پاسخ رسید، همچنین ثبت و بازدید پروانههای احداث بنا از پانزدهم آبان ۱۴۰۲ تا پایان همان سال به تعداد ۱۳۰۱ فقره و از ابتدای سال جاری تا ابتدای مهر به تعداد ۱۶۴۵ فقره پرونده بوده است.