علیرضا نوین در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، درخصوص ابرمسئله حاشیهنشینی در تبریز گفت: حاشیهنشینی در کل دنیا وجود دارد و مختص تبریز نیست بلکه ما با یک پدیده شهری و جهانی روبهرو هستیم، اما مساله اینجاست که بحث منطقه حاشیهنشین یا کمبرخوردار تبریز با مسئله فعال شدن گسل شمال تبریز عجین شده که تهدید جدی برای تبریز است.
وی با تأکید بر اینکه مسئله حاشیهنشینی، میتوانست به شکل توانمندی پیش برود و مدیریت شود، افزود: پروژه شهرک جوانان نیز در دوان مدیریت در شهرداری تبریز آغاز شد که زمین را برای انتقال و جابهجایی حاشیهنشینی از دولت تحویل گرفتیم.
وی ادامه داد: در آن زمان، مجوز پنج هزار واحد مسکن مهر از دولت اخذ شد و شورای شهر تبریز تصویب کرد که مبلغ اولیه پنج میلیون تومانی را به مردم هبه کنیم اما مردم آماده نبودند و با مشکلاتی برخورد کردیم.
رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجانشرقی گفت: نزدیک هزار نفر در پروژه شهرک جوانان نامنویسی کردند که در آستانه عقد قرارداد باید با مسکن و شهرسازی قرارداد میبستند اما تعلل کردند و دولت و شهرداری تبریز پای کار آمدند اما مردم آمادگی نداشتند.
نوین با اشاره به اینکه دولت، امکانات و طرحهایی برای توانمندسازی حاشیهنشینان دارد، گفت: شرایط زندگی برخی حاشیهنشینان، در شأن زندگی شهری و مردم تبریز نیست.
وی با اشاره به اینکه به طور میانگین 300 هزار نفر حاشیهنشین در شمال تبریز و حاشیه کوه عونبن علی زندگی میکنند و در منطقه باغمیشه و عینالی نیز شاهد ریزش بعضی ساختمانها در گذشته بودهایم، تأکید کرد: آنچه که در مواجهه با حاشیهنشینی مهم است فعال بودن گسل شمال تبریز است که ما اکنون نیز سالانه رانشی در این گسل فعال داریم که مشکلاتی در آینده ایجاد خواهد خواهد کرد.
همه طرحهایی که نیمه کاره رها شد
نوین با اشاره به دوران هشت ساله خدمت در کسوت شهردار تبریز، گفت: در آن ایام با مشارکت شهروندان تبریزی شاهد آغاز برخی کارها و پروژههای سرمایهگذاریهای بزرگ در تبریز بودیم.
وی ادامه داد: آغاز پروژههای بزرگ سرمایهگذاری در تبریز، برای شهرهایی مثل تهران نیز مسئلهای جدید بود، درحالی که ما در شهرداری تبریز، برای آن آییننامه و دستورالعمل داشتیم که این تحول از تبریز به عنوان شهر اولینها آغاز شد.
رییس مجمع نمایندگان استان آذربایجانشرقی گفت: امروز در مجتمعهای تجاری مانند مجتمع تجاری لالهپارک، برخی ایستگاههای مترو یا در بحث حملونقل و بعضی از مسیرهای بیآرتی که آن موقع طراحی شد، شاهد رد پای مشارکتکنندهها هستیم که آغازگر این حرکت بود اما در ادامه باید توسعه پیدا میکرد.
نوین ادامه داد: در دوران هشت ساله شهرداری تبریز، بیآرتی شرق به غرب تبریز ایجاد و بیآرتی شمال به جنوب مطالعه شد که باید انجام میشد، اما به هر دلیلی شروع نشد؛ یا طرح قونقا و تراموای شهری مطالعاتش انجام شد و پس از آن دوره، مدیریت شهری به هر دلیلی یا پیگیر آن نشد یا مشکلاتی مطرح بود، اما در زمان ما بنا بود انجام شود.
وی با اشاره به بر زمین ماندن و رها شدن پروژههای بزرگ شهری که با بخش مشارکت مردمی عقد قرارداد داشت اما برخی پروژهها رها شد و برخی با مشکل مواجه شد، گفت: متأسفانه امروز پروژه بزرگی مانند "آیسان" رها شده و پروژه "هشت بهشت" بهدلیل مشکلات حقوقی از ادامه مسیر تکمیل پروژه باز مانده است.
رییس مجمع نمایندگان استان آذربایجانشرقی یادآور شد: درخصوص پروژه جلوی پل بازار دانشگاه که بیش از 20 سال رها شده بود، مردم فکر میکردند در آن مکان زیرخاکی پیدا شده که رها شده و اکنون نیز همین فکر درخصوص پروژههایی مثل "هشت بهشت" و "آیسان" و دیگر پروژههای سرمایهگذاری که رها شده، دارند و باعث تأسف است که این پروژهها به مقصد نرسیده است.
نوین با تأکید بر اینکه پروژههای سرمایهگذاری از نظر فرهنگی نیز میتوانست دستاورد شاخصی برای تبریز داشته باشد، گفت: بنا داشتیم در منطقه گجیل، بهعنوان یک مجموعه فرهنگی در کنار مقبرهالعرفا مجموعهای ایجاد کنیم و موزههای بزرگی در آن منطقه ایجاد کنیم یا موزه فرش که بیش از 10 سال است شروع شده و رها شده است، اما متأسفانه این پروژهها مسیر دیگری پیش گرفتهاند.
انتهای پیام/
∎