شناسهٔ خبر: 69713169 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «امکان بقای پس از مرگ ناظر به دیدگاه دیوید لاند» منتشر شد

کتاب «امکان بقای پس از مرگ ناظر به دیدگاه دیوید لاند» اثر زینب امیری منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «امکان بقای پس از مرگ ناظر به دیدگاه دیوید لاند» اثر زینب امیری است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۳۸ صفحه به چاپ رسید.

آیا مرگ بدن جسمانی به معنای نابودی کامل شخص است؟ استدلال این اثر آن است که شخص بالذات سوژه حالات آگاهی است که به رغم ارتباط علّی عمیق و نزدیکی که با بدن دارد، به لحاظ منطقی و ماهوی از آن متمایز است؛ از این رو بقای شخص پس از مرگ جسمانی امری ممکن است.

این اثر با بررسی امکان مفهومی و امکان طبیعی بقا نشان می‌دهد بقا اصالتاً امری ممکن است و در این راستا شواهد تجربی مؤید نیز بررسی و ارائه شده‌اند؛ همچنین در باب تفسیرهای جایگزین و شواهد و دلایل له و علیه مدعای کتاب، بررسی‌های انتقادی دقیقی نیز ارائه شده است که از این میان به ویژه می‌توان به بررسی‌های انتقادی در باب دیدگاه‌های فیزیکالیستی اشاره کرد.

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «دیدگاه‌های فیزیکالیستی» احتمال فنا و نابودی، فیزیکالیسم و دیدگاه‌های فیزیکالیستی (تقلیل گرایی، حذف گرایی و فرارویدادگی) و غیر فیزیکی بودن ذهن را بیان کرده و نقد مبانی و لوازم وجود شناختی فیزیکالیسم، نقش علوم تجربی و مدعایی جدید از فیزیکالیسم را به رشته تحریر درآورده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «دوگانه انگاری» دیدگاه‌های دوگانه انگار، بررسی ماهیت خود (شخص) و امکان متافیزیکی و امکان طبیعی بقا را شرح داده و جوهریت خود غیر مادی (جزئی عریان، معناداری و ویژگی‌های سلبی و ویژگی جوهری سوژه)، دوگانه انگاری قوی و بررسی انتقادی دوگانه انگاری قوی (مسئله علیت، فرضیه بستار علّی، جهان همبسته به جای جهان بسته، مسئله این‌همانی شخصی و بررسی این‌همانی شخصی از منظر لاند) را مورد بررسی قرار داده است.

«رابطه بدن (به ویژه مغز) با حالات آگاهی» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن نقش بدن (مغز) و بدن‌مندی مادی و دلایل ایجابی به سود بقا شامل دلایل پیشین (برهان وجهی دوگانه انگارانه، نظریه فیلتر، برهان وجود ابدی، برهان بر واقعیت حیات پس از مرگ و ملاحظات موید ایده بقا) و دلایل پسین (تجربه خروج از بدن، تجربه‌های بستر مرگ، اشباح و ارواح تسخیرگر و واسطه‌گری ذهنی) مورد تأکید قرار گرفته است.