شناسهٔ خبر: 69704995 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عضو کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ تفاوتی در «نوع رفتار با دانش‌آموز» بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد/ شائبه برخورد بهتر با دانش‌آموزی که والدینش پول پرداخت می‌کند، اشتباه است

عضو کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با ایلنا: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ذهنیتی به اشتباه ایجاد شده که در مدارس غیردولتی به‌خاطر پولی که از والدین دریافت می‌شود، برخورد با دانش‌آموزان بهتر است. در صورتی که در مدارس دولتی رفتار معلمان و کادر مدرسه با دانش‌آموزان خیلی خوب است و این‌طور نیست که بی‌احترامی یا بی‌توجهی شود.

صاحب‌خبر -

«رمضان رحیمی» عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره منشور حقوق دانش‌آموزی گفت: منشور حقوق دانش‌آموزی مورد توجه قرار می‌گیرد و وجود سازمان دانش آموزی، مجلس دانش‌آموزی و شورای دانش آموزی که انتخاباتش نیز برگزار شده است همه در جهت ارزش‌گذاری به دانش‌آموزان و حفظ عزت‌مندی و اعتمادبه‌نفس آنان است. محدودیتی نیز برای افراد برای عضویت در سازمان دانش آموزی وجود ندارد.

رحیمی درباره حق برخورداری از امکانات درمانی در مدرسه براساس منشور گفت: وجود امکانات درمانی در مدارس به این معنا نیست که اگر دانش‌آموزی بیمار شد در مدرسه درمان شود. منظور این است که در مدرسه تخت اورژانس وجود داشته باشد و اگر دانش‌آموزی دچار مشکلاتی مانند افت فشار شد، تا رسیدن اورژانس، مربی بهداشت مراقبت‌های اولیه را روی این تخت از او به عمل بیاورند. اکثر مدارس امکانات ابتدایی درمانی دارند، مگر در تعدادی که محدودیت فضا و تجهیزات دارند و ممکن است نداشته باشند.

نماینده مردم فلاورجان در مورد حق آموزش کودک در مدرسه بر اساس منشور دانش‌آموزی تصریح کرد: ما کتابچه‌ای به‌نام حقوق خانواده و دانش‌آموزان داریم که مسائل حقوقی مربوط به حقوق متقابل دانش‌آموزان و کادر مدرسه را آموزش می‌دهد تا دانش‌آموزان نسبت به حقوق خود و دیگران در مدرسه آگاه باشند. این موارد را کم‌وبیش اولیای مدرسه و مدیر و معاونان آموزش می‌دهند و هم معلمان در کلاس درس به این موارد اشاره می‌کنند. اما آموزش و پرورش باید این موارد را سازمان‌یافته‌تر انجام دهد.

وی درمورد نوع رویکرد مدارس با دانش‌آموزان نیازمند اعلام کرد: گروکشی یا بهره‌کشی کردن از دانش‌آموز و یا والدین او اشتباه و مردود است. پیش‌بینی شده که در مناطق آموزش‌وپرورش یکی از کارمندان نقش رابط را میان کمیته امداد و آموزش و پرورش ایفا کند تا وجود دانش‌آموزان بی‌بضاعت را به کمیته امداد گزارش کند. درمورد دانش‌آموزان بی‌بضاعتی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد نیستند نیز جشن نیکوکاری و جشن عاطفه‌ها را در آموزش و پرورش داریم که اگر این دو برنامه به‌درستی انجام شود، مبالغی با مشارکت همه دانش آموزان و خیرین جمع آوری می‌گردد و کمیته امداد نیز هم افزایی می‌کند. برای مثال اگر ۱۰ میلیون تومان در این برنامه‌ها جمع شد، کمیته امداد نیز مبلغی به آن می‌افزاید که می‌توان آن را برای کودکان بی‌بضاعتی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نیستند هزینه کرد.

او ادامه داد: حتی ما پیشنهاد کردیم که اگر دانش‌آموزی به خاطر وضع بد مالی نتوانست در اردوها و برنامه‌هایی که واحد آموزشی دارند شرکت کند، هزینه او را تأمین کنند تا در واحد آموزشی دچار مشکل نشود. البته آموزش و پرورش باید روی این برنامه‌ها نظارت کند تا رابط وجود داشته باشد و در ضمن این رابط، ارتباط خوبی با مدارس و همچنین با مراکز حمایتی داشته باشد تا این دو جشن به‌درستی برگزار شود. نباید به‌خاطر اینکه اجرای این برنامه‌ها نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی دارد آن‌ها را به این بهانه که ظرفیتش را ندارند کنار بگذارند.

او افزود: وزارت آموزش و پرورش نیز باید نظارت کند و از مناطق آموزش و پرورش بخواهد که این برنامه‌ها را به‌جد پیگیری کنند. اگر این برنامه‌ها پیگیری شوند و به نتیجه برسند، آثار خوبی هم برای واحدهای آموزشی و هم به خصوص دانش‌آموزان بی‌بضاعت و کم‌بضاعت خواهد داشت.

رحیمی در مورد حق تأمین تغذیه مناسب برای کودکان بی‌بضاعت مطابق یکی از مواد منشور گفت: ما در خود مناطق آموزش و پرورش و نواحی کارشناس تغذیه و بهداشت داریم. واحدهای آموزشی، دانش‌آموزانی را که مشکلات تغذیه‌ای دارند نزد این کارشناس می‌فرستند تا با کمک خیرین و مراکزی که توانایی حمایت دارند تغذیه مناسب دانش‌آموزان را فراهم کنند و کمکی نیز به خانواده برسانند تا بتواند تغذیه را برای دانش‌آموزان تأمین کند.

وی افزود: خیلی از معلمان، مدیران و عوامل اجرایی خود از خیرین هستند و ما اطلاع داریم علاوه بر اینکه خودشان کمک می‌کنند، دنبال جلب کمک خیرین نیز هستند تا از دانش‌آموزانی که به‌علت فقر مالی مشکل تغذیه‌ای دارند و بعضاً بدون خوردن صبحانه سر کلاس درس حاضر می‌شوند حمایت کنند.خیلی از مدارس حمایت، کمک و برنامه‌ریزی دارند و دانش‌آموزان را به‌صورت محرمانه شناسایی می‌کنند و از آنان پشتیبانی به عمل می‌آورند.

رحیمی تصریح کرد: اما لازم است که آموزش و پرورش تغذیه رایگان را نیز بر اساس دستورالعمل‌هایی که از قبل وجود داشته به خصوص برای مدارس ابتدایی در دستور کار خود قرار دهد؛ به‌ویژه توزیع میان‌وعده، آب‌میوه‌ها، خشکبار و شیر را در برنامه داشته باشد و با مشارکت دستگاه‌هایی که توان کمک دارند و خود ریاست محترم جمهوری موضوع را پیگیری کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس دوازدهم در مورد توجه به امنیت روانی دانش‌آموزان در مدارس توضیح داد: برای این کار مشاورین در مدارس حضور دارند. البته کسری مشاور نیز داریم بعضاً در مدارس فردی به عنوان رابط مشاور تعیین می‌شود که این فرد می‌تواند یکی از آموزگاران و یا معاون یا مدیر مدرسه باشد که در غیاب مشاور دانش‌آموزان به او مراجعه می‌کنند.اگر دانش‌آموزی در معرض فشارها و مشکلات روحی قرار گرفت می‌تواند به مشاور مدرسه مراجعه کند و یا در صندوق مشاوره، مشکلش را در قالب نامه‌ای بیندازد و مشاور مدرسه موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر کادر مدرسه خود مسبب سلب آرامش روانی دانش آموز بودند، چه باید کرد؟ گفت: دانش‌آموز در این شرایط می‌تواند با اورژانس اجتماعی تماس بگیرد و مشکلاتی را که برای او ایجاد کرده‌اند بیان کند.

رحیمی در مورد تفاوت احتمالی رفتار کادر مدرسه با دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیردولتی تصریح کرد: معلمان مدارس دولتی دوره‌های مختلف را گذرانده و از فیلترهای متعددی عبور کرده‌اند و مسلماً با دانش‌آموزان خوب رفتار می‌کنند. اما این ذهنیت به اشتباه ایجاد شده که در مدارس غیردولتی به‌خاطر پولی که از والدین دریافت می‌شود برخورد با دانش‌آموزان بهتر است. در صورتی که در مدارس دولتی رفتار معلمان و کادر مدرسه با دانش‌آموزان خیلی خوب است و این‌طور نیست که بی‌احترامی یا بی‌توجهی شود. شاید در بعضی از موارد این موضوع صدق کند اما نمی‌توان آن را به کل کشور تعمیم داد و گفت در تمام کشور، رفتار با دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی بهتر است. ما چنین چیزی را قبول نداریم.ضمن اینکه ما در کمیسیون آموزش و برنامه هفتم توسعه به دنبال این هستیم که مدارس دولتی را در سه بعد تربیتی، آموزشی و فضای فیزیکی تقویت کنیم تا محیط مناسبی برای ادامه تحصیل و تربیت دانش‌آموزان باشند.

انتهای پیام/