شناسهٔ خبر: 69704245 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل «اینتوئتیو مشینز»:

اکنون پلتفرم لازم را برای اقتصاد قمری داریم

به گفته «استیو آلتموس» مدیرعامل شرکت «اینتوئتیو مشینز»، پلتفرم لازم برای برقراری اقتصاد قمری اکنون در دسترس است اما هنوز اقدامات بسیاری باید صورت بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «استیو آلتموس»(Steve Altemus) به عنوان مدیرعامل شرکت «اینتوئتیو مشینز»(Intuitive Machines) که با اولین فرود موفقیت‌آمیز روی ماه توسط یک شرکت خصوصی تاریخ‌ساز شد، نسبت به برقراری اقتصاد قمری خوش‌بین است و دلایل خوبی برای خوش‌بینی خود دارد اما آن ماموریت فقط اقدام اولیه برنامه‌های شرکت او برای مأموریت‌ها به مقصد ماه بود.

به نقل از تک کرانچ، آلتموس در مصاحبه جدید خود توضیح داد که اینتوئتیو مشینز به طور منحصربه‌فرد برای پشتیبانی از ماموریت‌های ماه و در نهایت ایجاد یک اقتصاد قمری موقعیت خواهد داشت. این موقعیت نه تنها به عنوان یک پیمان‌کار برای ناسا یا پنتاگون، بلکه به عنوان یک شرکت خدمات فضایی تجاری تمام‌عیار خواهد بود.

اینتوئتیو مشینز اخیرا تنها برنده قرارداد چند میلیارد دلاری خدمات ارتباطات سیسلونار(بین زمین و ماه) شده است. این بدان معناست که این شرکت، ارتباطات با پهنای باند بالا را برای ماموریت‌های «آرتمیس»(Artemis) و هر مأموریت دیگری که از این طریق انجام می‌شود، ارائه خواهد داد.

آلتموس گفت: این یک هدف بزرگ است. اکنون ما پایه سوم چهارپایه را گرفته‌ایم تا شرکت را نگه داریم. ما قرارداد برنامه «خدمات تجاری محموله ماه»(CLPS) را داشتیم و اکنون قرارداد «وسیله نقلیه زمین ماه»(LTV) را داریم. بخش میانی کار، انتقال و تحلیل داده‌های تجاری قمری برای برنامه آرتمیس است. اکنون پلتفرمی را برای اقتصاد قمری داریم و به عنوان یک تامین‌کننده تجاری این خدمات می‌توانیم آن را اجرا کنیم.

آلتموس ادامه داد: زمانی که ناسا برای اولین بار قرارداد CLPS را به ما داد، دچار سوءتفاهم شدیم. ما فکر کردیم آنها می‌گویند باید به ماه پرواز کنید و داده‌ها را به ما بدهید و مجاز به استفاده از شبکه فضایی عمیق نیستید. نهایتا معلوم شد که مجاز به استفاده از شبکه فضایی عمیق هستیم اما به هر حال تحت این محدودیت کار کردیم. ما از سال ۲۰۱۹ مجبور بودیم شبکه‌ای را برای برقراری ارتباط از زمین به ماه و به فرودگر و بازگشت به زمین ایجاد کنیم. بنابراین، به ناچار باید به این شایستگی می‌رسیدیم و به حوزه‌های ارتباطی و ناوبری وارد می‌شدیم تا از موانع نظارتی عبور کنیم.

نتیجه این بود که شرکت به یک راه‌ حل بسیار قوی‌تر از حد لزوم دست یافت. آلتموس توضیح داد: وقتی به ارتباطات قمری فکر می‌کنید، درمی‌یابید که این یک مسئله اساسا متفاوت در فیزیک است. محیط‌ها را باید فهمید، فاصله‌ها و موقعیت‌ها را باید فهمید. ما با به کار بردن مجموعه‌ای از ایستگاه‌های تجاری زمینی، عملکرد لازم را در گذر به ماه، مدار اطراف ماه و سطح ماه نشان داده‌ایم. وقتی به ساخت یک فرودگر قمری فکر می‌کنید، می‌بینید این دستگاه پیچیده‌تر از ماهواره‌ای است که به دور ماه می‌چرخد.

اگرچه قرارداد ارتباط قمری جدیدترین و مهم‌ترین قرارداد برای اینتوئتیو مشینز به شمار می‌رود اما وسیله نقلیه زمین ماه مطمئنا برای مردم عادی آسان‌ترین روش است. اینتوئتیو مشینز با شرکت‌های «AVL»، «بوئینگ»(Boeing)، «میشلن»(Michelin) و «نورثروپ گرومن»(Northrop Grumman) به عنوان یک گروه در رقابت با گروه‌های دیگر به سرپرستی «لونار اوت‌پست»(Lunar Outpost) و «استرولب»(Astrolab) همکاری می‌کند. این قرارداد فقط برای ساخت یک وسیله نقلیه جدید قمری نیست، بلکه بهره‌برداری و پشتیبانی از آن را نیز به مدت ۱۰ سال شامل می‌شود. همان طور که آلتموس خاطرنشان کرد، این امر آن را به کاری بسیار بیشتر از طراحی یک ماه‌نورد تبدیل می‌کند.

وی افزود: اگر درباره آن فکر کنید، درمی‌یابید این اولین زیرساخت تجاری در سطح ماه است که باید به طور مستقل عملیاتی شود. البته، منظورم این نیست که ساختن یک ماه‌نورد به‌ خودی‌ خود هیجان ندارد.

انتهای پیام