جوان آنلاین: روستاها یکی از دروازههای مهم در بحث تولید، اقتصاد، توسعه، پیشرفت و آبادانی هستند که نقش مؤثری در بعد پیشرفت اقتصادی کشور بر عهده دارند. تحول و توسعه راههای روستایی، ارتباط روستانشینان را با توسعه و پیشرفت افزایش میدهد، اما این مهم در استانهای کمتر برخوردار مانند کردستان نسبت به میانگین کشوری در درجه عقبتری قرار دارد. آنطور که مسئولان استانی میگویند، کمبود اعتبار یکی از اصلیترین مسائل در برخورداری کم سهم کردستان از آسفالت راه روستایی است.
زنده نگه داشتن قابلیت تولید در روستاها بسته به حمل و نقل و راه ارتباطی قوی است. روستاها نمادی از تولید و خودکفایی هستند و در گذشته که راه مخصوص چارپایان بود کشاورزان برای مبادله کالای خود مشکلی نداشتند. بعد از انقلاب اسلامی راههای شوسه در بیشتر روستاهای کشور و استان کردستان کشیده شد، اما امروز نیاز اصلی در روستاها راه آسفالت و مناسب است. در همین راستا معاون عمرانی استانداری کردستان با بیان اینکه بحث کمیت و کیفیت راههای روستایی دارای اهمیت بسیار است، میگوید: «در اصل عدم آسفالت راه در روستاها مشکلاتی را به وجود میآورد که باید رفع شود.» کیومرث حبیبی میافزاید: «راه روستایی و جاده و محورهای اصلی کردستان زیرساخت بسیار ضعیفی دارد هرچند بیشتر اعتبارات تخصیصی به بهبود راه و جاده میرسد، اما باید در این حوزه به صورت ویژه کار شود.»
شاخص ۷۷ درصدی آسفالت روستایی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کردستان میگوید: «شاخص آسفالت روستایی در سال جاری به ۷۷ درصد رسیده است.»
فرزاد حسنی با اشاره به اینکه سال قبل این میزان ۷۰درصد بود که امسال افزایش یافته و در مقایسه با میانگین کشوری که در رده ۸۴ درصد است با ۷درصد اختلاف عقب است، ادامه میدهد: «۷۵ کیلومتر از راههای روستایی کردستان در شش ماهه اخیر در ۵۶ روستا با مبلغ ۲هزار و ۸۵۰ میلیارد هزینه انجام شده است. این میزان آسفالت در ۵۷ روستای استان انجام شده است و امیدواریم تا پایان فصل عمرانی استان صد کیلومتر راه روستایی آسفالت شود و به بهرهبرداری برسد.»
به گفته این مسئول، هزار و ۸۵ روستا از هزار و ۷۸۵ روستای استان دارای راه آسفالت هستند. وی تصریح میکند: «کردستان ۶هزار و ۱۸۳ کیلومتر راه روستایی دارد که تاکنون ۳ هزار و ۵۳۰ کیلومتر آن آسفالت شده و ۲هزار و ۶۵۰ کیلومتر آن خاکی و شنی است.»
حسنی تأکید میکند: «در سه سال اخیر طول آسفالت راههای روستایی استان حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است که یکی از مشکلات راههای روستایی کمبود اعتبار و حذف ردیف ملی اعتبارات راههای روستایی است.» معاون اداره ساخت و توسعه راههای روستایی اداره کل راه و شهرسازی کردستان نیز در همین راستا میگوید: «اولین و مهمترین بحث در باره شاخص توسعه و پیشرفت هر کشوری وضعیت راههای آن کشور است.»
محمود روحانیزاده با تأکید بر اینکه راه خوب و مناسب علاوه بر رضایتمندی مردم در آبادانی و توسعه اقتصادی و رشد فرهنگی مؤثر است، تأکید میکند: «کردستان ۸هزار کیلومتر راه دارد که هزار و ۱۸۳ کیلومتر آن روستایی است. این میزان راه در استان هزار و ۷۸۵ روستا را به هم وصل میکند.»
وی توضیح میدهد: «۳ هزار و ۵۱۴ کیلومتر از راههای روستایی استان آسفالت شده و شاخص برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار ما از راه آسفالت ۷۳ درصد است.»
راههای روستایی کردستان در دستانداز توسعه
زنده نگه داشتن قابلیت تولید در روستاها بسته به حمل و نقل و راه ارتباطی قوی است. روستاها نمادی از تولید و خودکفایی هستند و در گذشته که راه مخصوص چارپایان بود کشاورزان برای مبادله کالای خود مشکلی نداشتند. بعد از انقلاب اسلامی راههای شوسه در بیشتر روستاهای کشور و استان کردستان کشیده شد، اما امروز نیاز اصلی در روستاها راه آسفالت و مناسب است.
صاحبخبر -
∎