شناسهٔ خبر: 69686214 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

راه‌های ارتباطی رکن مهم توسعه محسوب می‌شوند

سنندج_راه‌های ارتباطی از مهمترین عوامل و شریان‌های توسعه‌ در جوامع مختلف محسوب می شود و به همین دلیل توجه به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نقش و جایگاه ویژه راه‌ها در توسعه و پیشرفت مناطق مختلف خصوصاً در روستاها حائز اهمیت است.

روستاها یکی از دروازه‌های مهم در بحث تولید، اقتصاد، توسعه، پیشرفت و آبادانی هستند که نقش مؤثری هم در بعد وسیع اقتصاد پیشرفته‌ی کشور دارند.

تحول و توسعه راه‌های روستایی، ارتباط روستانشینان را با توسعه و پیشرفت افزایش می‌دهد هر چند در استان‌های کمتر برخوردار مانند کردستان قطعاً نسبت به میانگین کشوری در درجه عقب‌تری قرار داریم.

کمبود اعتبار یکی از اصلی‌ترین مساله در برخورداری کم سهم کردستان از آسفالت راه روستایی است.

مسلماً روستاها نمادی از تولید و خودکفایی هستند و در گذشته که راه مخصوص چارپایان بود کشاورزان روستایی برای مبادله کالای خود مشکلی نداشتند و بعدها و در دوره انقلاب اسلامی راه‌های شوسه در غالب روستاهای کشور و استان کردستان هم کشیده شد اما امروز نیاز اصلی در روستاها راه آسفالت و مناسب است.

زنده نگه داشتن قابلیت تولید در روستاها بسته به حمل و نقل و راه ارتباطی قوی است.

راه روستایی و جاده و محورهای اصلی کردستان زیر ساخت بسیار ضعیفی دارد

معاون عمرانی استانداری کردستان هم اعلام کرد: بحث کمیت و کیفیت راه‌های روستایی دارای اهمیت بسیار است.

کیومرث حبیبی عنوان کرد: در اصل عدم آسفالت راه در روستاها مشکلاتی را به وجود می‌آورد که باید رفع شود.

راه‌های ارتباطی رکن مهم توسعه/لزوم آسفالت راه‌های روستایی کردستان

وی بیان کرد: راه روستایی و جاده و محورهای اصلی کردستان زیر ساخت بسیار ضعیفی دارد هرچند که بیشتر اعتبارات تخصیصی به بهبود راه و جاده اختصاص می‌یابد، و باید در این حوزه به صورت ویژه کار شود.

معاون عمرانی استاندار کردستان تصریح کرد: توسعه پایدار در کردستان با توسعه متوازن روستایی محقق می‌شود و توسعه و آسفالت راه روستایی همت همه جانبه می‌طلبد.

حبیبی افزود: با در نظر گرفتن وضعیت راه‌های روستایی، توسعه و رشد شاخص‌های این بخش برای رسیدن به میانگین کشوری الزامی است.

وی گفت: رسیدن به توازن و عدالت در توسعه روستایی و توسعه مناطق روستایی الزام فعالیت دولت مردان در کردستان است.

حبیبی بیان کرد: اهمیت اجرای طرح‌های توسعه محور خصوصاً در بحث راه در روستاها، ضروری است و از این رو استفاده از منابع مالی ارزش افزوده روند توسعه روستایی استان را تسریع می بخشد.

وی اظهار کرد: در سال جاری آسفالت ۱۰۰ کیلومتر جاده روستایی مدنظر ما در استان است.

شاخص آسفالت روستایی به ۷۷ درصد رسید

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان هم بیان کرد: شاخص آسفالت روستایی در سال جاری به ۷۷ درصد رسیده است.

فرزاد حسنی تصریح کرد: سال قبل این میزان ۷۰ درصد بود که امسال به ۷۷ رسیده و در مقایسه با میانگین کشوری که در رده ۸۴ درصد است با ۷ درصد اختلاف عقب است.

وی عنوان کرد: ۷۵ کیلومتر از راه‌های روستایی کردستان در ۶ ماه اخیر در ۵۶ روستا با مبلغ ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد هزینه انجام شده است.

حسنی اظهار کرد: این میزان آسفالت در ۵۷ روستای استان انجام شده و امیدواریم تا پایان فصل عمرانی استان صد کیلومتر راه روستایی آسفالت و به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: یک هزار و ۸۵ روستا از هزار و ۷۸۵ روستای استان دارای راه آسفالت هستند.

راه‌های ارتباطی رکن مهم توسعه/لزوم آسفالت راه‌های روستایی کردستان

کردستان دارای بیش از ۶ هزار کیلومتر راه روستایی است

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اظهار کرد: کردستان ۶ هزار و ۱۸۳ کیلومتر راه روستایی دارد که تاکنون سه هزار و ۵۳۰ کیلومتر آن آسفالت شده و ۲ هزار و ۶۵۰ کیلومتر آن خاکی و شنی است.

حسنی بیان کرد: در سه سال اخیر طول آسفالت راه‌های روستایی استان حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، که یکی از مشکلات راه‌های روستایی کمبود اعتبار و حذف ردیف ملی اعتبارات راه‌های روستایی است.

راه مهمترین شاخص توسعه

معاون اداره ساخت و توسعه راه‌های روستایی اداره کل راه و شهرسازی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: اولین و مهمترین بحث در خصوص شاخص توسعه و پیشرفت هر کشوری وضعیت راه‌های آن کشور است.

محمود روحانی‌زاده بیان کرد: راه خوب و مناسب علاوه بر رضایتمندی مردم در آبادانی و توسعه اقتصادی و رشد فرهنگی مؤثر است.

وی افزود: کردستان ۸ هزار کیلومتر راه دارد که هزار و ۱۸۳ کیلومتر آن روستایی است.

معاون اداره ساخت و توسعه راه‌های روستایی کردستان خاطرنشان کرد: این میزان راه در استان یک هزار و ۷۸۵ روستا را به هم وصل می‌کند. ر

روحانی‌زاده تصریح کرد: سه هزار و ۵۱۴ کیلومتر از راه‌های روستایی استان آسفالت شده است و شاخص برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار ما از راه آسفالت ۷۳ درصد است

که این میزان به نسبت میانگین کشوری ۸۳/۰۹ درصد می‌باشد. وی گفت: از محل اعتبارات ملی در سال ۱۴۰۲ مقدار ۵ هزار و ۴۰۰ تن قیر به پروژه‌های استان اختصاص یافته و در سال ۱۴۰۳ تاکنون چیزی محقق نشده است.

معاون اداره ساخت و توسعه راه‌های روستایی کردستان افزود: با اعتبارات استانی بیشتر از ۶۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان در ۶ ماه نخست سال جاری آسفالت شده است.

راه‌های ارتباطی رکن مهم توسعه/لزوم آسفالت راه‌های روستایی کردستان

روحانی‌زاده تصریح کرد: تسهیل گری و بهسازی و آسفالت روستای خصوصاً در روستاهای هدف گردشگری از اعتبارات استانی باید با تأمین اعتبار لازم و تأیید فرمانداری محل انجام شود.

وی گفت: در مناطق و روستاهای هدف گردشگری استان تمام مراحل مناقصه و اتوماسیون مربوطه آن انجام شده که امیدواریم تا پایان فصل عمرانی استان اقدامات خوبی برای آن انجام شود.

تعریف ساده توسعه در روستاها به این معناست که روستاییان به تمام امکاناتی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند و راه‌های این ارتباط جاده‌های مناسب آسفالت است.

روستا جامعه‌ای کوچک شده از شهرها است، و تمام ابعاد اجتماعی، توسعه‌ای و پیشرفته را برای چشیدن ثمره‌ی توسعه و مدرنیزه نیاز دارد و رفاه نسبی و رونق تولید در این روستاها نیازمند شاه‌راه و شریان مناسب ارتباطی است.

هرچند با آسفالت راه‌های شوسه و جاده‌های خاکی روستاها این جریان نیازمند به کنترل و کیفیت، نظارت و مراقبت برای افزایش طول عمر آنها است. بهبود وضعیت راه‌های روستایی در حالت کلی به آبادانی این مناطق که کانون تولید و ارزش آفرینی هر جامعه هستند کمک خواهد کرد و آسفالت تمام مسیرهای کشور برای دستیابی و هموار کردن توسعه پایدار مؤثر است.