به گزارش ایرنا، سالیان زیادی است که مسئولان وعده تزریق اعتبار و تکمیل این پروژه را دادهاند، اما کمبود بودجه و سو مدیریت سبب شده تا این وعدهها محقق نشود.
طرح چهار خطه کردن این محور حدود ۲۰ سال به طول انجامیده و بارها و بارها سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده و تاکنون هم این مطالبه مهم مردمی بخوبی پاسخ داده شده است.
اکنون هم به دلیل نبود زیرساختهای ایمنی، روشنایی کافی و وضعیت نامناسب آسفالت این جاده هر روز جان افراد زیادی را می گیرد.
طبق اخرین آمارهای به دست آمده، ۲۰ درصد تصادفات سال ۱۴۰۳ استان در همین محدوده ۱۲ کیلومتری بوده است. وقوع تصادفات متعدد و جانباختن افراد زیادی در این مسیر، ضرورت توجه جدی مسئولان را به بهبود وضعیت این جاده دوچندان کرده است.
مردم، روحانیون، رسانه ها و فعالان اجتماعی و مجازی بارها نسبت به این وضعیت اعتراض کردهاند؛ اما به نظر میرسد اقدامات لازم برای ایمنسازی این جاده بهدرستی انجام نمیشود و این مسیر معروف به مجمع المصائب یا همان کمربندی مرگ شده است.
آنگونه که سرهنگ حسن دانایار رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید، این جاده کمبود بسیاری در وجود علائم دارد و چنانچه ورودی مسیر و محدوده چهارخطه از طریق جداکننده های فیزیکی و نیوجرسی مجزا و مشخص بشود، شاهد تصادفات و حوادث تلخ کمتری خواهیم بود.
آخرین وداع در جاده کمربندی یاسوج
تازه ترین حادثه در جاده کمربندی یاسوج روز دوشنبه بیست و یکم آبان ماه ثبت شده است به گونه ای که تصادف سه دستگاه خودروی سمند، پراید و پژو ۴۰۵ دو کشته و پنج زخمی در پی داشت.
بلافاصله تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرستان بویراحمد به محل حادثه اعزام شدند؛ پس از ارزیابی اولیه مشخص شد که این حادثه ۲ فوتی و پنج مصدوم دارد.
در این سانحه رانندگی جان پدر و دختر یاسوجی گرفته شد و طبق شنیده ها دختر دیگری از این خانواده هم به واسطه همین تصادف، در کما به سر می برد.
آخرین جزئیات پروژه ۱۲ کیلومتری کمربندی یاسوج
پیمانکار پروژه کمربندی یاسوج گفت: قرارداد ۱۲ کیلومتر بوده که اکنون ۹ کیلومتر آن زیربار ترافیک است، سه کیلومتر دیگر هم تا دو ماه دیگر آسفالت و تحویل مردم داده می شود.
سید مهدی عدالت خواه ابراز کرد: تابلو، علائم و نیوجرسی و خط کشی در قرارداد بنده نیست اما پیمانکار نیوجرسی تعیین شده و خط کشی هم انجام شده است، تابلو و علائم را هم راهداری و حمل جاده ای و یا اداره کل راه و شهرسازی باید نصب کند.
وی ادامه داد: قرارداد ما ۱۲ کیلومتر احداثی بوده است که چهار کیلومتر آن ۲ سال پیش تحویل داده شده است و سه کیلومتر و ۷۰۰ متر دیگر را هم ۲ ماه پیش تحویل دادیم.
پیمانکار پروژه کمربندی یاسوج عنوان کرد: این ۱۲ کیلومتر از سه راهی زندان تا ورودی تا ورودی پادگان امام صادق ع در مسیر کمربندی است.
تکمیل پروژه کمربندی یاسوج نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار
نماینده اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: این کمربندی یک قسمت از بزرگراه ادامه مسیر بابامیدان، یاسوج، سمیرم است و سرعت خودروها در این کمربندی بسیار بالاست.
وی ابراز کرد: یکی از معضل های این جاده پل مختار است که این پل سه بار به مناقصه رفته است اما برنده مناقصه نداشته ایم و مشکل دیگر این جاده تقاطع غیر همسطحی است که در حوالی پلیس راه است. این تقاطع هم ۲ بار به مناقصه رفته اما برنده ای نداشته است.
این کارشناس ادامه داد: مشکل اعتباری زیادی پروژه دارد و کاری که باید انجام شود پل مختار، تقاطع زردک و تقاطع پلیس راه و تقاطع نزدیک پادگان است. این مسیر کوتاه است اما کلکسیونی از تقاطع، پل و کارهای هزینه بردار شده است.
نماینده اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: امید است تا یک ماه دیگر نیوجرسی نصب شود و مابقی هم به مناقصه می روند تا پیمانکار برای ادامه کار مشخص شود. فهرست بهای پل مختار ۵۵۰ میلیارد ریال شد.
وی ابراز کرد: ما اعتبار لازم را نداریم و برای تکمیل این کمربندی حدود ۶ الی هفت هزار میلیارد ریال اعتبار به قیمت امروز نیاز دارد. اولویت کار ما حذف نقاط حادثه خیز است و بیشترین اعتبار استان هم در همین نقطه هزینه می شود اما حجم کار زیاد است .
استانداردهای لازم در مسیری که زیربار ترافیک رفته، وجود ندارد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی تصادف روز گذشته که منجر به فوت ۲ نفر از هم استانی ها شد و به دلیل ضرورت تشکیل یک کمیته بحران راجع به بحث کمربندی یاسوج اولین جلسه به صورت میدانی با حضور متولیان امر از جمله پلیس راه، اداره کل راه و شهرسازی و رهداری و حمل و نقل جاده ای در محل کمربندی یاسوج برگزار شد.
عیسی شهامت افزود: حدود سه ماه پیش قطعه ای چهار کیلومتری از این مسیر زیر بار ترافیک آمد اما استانداردهایی که در خصوص تحویل یک محور قابل استفاده را داشته باشد، از حیث نصب تابلو علائم و جداکننده نداشت.
وی ابراز کرد: این قطعه حدود چهار کیلومتری یک بخشی از محور ۱۲ کیلومتری است که ضرورت دیده شد افتتاح شود و زیربار ترافیک برود اما باید استانداردهای آن از اول دیده می شد و زیر بار می رفت.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تا یک ماه آینده نیوجرسی تمام مسیرهایی که از این کمربندی زیر بار ترافیک رفته نصب می شود و تا این یک ماه چهار روز به راه و شهرسازی وقت داده شده است که حتما تمام تابلوهایی که نیاز است نصب شود.
وی ادامه داد: با افزایش اکیپ های پلیس راه باید در این مدت هم مانع از تکرار حوادث تلخ دیگر شد. محورهای استان به واسطه سخت گذر بودن نرخ ساخت هر کیلومتر بالاست و عمده اعتبارات در حوزه راه هزینه می شود.
وضعیت کمربندی یاسوج به وزیر راه منعکس می شود
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما منکر خدمات مجموعه راه و شهرسازی و راهداری و مجموعه وزارت راه نیستیم اما انتظار می رود وضعیت سامان یابد. این موضوع به وزیر راه هم منعکس خواهد شد.
شهامت عنوان کرد: برخی استان ها به لحاظ توپوگرافی و اقلیمی شان باید ویژه تر دیده شوند و اهتمام جدی برای تزریق اعتبار به وجود بیاید.
وی ابراز کرد: نصب هر کیلومتر نیوجرسی بالای ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این ۱۲ کیلومتر نصب نیوجرسی در قرارداد اولیه دیده نشده است و به همین خاطر با این کیفیت از پیمانکار تحویل گرفته شد.
شهامت بیان کرد: از این پس در قراردهای جدید عمرانی، تمام مراحل ساخت تا بهره برداری ها در تمامی قراردادها دیده خواهد شد.
به گزارش ایرنا، جاده کمربندی یاسوج محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است و ترافیک بسیار زیادی بر روی ای مسیر وجود دارد و علاوه بر آن شهرک های صنعتی بسیار، کارخانه ها، روستاهای بسیار در حاشیه این محور واقع شده اند.
برای جلوگیری از تکرار تراژدیهای غمانگیز در این محور، نیاز فوری به تخصیص اعتبار کافی و مدیریت کارآمد وجود دارد. بهبود وضعیت این جاده با اقدامات سریع و مؤثر میتواند از وقوع حوادث ناگوار بیشتر جلوگیری کند. اگر این مسائل حل نشود، احتمالاً باید همچنان شاهد حوادث دردناک و از دست دادن جانهای عزیز در این جاده باشیم.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در استان وجود دارد.
راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.