شناسهٔ خبر: 69697343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

گفت‌وگو با استاد فیلیپینی؛

زبان فارسی ابزاری قدرمند برای تعامل با کشورهای آسیایی است

استاد دانشگاه فیلیپین با تأکید بر ظرفیت‌های زبان و ادبیات فارسی برای گسترش روابط ایران با کشورهای آسیایی گفت: زبان فارسی می‌تواند نقش مهمی در تقویت تعاملات فرهنگی و آکادمیک در آسیا ایفا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «سویلیا» ادامه داد: از زبان فارسی به واسطه برخورداری از پیشینه تاریخی کهن آن می‌توان به عنوان ابزاری برای برقراری تعامل با دیگر کشورها، به خصوص در جغرافیای زبان فارسی و ایران فرهنگی بهره گرفت.

رئیس مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه فیلیپین افزود: زبان فارسی می‌تواند به عنوان بهانه‌ای برای شناسایی نقاط اشتراک کشورهای منطقه و تلاش برای تقویت هرچه بیشتر آنها مورد استفاده قرار گیرد.

سویلیا با اشاره به فعالیت دپارتمان‌های زبان و ادبیات فارسی در کشورهای مختلف آسیایی گفت: از ظرفیت‌های زبان فارسی می‌توان برای افزایش تعاملات فرهنگی میان کشورهای مختلف استفاده کرد.

این استاد دانشگاه با تاکید برآن که زبان فارسی در جنوب شرقی آسیا نیز علاقه‌مندان متعددی دارد افزود: مراکز علمی و دانشگاهی ایران برای تقویت این علاقه‌مندی باید تلاش کنند چراکه این امر به اثرگذاری هرچه بیشتر آن در روابط فرهنگی کمک می‌کند.

او گفت: نکته قابل توجه آن که نه تنها میان ادبیات فارسی و آثار ادبی کشورهای جنوب شرقی آسیا شباهت‌های زیادی وجود دارد، بلکه حتی شاهد شباهت‌هایی میان کلمات زبان فارسی با زبان‌های رایج در خاورمیانه و دیگر کشورهای آسیایی هستیم.

سویلیا درباره راهکارهای تقویت و گسترش زبان فارسی در کشورهای جنوب شرقی آسیا افزود: یکی از راه‌کارهای مناسب برای تقویت و توسعه روابط فرهنگی میان کشورهای یاد شده، امضای تفاهم‌نامه میان دانشگاه‌های ایران با مراکز علمی و دانشگاهی است که برخوردار از کرسی‌های آموزش زبان فارسی هستند.

او گفت: هماهنگی بین دانشگاه فیلیپین با دانشگاه‌های ایران نیز می‌تواند به اتفاقات خوبی منجر شود و شناخت دو ملت از یکدیگر را افزایش دهد. دانشکده علوم انسانی و فلسفه دانشگاه فیلیپین از حدود بیست سال قبل، آموزش زبان فارسی را در کنار دیگر رشته‌های خود آغاز کرده است.

استاد دانشگاه فیلیپین ادامه داد: مرکز مطالعات آسیایی نیز از همراهی ایران شناسانی که به زبان فارسی مسلط هستند، برخوردار است. با این وجود معتقد هستم که تمرکز بر همکاری‌های مشترک می‌تواند موجب جلب توجه و علاقه‌مندی دانشجویان فیلیپینی به تمدن کهن ایران و آثار ادبی آن شود.

سويلیا گفت: در همکاری با مراکز فرهنگی ایرانی، کرسی زبان فارسی در فیلیپین راه‌اندازی شده که با استقبال خوبی مواجه شده است. امیدوارم برای ترم تحصیلی آینده شاهد افزایش این همکاری‌ها باشیم.