بخش زیادی از بار ترافیکی و آلودگی هوا در شهر تهران محصول ضعف شدید شبکه حمل و نقل عمومی حومه ای است.
شهروندان شهرهای اطراف تهران از کمبود امکانات حمل و نقل عمومی برای سفر به شهر تهران رنج می برند.
به گزارش تین، شهروندان شهرهای پردیس، بومهن، رودهن با جمعیتی بیش از 200 هزار نفر و شهروندان ورامین، قرچک و پیشوا با جمعیتی بیش از 500 هزار نفر، شهروندان قلعه حسن خان ، شهریار - اندیشه، فردیس ملارد و ... تا صفادشت با جمعیتی بیش از 2.5 میلیون نفر زندگی از کمترین امکانات حمل و نقل عمومی برای تردد به تهران بهره کند هستند که همین موضوع مشکلات آنان را دوچندان کرده است.
اغلب این شهروندان هر روز برای کار به تهران تردد می کنند و به دلیل نبود امکانات حمل و نقل عمومی، مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستند که همین امر موجب افزایش ترافیک شهر تهران شده است.
در حالی که دسترسی کامل شهروندان این شهرها از همه مدل های حمل و نقل عمومی از جمله مترو، شبکه اتوبوس رانی خصوصا BRT و تاکسی ها و به طور کلی وسایل حمل و نقل عمومی درست، منظم و اقتصادی برای سفر به تهران می توانست بخش زیادی از این ترافیک را از بین ببرد.
در شرایطی که برخی از این شهرها فاقد مترو هستند، اتوبوس های فعال در این مسیرها نیز فرسوده شده اند و استفاده روزانه از تاکسی بین شهری نیز برای شهروندان صرفه اقتصادی ندارد، همچنین با توجه به این که در مناطق ذکر شده تعداد زیادی شهرک های صنعتی , کشاورزی و ... و قطب های علمی وجود دارد و برای کارگران و دانشجویان هم استفاده مداوم از تاکسی به صرفه نیست و این افراد در نهایت چاره ای ندارند جز استفاده از خودروی شخصی به مقصد تهران که نتیجه آن چیزی جز افزایش ترافیک تهران نیست.
یکی از شهروندان ساکن حومه تهران معتقد است: بخش زیادی از بار ترافیکی و آلودگی هوا در شهر تهران محصول همین ضعف شدید شبکه حمل و نقل عمومی حومه ای است به طوری که حتی اگر تمام 11 خط مترو هم راه اندازی شود باز هم بدون راه اندازی حمل و نقل حومه ای مناسب و کافی برای شهرهای اطراف تهران، بخش زیادی از گره و مشکل ترافیک تهران باقی می ماند.
وی در این زمینه پیشنهاد داد: اگر خط مترو از جایی مثل اکباتان احداث شود و تا فرودگاه پیام توسعه پیدا کند همین یک خط مترو به جمعیتی در اطراف تهران خدمات خواهد داد که معادل جمعیت استان آذربایجان شرقی است.
به گفته وی با این کار همچنین سطح زیست و اقتصاد این پهنه جمعیتی را ارتقا خواهد داد و حتی سطح زیست مناطق شمالی بزرگراه هم ارتقا پیدا می کند.
وی تاکید کرد: با توجه به این موضوع می توان گفت در بخش حمل و نقل عمومی اولویت های وجود دارد که شامل این موارد است: 1 . اتمام ساخت مترو اسلامشهر 2 . اتمام ساخت خط 2 مترو کرج که مناطق پرجمعیتی مثل فردیس را به خط 5 مترو کرج تهران متصل کند 3 . احداث فاز اول مترو 50 کیلومتری اکباتان فرودگاه پیام از اکباتان به موازات لشگری برای ارایه خدمات به شهرک هایی مثل تهرانسر ، کارخانه های این مناطق ، مال های تجاری این مناطق تا قلعه حسن خان 320 هزار نفری که فعلا در این فاز، مناطق مجاور مثل منطقه شهریار هم می توانند از آن بهره ببرنند.
وی افزود: در صورت اجرای این پروژه ها، وضعیت ترافیکی و آلودگی هوای شهر تهران هم بهبود می یابد و سیل جمعیتی که با خودروی شخصی صبح ها از مناطق حومه غربی وارد شهر تهران و عصرها از شهر تهران خارج می شوند ، می توانند ازحمل و نقل عمومی برای ورود و خروج به تهران استفاده کنند.
به گفته وی در مناطق جنوب غربی تا غرب شهر تهران ، بیش از جمعیت کل کشور قطر و جمعیتی بیشتر از جمعیت استان هایی مثل یزد، لرستان، کردستان و ... ساکن و شناور هستند و این مترو بزرگترین خدمت ملموس به مردم خواهد بود.