شناسهٔ خبر: 69678416 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

«جوکر: جنون مشترک»؛ یک شکست ۲۰۰ میلیون دلاری

بر اساس برآورد‌های تحلیلگران گیشه، این فیلم در پایان اکران حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار ضرر خواهد کرد، این در حالی است که برخی منابع دیگر این زیان را ۱۲۵ میلیون دلار برآورد کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

فیلم «جوکر: جنون مشترک» با رساندن فروش جهانی خود به ۲۰۰ میلیون دلار، تاکنون تنها فروشی برابر با هزینه تولید خود کسب کرده است.

به گزارش ایسنا، این فیلم در هفته افتتاحیه خود به زحمت کمتر از ۳۸ میلیون دلار در آمریکا فروش داشت و در هفته دوم، فروش آن ۸۱ درصد کاهش یافت. فروش کل جهانی آن نزدیک به ۲۰۵ میلیون دلار است که بیش از ۱۴۵ میلیون دلار آن از بازار‌های خارجی به دست آمده است، این در حالی است که این فیلم بدون احتساب هزینه‌های بازاریابی و تبلیغاتی، ۲۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت در بر داشته و در بهترین حالت حتی یک دلار هم سودآوری نداشته است.

بر اساس برآورد‌های تحلیلگران گیشه، این فیلم در پایان اکران حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار ضرر خواهد کرد، این در حالی است که برخی منابع دیگر این زیان را ۱۲۵ میلیون دلار برآورد کرده‌اند.

دنباله «جوکر» علاوه بر شکست تجاری از سوی اغلب منتقدان و مخاطبان هم به شدت مورد نقد قرار گرفته است. به تازگی تام دیلون کمدین آمریکایی در گفتگوبا پادکست جو روگان درباره تجربه حضور در نقشی کوتاه در دنباله فیلم «جوکر»، از این فیلم به شدت انتقاد کرد تا جایی که آن را بدترین فیلم ساخته شده تاکنون نامید.

«جوکر: جنون مشترک» دارای نمره ۳۲ درصدی در روتن تومیتوز و نمره سینمایی «D» از سوی تماشاگران است.

تیم دیلون در ادامه درباره دنباله این فیلم گفت که اعضای گروه حس می‌کردند در حال کار بر روی یک فیلم بد هستند.

او افزود: «این فیلم، طرح داستان ندارد و دیگر بازیگران نیز معتقد بودند این فیلم حتما شکست خواهد خورد. این بدترین چیزی است که من تا حالا دیده‌ام. حتی تماشای آن به خاطر نفرت هم ممکن نیست. اینقدر بد است.»

با این وجود، کوئنتین تارانتینو از جمله افراد نادری است که از این فیلم تعریف کرده است. این کارگردان با حضور در پادکست برت ایستون الیسا به تمجید از «جوکر: جنون مشترک» پرداخت و گفت: «من واقعا، و آن را دوست داشتم. برای دیدن فیلم رفتم و انتظار داشتم تحت تأثیر فیلم‌سازی قرار بگیرم. اما فکر می‌کردم که این یک تجربه‌ای است که در نهایت به عنوان یک فیلم کار نمی‌کند، اما از آنچه هست تمجید می‌کنم. من به اندازه کافی نیهیلیست هستم که از فیلمی که به عنوان یک فیلم کار نمی‌کند لذت ببرم و واقعا در آن غرق شدم. از بخش‌های موسیقی لذت بردم و هر چه آهنگ‌ها ساده‌تر بودند، بهتر بود.»

قسمت نخست «جوکر» با بودجه‌ای تقریبا ۶۵ میلیون دلاری، یکی از سودآورترین اقتباس‌های کامیک بوکی بود که تا به حال ساخته شده بود و این فیلم در کنار موفقیت بزرگ خود دو جایزه اسکار نیز کسب کرد. بیشتر هزینه تولید بالای ساخت قسمت دوم «جوکر» مرتبط با دستمزد هنگفت کارگردان تاد فیلیپس و بازیگر اصلی واکین فینیکس است که هر دوی آنها ۲۰ میلیون دلار از پیش دریافت کرده‌اند و همچنین لیدی گاگا نیز برای بازی در نفش هارلین ۱۲ میلیون دلار به جیب زده است.

تحلیلگران گیشه بر این باورند که تاد فیلیپس با آوردن عنصر موسیقی به این دنباله سینمایی، طرفداران فیلم‌های کامیک بوکی را با خود بیگانه کرد و در نتیجه تفاوت فاحش فروش بین اولین و دومین فیلم جوکر به وجود آمد. در حالی که نسخه اصلی یک درام تاریک و وحشتناک بود که از فیلم‌شناسی مارتین اسکورسیزی از «راننده تاکسی» و «سلطان کمدی» وام گرفته شده بود، فصل بعدی به عنوان یک موزیکال فانتزی اکران شد.

«جوکر» در زمان‌های خوبی برای آثار ساخته شده براساس کتاب‌های مصور منتشر شد و این ژانر در دوران پس از همه گیری کمتر انعطاف پذیر بوده است، همانند دو فیلم «آکوامن و پادشاهی گمشده» و «مارولز» در سال ۲۰۲۳ که عملکرد موفقی نداشتند. هر سه این فیلم‌ها، دنباله‌ای بر آثار میلیارد دلاری بودند که به ضرر‌های بزرگ در گیشه تبدیل شدند. دنباله فیلم «آکوامن» (۲۰۱۸) با ۴۳۹ میلیون دلار فروش جهانی دست یافت، در حالی که دنباله «کاپیتان مارول» (۲۰۱۹) با تنها ۲۰۶ میلیون دلار فروش جهانی خود را به پایان رساند. این اشتباهات ثابت کردند که مخاطبان دیگر برای استقبال از یک فیلم به یک لوگوی «DC» یا «Marvel» در تیتراژ ابتدایی آن بسنده نمی‌کنند.

برچسب‌ها: