شناسهٔ خبر: 69654059 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش:

هیچ مجوزی برای فعالیت مدارس مسجد محور صادر نشده است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از مساجد به عنوان پایگاههای فرهنگی و اجتماعی برای تربیت نسل آینده یاد کرد و گفت: هیچ مجوزی برای فعالیت مدارس مسجدمحور صادر نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مجلس یازدهم سال گذشته در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی موضوع ایجاد مدارس مسجدمحور را پیگیری کردند اما به تصویب نهایی نرسید.

با این وجود طی ماههای گذشته، شهروندان در فضای مجازی شاهد تبلیغ برخی مدارس غیردولتی با مضمون مدارس مسجد محور هستند؛ حتی فهرستی از این مدارس نیز با اسامی و مشخصات مدرسه اعم از نشانی و شماره تماس و اطلاعات مربوط به پایه تحصیلی دانش آموزان در شبکه های اجتماعی و پایگاههای اینترنتی منتشر شده است.

برخی از این مدارس در تبلیغات خود تاکید دارند که از آموزش و پرورش مجوز دریافت کرده اند و دروس ارایه شده در این مدارس نیز مورد تایید این وزارتخانه است. با این وجود سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش که متولی صدور مجوز فعالیت مدارس غیردولتی در کشور است، چنین ادعایی را بارها رد کرده است و اعلام داشته که تاکنون هیچ مدرسه مسجد محوری مجوز از وزارت آموزش وپرورش را دریافت نکرده است.

در این راستا، احمد محمودزاده رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش روز یکشنبه بار دیگر اعلام کرد: مساجد پایگاه های فرهنگی و اجتماعی بسیار ارزنده و خوبی برای تربیت نسل آینده هستند که وزارت آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت های بالقوه مساجد در برنامه های تربیتی خود استقبال می کند اما مجوزی برای فعالیت مدارس مسجد محور صادر نشده است.

وی افزود: با توجه به تاکیدات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد بالادستی مبنی بر توجه به تنوع محیط های یادگیری، می‌توان مساجد را به عنوان یکی از بهترین و برترین محیط‌های یادگیری دانست که طرح تعامل و ارتباط بین مسجد و مدرسه و همکاری های تربیتی و فرهنگی و تلفیق این دو پایگاه اجتماعی در مسیر آموزش و تربیت نوجوانان و دانش آموزان بسیار مفید و ثمر بخش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ انفاق و نیکوکاری، گفت: هموار کردن مسیر برای کارهای ارزشمند خیرین و انسان‌های خیرخواه می‌تواند بهترین نتایج را به همراه داشته باشد و باید تفکر خیر اندیشی و خیرخواهی را از همین دوران در دانش آموزان نهادینه کنیم.

محمودزاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این سازمان اظهار کرد: احیا و بازنگری قوانین تاسیس مدارس غیردولتی از جمله مهمترین اقدامات سال‌های اخیر بود که امیدواریم با ریل گذاری های صورت گرفته، شاهد نتایج مثبت آن در آینده نزدیک باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به حقوق قانونی معلمان و همکاران مداررس غیر دولتی، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با حمایت‌های دولت چهاردهم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخشی از حق بیمه معلمان در مدارسی که حداقل دانش آموز و شهریه نازلی دارند، تامین شود که در صورت تصویب و حمایت‌های لازم می‌تواند قدم کوچکی در مسیر حمایت از حقوق معلمان مدارس غیردولتی باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ماموریت همگی ما در راستای ارتقا کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس است، تصریح کرد: ظرفیت‌های ناشناخته و بسیار بالایی در حوزه مشارکت ها وجود دارد که باید از آن بهره ببریم و زمینه مشارکت همگانی را فراهم کنیم و این مشارکت باید هم در زمینه های سخت افزاری و هم در زمینه های نرم افزاری میسر شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه بازرسی‌ها و نظارت‌ها باید مسئله محور و هدفمند باشد، گفت: آسیب شناسی و حل مشکلات باید در دستور کار جدی قرار گیرد و در کنار آن فراموش نکنیم که به هیچ وجه با متخلف و کار غیر قانونی مماشات نخواهیم کرد و فرایندهایی به نتیجه خواهد رسید که از مسیر قانون عبور کرده باشد.