شناسهٔ خبر: 69413108 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

فراخوان نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد»

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان گفت: فراخوان نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد «محرابیان» از سوی دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان منتشر شد. رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان گفت: فراخوان نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد «محرابیان» از سوی دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ اسعد فرهادی در این خصوص اظهار کرد: فراخوان نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد (محرابیان) با هدف ایجاد زمینه رشد و اعتلای هنری گروه‌های نمایشی در مساجد و همچنین توسعه‌ی فراگیر فعالیت‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در استان کردستان منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره بهمن ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، افزود: اهداف اصلی این رویداد فعال‌سازی و سازماندهی گروه‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در سراسر استان، ارائه راهنمایی، آموزش و هدایت گروه‌ها با هدف ارتقای کیفی فعالیت‌های نمایشی، تولید نمایش توسط گروه‌ها متناسب با فضا و ظرفیت‌های اجرای مسجدی، برنامه‌ریزی، حمایت و تشویق گروه‌ها جهت اجرای نمایش‌های تولید شده در مساجد محله، شهر، استان و کشور و جذب حداکثری مخاطبان مردمی در تمام گروه‌های سنی در مساجد استان است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان درباره شرایط حضور گروه‌ها هنری مساجد در این رویداد گفت: تمام گروه‌های تئاتر مسجدی با ارائه معرفی‌نامه از سوی هیئت امنای مسجد یا امام جماعت مساجد می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند و کارگردان‌های گروه‌ها می‌توانند با تکمیل فرم مربوطه و ارائه به حوزه هنری استان در این جشنواره حضور پیدا کنند.

فرهادی ادامه داد: گروه‌های نمایشی می‌توانند از متون تهیه شده حوزه هنری تحت عنوان «نمایشنامه‌های بچه‌های مسجد» برای تولید استفاده کنند و چنانچه قصد دارند از متون یاد شده استفاده نکنند، طرح یا متن نمایش خود را برای تأیید به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی اضافه کرد: این جشنواره در دو مرحله «اجراهای محله‌ای (در محلات شهر و روستا)» و «جشنواره استانی» برگزار خواهد شد و هیئت انتخاب این رویداد با حضور در مساجد استان در اجراهای محله‌ای ۱۲ اثر را برای همایش استانی انتخاب می‌کنند و بهمن ۱۴۰۳ جشنواره استانی برگزار خواهد کرد.

رئیس حوزه هنری استان اضافه کرد: به تمام گروه‌های راه‌یافته به مرحله استانی برای هر اجرا در همایش استانی، مبلغ یکصد میلیون ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

فرهادی تصریح کرد: هیئت انتخاب همایش استانی در مجموع بین دو تا سه اثر را به عنوان آثار برگزیده استان به دبیرخانه ستاد مرکزی رویدادها برای شرکت در شانزدهمین جشنواره سراسری بچه‌های مسجد معرفی می‌کند.

وی عنوان کرد: نمایش‌ها باید تک‌جنسیتی و قابل اجرا در مسجد یا محوطه‌ی وابسته به مسجد و مدت زمان نمایش‌ها نیز باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۵ دقیقه باشد.

رئیس حوزه هنری کردستان خاطرنشان کرد: «قصص قرآنی»، «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «فرهنگ و آئین‌های بومی مردم کردستان در مناسبت‌ها»، «زندگی پیامبران و ائمه اطهار»، «زندگی شخصیت‌ها و مفاخر کردستان»، «حماسه‌سازی از وقایع و رخدادهای ملی و مذهبی کردستان» و «مقاومت و مظلومیت مردم غزه» از موضوعات مدنظر در این جشنواره است.

برچسب‌ها:

نظر شما