شناسهٔ خبر: 69412010 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

از سوی نشر مروارید تجدید چاپ شد؛

«شط شیرین پرشوکت» ؛ منتخب مقالات عباس زریاب خویی

این کتاب منتخبی است از نوشته‌های مفصل و مختصر عباس زریاب خویی با تأکید بر ادبیات و تاریخ که شمه‌ای از ذهن و زبان جوینده و دانش گستردۀ این استاد نامی را در اختیار دوستداران ادب و فرهنگ و تاریخ ایران قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «شط شیرین پرشوکت» شامل مقالات و یادداشت‌های عباس زریاب خویی با گردآوری و انتخاب میلاد عظیمی از سوی نشر مروارید تجدید چاپ شد.

این کتاب منتخبی است از نوشته‌های مفصل و مختصر او با تأکید بر ادبیات و تاریخ که شمه‌ای از ذهن و زبان جوینده و دانش گستردۀ این استاد نامی را در اختیار دوستداران ادب و فرهنگ و تاریخ ایران قرار می‌دهد. کتاب با سه نوشته در رثای او به قلم استادان: ایرج افشار، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، و دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، و تحلیلی از گردآورندۀ مجموعه شروع می‌شود، با ۵۶ نوشتۀ دکتر زریاب خویی ادامه می‌یابد، و با منتخبی از نامه‌های دکتر زریاب خویی به استاد افشار به پایان می‌رسد.

از جمله مقالات مندرج در کتاب عبارتند از: تاریخ‌نگاری در ایران؛ تاریخ‌نگاری بیهقی؛ سوگندنامه جهان‌پهلوان؛ قادسیه؛ خوارزم قدیم (یک مملکت افسانه‌ای)؛ امام حسین (ع)؛ برهان؛ قضا و قدر؛ معتزله؛ نگاهی تازه به مقدمة شاهنامه؛ پیام شاهنامه؛ و سه نکته دربارة رشیدالدین فضل‌الله. در آغاز کتاب، سه مقاله از استاد ایرج افشار، استاد محمدرضا شفیعی کدکنی و استاد عبدالحسین زرین درباره دکتر زریاب خویی به چاپ رسیده و در پایان نیز، تصاویری از این استاد برجسته مندرج است.

عباس زریاب خویی، یکی از پژوهشگران توانمند و برجستۀ فرهنگ ایران بود و ترجمه‌ها و تألیف‌های ارزشمندی در زمینه‌های تاریخ و فلسفه و ادبیات از وی بر جای مانده است.

کتاب شط شیرین پرشوکت از سوی نشر مروارید در ۵۲۸ صفحه با قیمت ۴۹۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما