شناسهٔ خبر: 6937389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

قوه قضاییه پای اجرای عدالت ایستاد

آغاز حبس 10 ساله؛ مهدی هاشمی در اوین

صاحب‌خبر -

در پی محکومیت مهدی هاشمی بهرمانی معروف به هاشمی رفسنجانی به جرم اختلاس، ارتشا و مسایل ضد امنیتی و قطعیت حکم نامبرده در دادگاه تجدیدنظر پس از طی مراحل اداری، حکم به مرحله اجرا درآمد و متهم روز یکشنبه جهت تحمل محکومیت به زندان اوین معرفی شد.

به گزارش دفتر سخنگوی قوه قضائیه، مهدی هاشمی در این پرونده به 10 سال حبس قطعی محکوم شده است.  خاطر نشان می شود به گفته معاون اول قوه قضاییه، مهدی هاشمی در کیفرخواست خود ۱۲ اتهام داشت که دادگاه بدوی در صدور حکم کیفر بخشی از این موارد را ادغام کرد. کیفرخواست صادره از سوی دادسرا برای مهدی هاشمی در حالی متضمن عناوین متعدد اتهامی بود که دادگاه بدوی با ادغام برخی از موارد اتهامی، وی را از برخی عناوین تبرئه کرد. برای مثال دادگاه مهدی هاشمی را در خصوص اتهام جاسوسی، تبرئه کرد اما وی را در برخی مسائل امنیتی، اختلاس و ارتشاء مجرم دانسته و به مجازات قانونی محکوم کرد.
با تجدیدنظر خواهی متهم، دادگاه تجدیدنظر با ابرام رای صادره از سوی دادگاه بدوی و تایید عناوین مجرمانه، با رعایت ماده 134 قانون مجازات اسلامی در خصوص تعیین مجازات حبس اشد در تعدد جرم، مهدی هاشمی رفسنجانی را به 10 سال حبس محکوم کرد. حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‎اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در مورد اختلاس وی اعلام کرده بود: اختلاس طبق قانون اگر چنانچه توأم با جعل باشد مجازاتش بین هفت تا ۱۰ سال است اگر بدون جعل باشد بین پنج تا ۱۰ سال خواهد بود طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی حاکم موظف است که ۱۰ سال را بدهد. در مورد رشوه هم طبق قانون اگر کسی از مبلغی بالاتر رشوه گرفته باشد از پنج تا ۱۰ سال مجازات می‎شود که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۰ سال در نظر گرفته می‎شود، مسائل امنیتی نیز بین 2 تا 5 سال است که طبق این ماده قانونی باید اکثریت مجازات درنظر گرفته شود که با این حساب، از آنجاکه متهم  مرتکب سه جرم متفاوت شده است و مجازات جرم اشد در این سه جرم، 10 سال حبس است طبق ماده 134 قانون مجازات اسلامی، مجازات 10 سال برای متهم در نظر گرفته شده است.

نظر شما