شناسهٔ خبر: 69331014 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

زمان عرضه خودروی ایگل برقی و هیبریدی کرمان‌موتور اعلام شد

معاون تحقیق توسعه کرمان موتور از تجاری سازی خودروی ایگل برقی و هیبریدی در سال آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دومین رویداد فرصت های نوآوری و فن آوری کرمان موتور که در دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف برگزار شد

در ابتدای این مراسم غلامرضا حسن حدادپور، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: صنعت خودرو یکی از صنعت‌های پیشتاز در سراسر دنیاست و از حدود ٢٠٠ سال پیش که علم به صورت چشم‌گیری گسترش پیدا کرد، صنعت خودرو هم شکل گرفت و تا امروز که به حد کمال رسیده است و مسیر پیشرفت آن شیب زیادی پیدا کرده است.  

حدادپور تاکید کرد: امروز با نوآوری‌های علم و تکنولوژی، صنعت خودرو نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و در سال‌های آینده شاهد گسترش خودروهای برقی، خودران و خودروهای متصل خواهیم بود که در دهه‌های گذشته تنها صحبت‌ها و تحقیق درباره این موضوع وجود داشت؛ اما امروز شاهد تولید انبوه این خودروهای پیشرفته هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: پیشرانه‌های جدیدی نیز در دنیا در حال توسعه و طراحی است که امیدواریم بتوانیم از آن‌ها با بهترین شکل و کیفیت در داخل کشور نیز استفاده کنیم؛ همانطور که امروز شاهد به‌روزترین خودروهای برقی در سطح خیابان‌های کشور هستیم که تا سال گذشته هیچ نمونه‌ای از آنها در کشور وجود نداشت. خداروشکر تمام پتانسیل‌های مورد نیاز استفاده از پیشرانه‌های به‌روز دنیا در کشور وجود دارد؛ که به این مسئله امیدواریم که بتوانیم از حداکثر توان علمی و فناوری کشور در زمینه‌های مختلف در این موضوع استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: با تصمیم‌گیری درست و حساب شده در سطح گسترده نیز می‌توانیم از صنایع مقدم در کشور باشیم. دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های کشور محل ورود استعدادها و نخبگان کشور هستند که پتانسیل‌های بسیاری در این محل‌های آموز عالی وجود دارد. می‌توانیم از ظرفیت‌های علمی و تجربی حدود ١٠ هزار دانشجو و چند صد استاد، از استادان برتر دانشگاه‌ها را برای پیشرفت صنعت خودروسازی استفاده کنیم و ظرفیت‌های اکوسیستم آموزشی و پژوهشی کشور در بهترین مسیر و با روش‌های صحیح مورد استفاده قرار دهیم.  

حدادپور با اشاره به پیشرفت‌های اخیر صنعت خودروسازی در استفاده از تکنولوژی روز دنیا بیان کرد: با آرزوی فرارسیدن روزهایی که در هنگام استفاده از خودروهای ایرانی، بهترین تکنولوژی‌ها با بالاترین کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و خودروهای ایرانی در بازار با خودروهای روز دنیا رقابت کند.

هدف‌گذاری کرمان‌موتور تا سال ۱۴۰۷

در ادامه مراسم ابوالفضل خلخالی، معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور به تشریح اقدامات شرکت کرمان موتور در حوزه نوآوری‌های جدید پرداخت.

وی تصریح کرد: کرمان موتور با تمام توان و تجهیزات از تعامل دانشگاه و بخش صنعت استقبال‌ می‌کند. از این رو رویداد امروز نماد عینی تحقق اهداف ما در حوزه تعامل با بخش علمی کشور است.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور خاطرنشان کرد: ما تمامی اقدامات لازم را در شرکت پیوند بخش صنعت و دانشگاه طراحی و اجرایی کردیم و رویداد امروز نماد عینی تحقق تعامل ما با بخش علمی کشور است که امیدواریم مستمر و پیوسته باشد.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت‌هایی مجموعه کرمان موتور گفت: ما در بخش R&D یا توسعه محصول، بیشترین ارزش افزوده را داریم و در قسمت پروداکشن که تولید محصول است، کمترین ارزش افزوده را داریم که بر همین اساس کشورهای توسعه‌یافته به این سمت رفته‌اند که پروداکشن را در سایر کشورها انجام می‌دهند و توسعه محصول که قسمت نرم موضوع است را در داخل کشور خودشان انجام می‌دهند و این موضوع توسط مدیران ارشد شرکت کرمان موتور شناخته شده، هدف‌گذاری شده و امیدواریم با کمک شما و همه عزیزان این اتفاق بتواند بیفتد و ما واقعا به این نقطه برسیم که بتوانیم توسعه محصول را به زنجیره ارزش خودروسازی  در شرکت کرمان موتور اضافه کنیم.  

وی افزود: در شرکت کرمان موتور ما سه تا پلتفرم اصلی را داریم. پلتفرم PS۱ که اولین پلتفرم خودروی سواری ما است و بر روی این پلتفرم سه محصول در سه کلاس مختلف داریم که دو تا مگاپلتفرم خودروی سواری کوچک و متوسط KP۱ و مگاپلتفرم KP۲ که خودروی  سواری بزرگ است.

خلخالی تاکید کرد: هر کدام از این پلتفرم‌ها ۱۵ سال قرار است کار کنند و محصولاتی که بر روی این پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند، با عمر پنج سال در نظر گرفته شده‌اند. پلتفرم PS۱ در سه تایپ بدنه سدان، هاچ بک و SUV عرضه خواهد شد و سه نوع پاراتین بنزینی، هیبریدی و فول الکتریک را روی این پلتفرم در نظر گرفته‌ایم و در دو نوع تیپ استاندارد و فول آپشن هم عرضه خواهد شد.  

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور گفت: در پلتفرم KP۱ ما چهار نوع بدنه سدان، هاچ بک، کوپه و SUV را داریم، پاورترینش دوباره بنزینی، هیبریدی و فول الکتریک است و به لحاظ آپشن هم استاندارد و فوق آپشن را داریم. در پلتفرم KP۲ ما سه نوع بدنه سدان، SUV و NPV را داریم؛ به لحاظ پاورترین، بنزینی، PHEV، EV و REV را مدنظر قرار دادیم و دو نوع سیستم تحرک خودرو که ۴Vil drive و ۲Vil drive هست یا همان ترکشن از جلو هست را در نظر گرفتیم که در دو نوع آپشن استاندارد و فوق آپشن هم ارائه خواهد شد و به صورت segmentation بازار از نقطه نظر ابعادی و قیمتی، محصولات پلتفرم‌های ما، KP۱، PS۱ و KP۲ در این اسکتین باند قابل مشاهده هستند. به لحاظ زنجیره تامین، هدف سبد محصولات ما این است که ۳۰ درصد زنجیره تامین، قطعات وارداتی باشند و ۷۰ درصد داخلی‌سازی انجام شود.

وی تاکید کرد: ما الان متوسط نزدیک به ۴۰ درصد داخلی‌سازی داریم و در پلتفرم PS۱ ما بر اساس آخرین دفترچه داخلی‌سازی، ۶۸ درصد داخلی سازی داریم که این عدد دارد به بالای ۷۰ درصد نزدیک می‌شود.  

خلخالی خاطرنشان کرد: در سبد محصولاتمان به لحاظ محصولات داخلی و مونتاژ یا وارداتی، ۸۰ درصد محصولاتمان هدف‌گذاری این است که محصول بومی و محصول ایرانی باشد و ۲۰ درصد محصولات مونتاژی باشد. به لحاظ قوای محرکه، ۱۰ درصد هدف محصولات برقی است و ۳۰ درصد قوای محرکه هیبریدی و ۶۰ درصد هم قوای محرکه بنزینی. این اهداف برای برنامه توسعه هفتم که تا پایان سال ۱۴۰۷ هست، در نظر گرفته شده است.  

وی گفت: ما در بخش توسعه قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف، کاهش مصرف سوخت ۲۰ درصدی را هدف قرار دادیم، میزان ساخت داخل ۷۰ درصد، تیراژ تولید سالیانه ۲۵۰ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات عمومی کرمان موتور ۶۰ درصد است. قوای محرکه برقی، کاهش مصرف سوخت صددرصدی را شامل خواهد شد و ۷۰ درصد ساخت داخل خواهیم داشت و تیراژ تولید سالیانه‌مان هم ۲۵ هزار دستگاه است و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور هم ۱۰ درصد را شامل خواهد شد.  

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور خاطرنشان کرد: در مورد قوای محرکه هیبریدی، کاهش مصرف سوخت ۳۵ درصدی را هدف قرار دادیم و میزان ساخت داخل ۷۰ درصد، تیراژ تولید سالیانه ۱۲۵ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور ۳۰ درصد خواهد بود و  به لحاظ وضعیت هر کدام از این پروژه‌هایی که عرض کردم، ما در پلتفرم PS۱، محصول ایگل بنزینی را به صورت کامل توسعه دادیم و فرایند هولگیشن برای این محصول طی شده و آماده عرضه به بازار است، فرایند فروشش آغاز شده و اولین محصول ایرانی شرکت کرمان موتور هست که برپایه پلتفرم PS۱ عرضه می‌شود.  

وی افزود: همزمان ما بر روی پلتفرم PS۱، محصول PS۱۲ را داریم که تحت عنوان شادو معرفی شد به لحاظ ساخت نمونه‌ها، ما بالای ۷۵ درصد تا این لحظه پیشرفت داشتیم و ان‌شاءالله نمونه‌های تولید آزمایشی مان در اسفندماه امسال تولید می شوند، اما با فرض فرایندهای تست و هولوگیشن و فرایندهای مربوطه، در شهریورماه سال آینده محصول PS۱۲ برای ورود به بازار آماده می‌شود و تجاری سازی‌اش انجام خواهد شد.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور در ادامه گفت: بر روی پلتفرم PS۱ یک محصول برقی را در حال حاضر عرضه کردیم و در حال انجام فرایندهای هولیگیشن است که یک محصول کاملا فول الکتریک است و در بخش‌های مختلفش با کمک شرکت‌های ایرانی این فرایند توسعه پیدا کرده و این پلتفرم کاملا پلتفرم بومی است و ما به تمام بخش‌های مختلف این پلتفرم مسلط هستیم و از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری هم در توسعه این محصول بهره‌مند بودیم.

خلخالی تاکید کرد: همزمان ما برای پلتفرم PS۱ یک محصول هیبرید را توسعه دادیم که این محصول هم تحت عنوان خودروی ایگل هیبریدی تا ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت، از تکنولوژی DHD استفاده می‌کند و در حال حاضر ۴۰ درصد این پروژه پیشرفت دارد و ان‌شاءالله تا پایان سال آینده فرایند تجاری‌سازی اش و ورود به بازارش انجام خواهد شد.  

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور تصریح کرد: بر روی پلتفرم KP۲ ما توسعه اولین محصول را شروع کردیم که محصول KP۲۱ است که یک محصول شاسی بلند است در رِنج سواری بزرگ به صورت SUV و فرایندهای طراحی استایلش انجام شده، نمونه‌های گِلی‌اش در حال ساخت است و فرایند طراحی مهندسی‌اش هم در حال آغاز است.  

خلخالی گفت: ما در بخش قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف یک موتور ۱۵۰۰ سی سی داریم که ۷۰ درصد داخلی سازی‌اش انجام شده و در حال حاضر با تعریف پروژه‌های فناورانه در حال ارتقای این موتور هستیم، به گونه‌ای که مصرف سوخت آن به صورت قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد و آلایندگی هایش هم بر این اساس کاهش خواهد داشت. بر این اساس اگر در پایان برنامه توسعه هفتم را در نظر بگیریم که سال ۱۴۰۷ هست، ما به ۵۰۰ هزار دستگاه تولید دست خواهیم یافت که از این قسمت بر اساس تقسیم‌بندی که عرض کردم، یک بخشی، حدود ۲۰ درصدش متعلق خواهد بود به محصولات CKD و الباقی کاملا محصولات ایرانی است که روی پلتفرم‌هاس SP۱، KP۱ و KP۲ در سه تیپ قوای محرکه برقی، هیبریدی و بنزینی کم‌مصرف عرضه خواهد شد. بر این اساس میزان ساخت داخلمان هم ۷۰ درصد می‌شود و می‌توانیم شاهد رشد در تولید ناخالص داخلی به اندازه نیم درصد با کمک شرکت کرمان موتور شویم.  

وی درباره زیست بوم توسعه فناوری صنعت خودرو اظهار کرد: ما با همکاری معاونت محترم علمی ریاست جمهوری فرایندهای مختلفی را تعریف کردیم که بتوانیم در زیست بوم فناوری کشور نقش‌آفرینی خودمان ر را داشته باشیم و در بخش‌های مختلف می‌توانیم این کار را انجام دهیم ویکی از مهمترین گام‌هایی که در این راستا برداشتیم، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر CVC هست که این فرآیند در حال انجام است و بر این اساس از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور حمایت خواهیم کرد.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور با بیان اینکه برای توسعه فناوری‌هایی که مورد نیاز شرکت کرمان موتور است حمایت از محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان با TRL سطح پنج تا هشت هدف‌گذاری شده افزود: انعقاد قراردادهای تحقیقاتی با دانشگاه‌ها موردنظر قرار گرفته است و تاسیس دفاتر فناوری در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها در دستور کار ماست و بر این اساس ما یک مرکز توسعه نرم‌افزار در دانشگاه شریف راه‌اندازی کردیم.

خلخالی تصریح کرد: ما در حوزه توسعه نرم‌افزارهای خودرویی یک برنامه مشترکی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف هدف‌گذاری کردیم که در این راستا یک مرکز توسعه نرم‌افزار در داخل دانشگاه شریف راه‌اندازی شده و امروز رسما افتتاحیه این مرکز هم محسوب می‌شود.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور خاطرنشان کرد: این مرکز تحت عنوان مرکز متا با کمک دانشگاه صنعتی شریف و شرکت کرمان موتور راه‌اندازی خواهد شد و تمامی نرم‌افزارهای مرتبط با خودرو در این مرکز هدف‌گذاری می‌شوند و توسعه‌شان انجام خواهد شد.  

خلخالی با بیان اینکه یکی از مهمترین بخش‌هایی که آینده یا حال حاضر صنعت خودرو را به خودش اختصاص می‌دهد، شبکه برق و الکترونیک و سیستم‌های کمک‌کننده است تاکید کرد: ما در این حوزه برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و شرکت‌های تولیدی داخل کشور که بتوانند در حوزه سنسورها، کلاسترهای دیجیتال، هاچ‌بک اتوماتیک و تک تک یونیک کنترلرها، همچنین بحث‌های مربوط به IVI را بتوانند دنبال کنند و ساپورت کنند، اعلام همکاری کردیم.

وی گفت: در قسمت شاسی و بدنه امروز کاهش وزن بدنه خودرو یکی از مسائل و موضوعات بسیار مهم در صنعت خودرو است و ما در این حوزه استفاده از آلومینیوم و تکنولوژی‌هایمرتبط با آلومینیوم در ساخت بدنه، مثل گیگاکستینگ و مگاکستینگ را هدف‌گذاری کردیم و باید به این سمت برویم که در تکنولوژی‌های بدنه استفاده شود.

خلخالی در پایان گفت: امیدوارم این برنامه و رویداد امروز بتواند واقعا در شناسایی افراد، همچنین شرکت‌ها و ظرفیت‌هایی که در داخل کشور داریم به ما کمک کند. از این رو ما آماده ایجاد ارتباط با تمامی شرکت‌ها و صنایع خودرویی هستیم.

۲۲۳۲۲۵