شناسهٔ خبر: 69282633 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تشکیل «یگان هوایی سازمان محیط زیست»در کدام مرحله است؟

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از تکنولوژی‌های نوین مدنظر ما پاراموتور است که امکان استفاده آن در مناطق تحت حفاظت سازمان در دست بررسی است .

صاحب‌خبر -

علیرضا نجیمی؛ مدیرکل دفتر زیستگاه‌های و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه «صبح بخیر ایران»گفت: ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور تحت عنوان مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست است که حدود ۱۲ درصد سطح کشور را شامل می‌شود و با اضافه کردن مناطق شکار ممنوع و ذخیره‌گاه زیست کره وسعت آن قدری افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: ما در خوشبینانه‌ترین حالت یک‌سوم تا یک‌ششم نیروی مورد نیاز را برای حفاظت از این مناطق در اختیار داریم و به همین دلیل باید به سمت ابزار‌هایی برویم که در کنار حفاظت فیزیکی از ظرفیت فناوری‌های نوین نیز استفاده کنیم.

نجیمی تاکید کرد: ابزار‌هایی که در چند سال اخیر مورد استفاده قرار گرفته شامل سیستم‌های مختلفی است که یکی از آنها سامانه‌های تصویری است و سعی کردیم این مسئله را به صورت برنامه‌ریزی شده انجام دهیم.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این پروژه ذیل یک برنامه بسیار بزرگ است که نیازمند اعتبارات ویژه است و دولت باید کمک بیشتری به این بخش کند که این مسئله می‌تواند کسری نیروی انسانی را نیز در این زمینه جبران کند.

وی گفت: این تکنولوژی‌ها شامل ابزار‌های متعددی است که یکی از آنها پاراموتور است که امکان استفاده آن در مناطق تحت حفاظت سازمان در دست بررسی است و در این خصوص سازمان به سمت تشکیل یگان هوایی نیز پیش رفته است.

نجیمی ادامه داد: هم اکنون ۲۵ درصد مناطق کشور به صورت تصویری در حال رصد و پایش هستند و پایش این تصاویر نیازمند حضور فرد است، اما در بخش‌های دیگری که می‌توان از ظرفیت هوش مصنوعی استفاده کرد، نیازی به حضور افراد نیست.

وی در تشریح ظرفیت‌های این ابزار‌ها بیان کرد: سرشماری حیات وحش یکی از کار‌هایی است که سیستم‌های هوشمند می‌توانند آمار و اطلاعات دقیقی به ما بدهند و ارائه اطلاعات دقیق از جمله مزیت‌های این سیستم است که حتی در ثبت تخلفات، تردد‌ها و شکار‌های غیرمجاز نیز می‌تواند موثر باشد.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در چارچوب این سیستم حتی می‌توان از وقوع حریق‌ها نیز سریع آگاه شد و گزارش داد، تاکید کرد: این مسئله نیازمند توسعه زیرساخت‌هایی است که هم راستا با سیاست‌های دولت الکترونیک است.

نظر شما