شناسهٔ خبر: 69265436 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

لیست بهترین قرص و آمپول برای سرماخوردگی چیست؟

علائم و نشانه‌های سرماخوردگی با توجه به سیستم ایمنی افراد تفاوت دارد. اما داروی سرماخوردگی برای تمام افراد تجویز می‌شود. داروهای مسکن، ضد التهاب و ضداحتقان از جمله مواردی هستند که پزشک آن‌ها را تجویز می‌کند. استفاده از ایبوپروفن و استامینوفن از رایج‌ترین داروهای سرماخوردگی است که به کاهش تب کمک کرده و تسکین دهنده دردهای عضلانی هستند. داروهایی مانند آنتی‌هیستامینی و دیفن هیدرامین هم می‌توانند علائم آلرژیک را کاهش دهند و از آبریزش بینی جلوگیری کنند. اما برای اینکه بتوانید بهترین دارو برای سرماخوردگی را مصرف کنید باید از پزشک متخصص نوبت بگیرید. برای آشنایی با داروهای سرماخوردگی تا انتهای متن همراه ما باشید.

صاحب‌خبر -

علائم و نشانه‌های سرماخوردگی با توجه به سیستم ایمنی افراد تفاوت دارد. اما داروی سرماخوردگی برای تمام افراد تجویز می‌شود. داروهای مسکن، ضد التهاب و ضداحتقان از جمله مواردی هستند که پزشک آن‌ها را تجویز می‌کند. استفاده از ایبوپروفن و استامینوفن از رایج‌ترین داروهای سرماخوردگی است که به کاهش تب کمک کرده و تسکین دهنده دردهای عضلانی هستند. داروهایی مانند آنتی‌هیستامینی و دیفن هیدرامین هم می‌توانند علائم آلرژیک را کاهش دهند و از آبریزش بینی جلوگیری کنند. اما برای اینکه بتوانید بهترین دارو برای سرماخوردگی را مصرف کنید باید از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

برای آشنایی با داروهای سرماخوردگی تا انتهای متن همراه ما باشید.

 

 

بهترین داروی سرماخوردگی

با توجه به اینکه راه کار ساده و مشخصی برای درمان سرماخوردگی وجود ندارد اما می‌توان از داروهای بدون نسخه هم برای درمان استفاده کرد. علائم سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان یکسان است اما پزشکان ترجیح می‌دهند که سرماخوردگی کودکان را با روش‌های خانگی درمان کنند.

بیشتر داروهای سرماخوردگی برای بهبود چندین علائم و نشانه موثر هستند. اما پزشک، تنها کسی است که می‌تواند تشخیص درستی از تجویز داروی سرماخوردگی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم که از مصرف بی رویه و خودسرانه داروهای بدون نسخه خودداری کنید.

نکته بسیار مهم درباره دارو سرماخوردگی این است که به دستورالعمل مصرف و برچسب اطلاعات دارو دقت کنید و حواستان به تاریخ انقضا و عوارض باشد.

انواع دارو برای سرماخوردگی

ویروس سرماخوردگی در بدن افراد با توجه به سیستم ایمنی که دارند با نشانه‌های مختلفی نمایان می‌شود. از این رو نوع و میزان دوز دارو باید مطابق با نظر پزشک مصرف شود. اما بعضی از داروها در گروه‌های مختلف سرماخوردگی جای دارند و همه افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. متداول‌ترین داروی سرماخوردگی برای علائم مختلف عبارتند از:

  • سردرد سینوسی؛ ایبوپروفن- ناپروکسن
  • آبریزش بینی؛ دیفن‌هیدرامین
  • کیپ‌شدن بینی، سودوافدرین
  • درد و تب؛ ایبوپروفن، ناپروکسن، استامینوفن
  • سرفه و گلودرد؛ دکسترومتورفان
  • درد و ناراحتی شب؛ دیفن‌هیدرامین

توجه کنید اگر بیماری زمینه‌ای دارید یا باردار هستید باید میزان دوز مصرفی را با پزشک خود هماهنگ کنید.

بهترین قرص سرماخوردگی برای دوران بارداری

بارداری دوران حساسی است که علاوه بر سلامت خود باید به فکر جنین هم بود. از طرفی هم خانم‌های باردار به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند. بنابراین با اولین نشان‌های بیماری باید به پزشک مراجعه کنند. همچنین ممکن است که مصرف داروهای سرماخوردگی برای مادر و جنین با عوارض همراه باشد. اما آیا داروی بی خطری برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری وجود دارد؟

داروهای سرماخوردگی که برای افراد باردار بی‌خطر هستند عبارتند از:

  • استامینوفن (تیلنول)
  • برخی از آنتی‌هیستامین‌ها (لوراتادین (کلاریتین) و دیفن هیدرامین (بنادریل))
  • اسپری‌های بینی مبتنی بر استروئید
  • برخی از داروهای سرفه، خلط‌آور، سرکوب‌کننده سرفه

توجه داشته باشید که مصرف این دارو‌ها در دوران بارداری به صورت خودسرانه ممنوع است و باید با تجویز پزشک این داروها حتی استامینوفن را مصرف کرد.

داروهای سرماخوردگی در شیردهی

همانقدر که برای مصرف داروی سرماخوردگی در دوران بارداری حساس هستید باید برای زمان شیردهی هم حساسیت داشته باشید. به طور معمول مصرف مسکن‌های بدون نسخه و آنتی‌هیستامین‌های غیرخواب‌آور برای دوران شیردهی ممانعتی ندارند، اما در دوران شیردهی باید از قرص‌های سرماخوردگی قوی استفاده نکرد. این داروها می‌توانند برای شما و نوزاد مضر باشند:

  • سودافد
  • دیفن‌هیدرامین

البته موارد دیگری هم هستند که باید با مشورت با پزشک از وجودشان باخبر شوید.

 

لیست بهترین قرص و آمپول برای سرماخوردگی چیست؟

 

بهترین داروی سرماخوردگی برای مبتلایان به فشار خون بالا

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید در انتخاب لیست آمپول و قرص‌های سرماخوردگی احتیاط کنند زیرا برخی از این داروها می‌توانند فشار خون را افزایش دهند. بهترین داروی سرماخوردگی برای این افراد معمولاً شامل داروهای بدون احتقان است. مسکن‌های ساده مانند استامینوفن به عنوان گزینه‌ای ایمن برای تسکین درد و کاهش تب معرفی می‌شوند. ایبوپروفن نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما باید با احتیاط مصرف شود و بهتر است با پزشک مشورت شود.

همچنین چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی مانند چای زنجبیل و نعناع فلفلی می‌توانند تسکین‌دهنده خوبی باشند. در هر صورت پیش از استفاده از هر دارویی، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید تا درمان مناسبی برای شرایط خود پیدا کنید.

آمپول‌های سرماخوردگی کدامند؟

پزشکان از آمپول‌های سرماخوردگی برای درمان علائم شدید سرماخوردگی استفاده می‌کنند. بیمار ممکن است که علائمی ‌مانند: تب بالا و احتقان‌های شدید بینی را تجربه کند. اما دقت داشته باشید در صورتی که بیمار مبتلا به سرماخوردگی، سرفه‌های شدید و عفونت‌های سینوسی داشته باشد هم می‌تواند از این آمپول‌ها استفاده کند. در درمان با داروی سرماخوردگی می‌توان از این آمپول‌های ترکیبی تسکین دهنده و کاهش دهنده علائم استفاده کرد. لیست آمپول‌های سرماخوردگی عبارتند از:

  • آمپول فنیل‌افرین: این آمپول یک ضد احتقان است که برای کاهش احتقان بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شود.
  • آمپول دگزامتازون: این آمپول یک کورتیکواستروئید است که می‌تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند.
  • آمپول استامینوفن کدئین: این آمپول ترکیبی از استامینوفن و کدئین است که برای تسکین درد و تب استفاده می‌شود.
  • آمپول دکسترومتورفان: این آمپول یک خلط‌آور است که برای رقیق کردن و دفع مخاط استفاده می‌شود.

داروی سرماخوردگی برای آبریزش بینی

آبریزش بینی یک واکنش‌های بدن برای التهاب و تحریک است که از طریق ویروس سرماخوردگی رخ می‌دهد. با مصرف داروهای ضداحتقان می‌توان آبریزش بینی را درمان کرده و از خشکی بینی جلوگیری کرد. دیفن‌هیدرامین یکی از داروهای موثر و شناخته شده برای درمان آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی است.

دیفن‌هیدرامین نوعی آنتی‌هیستامین است. این دارو واکنش طبیعی بدن به محرک‌های آلرژی و ویروسی را کاهش می‌دهد. همچنین به دلیل ترکیباتی که دارد خواب آور بوده و در صورتی که نیاز به هوشیاری برای فعالیت‌های روزانه خود دارید بهتر است که این دارو را شب مصرف کنید.

داروی سرماخوردگی برای گرفتگی بینی

گرفتگی بینی هنگام سرماخوردگی مشکلات تنفسی را ایجاد می‌کند. احتمال دارد که گرفتگی بینی حتی بعد از سرماخوردگی بازهم همراه شما باشد. از این رو برای تسکین گرفتگی نیاز است که از داروهای ضد احتقان استفاده کرد. این نوع داروها تورم در سطح رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و مخاط بینی هم کمتر خواهند شد.

داروی فنیل‌افرین جزو بهترین داروی سرماخوردگی برای گرفتگی بینی است. اما این دارو را باید پزشک متخصص عفونی تجویز کند.

داروی سرماخوردگی برای رفع تب و درد

التهاب در سرماخوردگی باعث بروز تب و درد می‌شود. برای درمان تب و دردهای عضلانی می‌توان از ایبوپروفن استفاده کرد. این دارو نوعی داروی ضد التهاب است که ناپروکسن دارد. همچنین استامینوفن (تیلنول) مسکن دیگری است که می‌تواند به کاهش تب و درد کمک کند.

داروی سرماخوردگی برای گلودرد

اگر سرفه با درد گلو و التهاب در سرماخوردگی همراه شود؛ دکسترومتورفان مناسب‌ترین داروی سرماخوردگی است. این قرص سرماخوردگی برای بزرگسالان تجویز می‌شود تا با کنترل سیگنال‌های مغز بتوان سرفه را کنترل کرد. برخی از داروهای حاوی دکسترومتورفان ماده‌ای به نام گایفنزین هم دارند؛ این ماده خلط‌آور است و مخاط را رقیق می‌کند. توجه داشته باشید که مصرف این دارو علائم سرفه را کمتر می‌کند اما باعث درمان آن نمی‌شود. برای استفاده از هر یک از این آمپول‌ها باید نسخه پزشک ارائه کرد. از این رو نیاز است که از بهترین متخصص‌های عمومی ‌و دکترهای عفونی نوبت مشاوره و ملاقات حضوری دریافت کرد. دکتردکتر برای گرفتن نوبت در کنار شما است تا از بهترین متخصص‌ها بتوانید به صورت آنلاین و بدون اتلاف وقت نوبت بگیرید. کافی است که به سامانه نوبت دهی دکتردکتر به آدرس   سایت نوبت آنلای دکتردکتر (https://drdr.ir/) مراجعه کرده و پس از مطالعه نظرات سایر بیماران از بهترین متخصص نوبت دریافت کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما