شناسهٔ خبر: 6922110 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در نشست علنی امروز

نمایندگان لایحه تصویب اصلاحیه کنوانسیون بازل را به تصویب رساندند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه تصویب اصلاحیه کنوانسیون بازل درباره کنترل انتقالات برون‌مرزی مواد زائد زیان‌بخش و دفع آنها را به تصویب رساندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی پیرامون لایحه تصویب اصلاحیه کنوانسیون بازل درباره کنترل انتقالات برون‌مرزی مواد زائد زیان‌بخش و دفع آنها را بررسی و تصویب کردند.

وکلای ملت ابتدا کلیات این لایحه را تصویب و سپس جزئیات آن را مصوب کردند.

متن این لایحه به شرح ذیل است:

ماده واحده- اصلاحیه کنوانسیون بازل درباره کنترل انتقالات برون‌مرزی مواد زائد زیان‌بخش و دفع آنها مصوب 1994 میلادی (برابر با 1373 هجری شمسی) به شرح زیر تصویب می‌شود:

الف- متن زیر به عنوان پاراگراف 7 مکرر به مقدمه الحاق می‌شود.

با تصدیق اینکه انتقال‌های برون‌مرزی پس‌ماندهای زیان‌بخش، به ویژه به کشورهای در حال توسعه، دارای خطر بالای عدم ایجاد مدیریت صحیح زیست‌محیطی پسماندهای زیان‌بخش به گونه‌ای مقرر شده به وسیله این کنوانسیون است.

ب- متن زیر به عنوان ماده 4 الف الحاق می‌شود:

ماده 4 الف-

1- هر عضو مندرج در الحاقی 7 باید از تمامی انتقادهای برون‌مرزی پسماندهای زیان‌بخش با هدف انجام عملیات براساس الحاقی 4 الف به دولت‌هایی که در الحاقی 7 درج نشده‌اند جلوگیری کند.

2-هر عضو مندرج در الحاقی 7 باید تا 31 دسامبر 1997 میلادی (برابر با 1376/10/10) در مورد تمامی انتقال‌های برون‌مرزی پسماندهای زیان‌بخش به موجب جزو الف بند یک ماده یک کنوانسیون با هدف انجام عملیات طبق الحاقی 4 ب به دولت‌هایی که در الحاقی 7 درج نشده‌اند اقدام به کاهش تا توقف، و از آن تاریخ به بعد اقدام به ممنوعیت کند. از کاهش تا توقف انتقال‌های برون‌مرزی مزبور نباید جلوگیری شود، مگر اینکه پسماندهای مورد نظر به موجب کنوانسیون به عنوان مضر گروه‌بندی شوند.

پ- متن زیر به عنوان الحاقی شماره 7 اضافه می‌شود:

الحاقی شماره 7

اعضا و سایر دولت‌هایی که عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (ا.ای.سی.بی)، جامعه اروپا (ای.سی) و لیختن اشتاین هستند.

انتهای پیام/

 

نظر شما