شناسهٔ خبر: 69186760 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

راهنمای ثبت سفارش تک جلدی کتب درسی

قصد خرید کتاب درسی امسال به صورت آزاد را دارید؟ تنها به یکی از کتب درسی نیاز دارید و نمی‌خواهید همه کتاب‌های یک مقطع را بخرید؟ با مار همراه باشید.

صاحب‌خبر -

راهنمای ثبت سفارش تک جلدی کتب درسی

به گزارش تابناک، دانش آموزانی که از زمان ثبت نام کتب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳/۱۴۰۴ بازمانده‌اند و همچنین سایر متقاضیان تهیه کتب درسی (مثل کنکوری‌ها یا معلمان) می‌توانند برای تهیه کتاب‌های درسی به بخش ویژه این کار در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی مراجعه کنند.

سامانه‌ای در زیرمجموعه اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش که همان گونه که از نامش پیداست، چاپ و نشر کتب آموزشی مدارس را عهده دار است و از جمله تقاضا‌هایی که با آن مواجه بوده، نیاز به خرید کتب درسی در مقاطع مختلف تحصیلی است یا همان خرید آزاد کتاب‌های درسی است.

به گفته محمد علوی‌تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، امکان ثبت سفارش تک‌جلدی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳/۱۴۰۴ در دوره ابتدایی و دوره‌های اول و دوم متوسطه برای دانش‌آموزان و معلمان از روز یکشنبه، ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ فراهم شده است.

نحوه خرید کتاب درسی به صورت آزاد

برای خرید کتاب‌های درسی در مقاطع مختلف، چه به صورت تک جلدی و چه به صورت کامل (که بیشتر مورد نیاز آن دسته از دانش آموزان است که از ثبت نام کتاب درسی که هر ساله در ابتدای فصل تابستان و به مدت محدود امکان پذیر است و حکم پیش فروش کتاب درسی را دارد، جا مانده‌اند) باید به سایت azad.irtextbook.ir بروید.

برای این کار کافی است آدرس اینترنتی سامانه آزاد خرید کتب درسی (آزاد، دات، آی آر تکست بوک، دات آی آر) را در مرورگر اینترنتی وارد کرده و روی دکمه اینتر یا جست‌وجو بزنید. البته فرقی ندارد از چه بروزری استفاده می‌کنید و این کار را با موبایل یا انواع رایانه انجام می‌دهید، اما دقت کنید که برای جلوگیری از بروز خطا، باید در فرایند ثبت نام از دکمه رفرش (Refresh) یا عقب و جلو (Forward, Back) استفاده نکنید.

برای خرید آزاد کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ اینجا را کلیک کنید

 

نحوه ورود به سامانه خرید آزاد کتاب درسی

در صفحه نخست سامانه، دو راه برای ورود و خرید کتاب معرفی شده است؛ دانش آموزان و معلمان (که اطلاعات هویتی شان در سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش مثل سامانه سیدا ثبت شده) بایستی ابتدا در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت نام نموده و یا با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که از قبل دارد، در سامانه لاگین نمایند و سپس کتاب یا کتاب‌های مورد نظر را انتخاب کرده و فرایند خریداری را طی کنند.

دیگر افراد از جمله افراد کنکوری یا والدین دانش آموزان یا همه متقاضیان دیگری که به هر دلیل متقاضی خرید کتاب‌های درسی هستند، بایستی از طریق دیگری وارد این سامانه شده و فرایند خرید را انجام دهند. برای این دسته از افراد دو راه پیش بینی شده است: نخست ورود از طریق درگاه وزارت آموزش و پرورش (my.medu.ir) و راه دیگر، ورود از طریق درگاه دولت یا همان پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (my.gov.ir).

راهنمای ورود و ثبت نام در سایت کتاب درسی

راهنمای ورود به سامانه خرید کتاب با استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

ابتدا با وارد کردن شماره تلفن همراه و سپس ثبت کد رمزی که به موبایل تان پیامک می‌شود، وارد پنجره ملی شوید و سپس در کادر جستجو در بالای صفحه، عبارت کتاب درسی را وارد کرده و روی دکمه اینتر بزنید.

ورود به سامانه خرید کتاب با استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

برای ورود به سامانه فروش کتاب درسی، ابتدا روی گزینه درگاه پیشخوان وزارت آموزش و پرورش کلیک کنید و سپس روی گزینه ورود به درگاه کلیک کنید.

ورود به سامانه خرید کتاب با پنجره ملی دولت

توجه:

برای ورود به سامانه فوق و حتی ورود به درگاه وزارت خانه یا دولت هوشمند، نیازمند کدملی و شماره تلفن همراه هستید و فرایند ورود با دریافت کد رمزی که به موبایل تان پیامک می‌شود، صورت می‌پذیرد.

در درگاه وزارت آموزش و پرورش سازوکاری ویژه برای ورود اتباع دیگر کشور‌ها (که کد ملی ایرانی ندارند) و استفاده از خدمات سامانه از جمله خرید کتاب درسی تدارک دیده شده است. 

فروش بسته آموزشی ویژه معلمان و دانش آموزان هم در این سامانه صورت می‌پذیرد و راه دسترسی به آنها و خریدشان به صورت آزاد، مشابه خرید آزاد کتب درسی است.

برای پرداخت هزینه خرید کتاب‌های سفارش داده شده در این سامانه، نیازمند کارت بانک عضو شبکه شتاب با رمز دوم (رمز پویا) هستید تا بتوانید مبلغ سفارش را با درگاه اینترنتی بانکی بپردازید.

سفارشات این بخش (کتاب‌های درسی که آزاد خریداری می‌شوند)، از طریق شرکت پست جمهوری اسلامی ایران توزیع می‌شود و لذا برای تکمیل فرایند به آدرس و کدپستی نیاز خواهید داشت.

پیگیری سفارش خرید کتاب درسی

با اتمام فرایند خرید آنلاین کتاب درسی به صورت آزاد، کد رهگیری دریافت خواهید کرد و برای رهگیری مرسوله پستی خود می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

۱- وارد سامانه شوید.
۲- از منوی مشاهده جزییات، بارکد پستی (عدد ۲۴ رقمی) را کپی نمایید.
۳- وارد سامانه رهگیری مرسولات پستی به نشانی http://tracking.post.ir شوید.
۴- با وارد کردن بارکد پستی، اطلاعات مربوط به جابجایی مرسوله پستی را مشاهده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب راهنمایی درباره بسته سفارشی خود با شماره تلفن ۸۸۵۳۴۳۹۲ (با پیش شماره تهران، ۰۲۱) تماس حاصل کنید.

نظر شما