شناسهٔ خبر: 69173602 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در مازندران:

سند جامع علمی مازندران تهیه شود

نماینده ولی فقیه در مازندران ضمن برشمردن مسائل مهم استان و گلایه از حل نشدن آنها گفت: حرف‌درمانی دیگر بس است به‌دنبال اجرا بروید، باید برش استانی سند جامع علمی استان تهیه شود.

صاحب‌خبر -

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی ۲۳ مهر در جمع اعضای هیات اندیشه‌ورز سند جامع علمی استان که با حضور روسای دانشگاه‌ها و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور برگزار شد، اظهار کرد: ما واقعا باید طبق سند چشم‌انداز ۲۰ساله رتبه اول منطقه را داشته باشیم اما هنوز در پیچ و خم تهیه سند هستیم؛ یکسال دیگر فرصت تمام می‌شود.

وی افزود: اگر همان ۱۴سال قبل برش‌های استانی تهیه می‌شد خوب بود؛ الان سطح علمی و فناوری کشورمان در منطقه را بررسی کنید و ببینید چه وضعی داریم.

آیت الله محمدی لائینی با بیان اینکه اولویت‌های هر استان باید متناسب با مسائل همان استان باشد، گفت: مازندران قطب کشاورزی است مشکلات زیادی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزی باید به سمت دانش بنیان شدن پیش برود، افزود: اما ما هنوز در الفبای کشاورزی مانده‌ایم، هفت الی هشت میلیون تن تولیدات کشاورزی اما صنایع تبدیلی نداریم تا یک ساندیس از این همه محصولات درست کنیم.

سند جامع علمی مازندران تهیه شود

نماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه هنوز پول گندم کشاورزان را پرداخت نشد، اظهار کرد: برای تهیه ماشین‌آلات، سوخت، کود و سم کشاورزی مافیا وجود دارد، تعاونی شده بازار آزاد، واسطه‌ها و دلالان برای خود معرکه دارند؛ دو ماه بعد قیمت محصولات کشاورزی به آسمان می‌رود.

مازندران فاقد الگوی کشت مناسب است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما هنوز زمین را به بازار، صنعت و دانش وصل نکرده‌ایم، ادامه داد: ما الگوی کشت متناسب نداریم، هنوز در زه‌کشی زمین‌ها مشکل داریم، منابع طبیعی با کشاورزان مشکل دارد.

امام جمعه ساری با برشمردن مشکلات پیش رو بخش منابع طبیعی و کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: جنگل هیرکانی با قدمت میلیونی، از یک طرف قاچاقچیان، ویلاسازان، املاک‌فروشان و غیره از داخل؛ منابع طبیعی از بیرون مشکل داریم، در حوزه پسماند هنوز یک زباله‌سوزی که منسوخ شده را هم نداریم، در حالی که الان باید آن را به‌عنوان طلای کثیف بخرند.

این مسئول به مشکلات بخش دامداری در تامین علوفه و نهاده‌ها اشاره کرد و گفت: دامداری که شغل بومی و اصلی مناطق کوهستانی مازندران بود صرفه ندارد.

آیت الله محمدی لائینی با ابراز گلایه‌مندی از اینکه صنعت پنبه و نساجی مازندران زمین زده شد تا راه واردات باز شود، تصریح کرد: پوشاک و البسه ترک، بازار مازندران را گرفته در حالی که چیت‌سازی بهشهر یک برند بود.

وی افزود: صنعت چای را عمدا زمین زده‌اند تا سوژه‌ای برای واردات شود، همین بلا را بر سر برنج هم می‌آورند.

زیر ساخت صادرات مازندران مشکل دارد

به گفته نماینده ولی فقیه در مازندران، در حوزه زیرساخت صادرات بسیار مشکل داریم، روسیه تقاضا زیاد دارد و می‌گویند هر چه دارید ما می‌خریم، روسیه با ترکیه که راهش دور است ارتباط دارد اما باند واردات نمی‌گذارند که زیرساخت ارتباط ما با روسیه که همسایه است جان بگیرد.

سند جامع علمی مازندران تهیه شود

این مسئول گفت: مشکل پائین بودن نرخ ازدواج و زاد و ولد، عدم عملگرایی در ارائه مشوق‌ها، مشکل فرهنگی و غیره در استان وجود دارد که نیاز به برش استانی دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اعلام اینکه در طرح توسعه فرهنگ، هفت کلان‌مسئله تهیه شده که باید دنبالش برویم، گفت: باید دید که کف خیابان و بازار چند مشکل را حل کرده‌ایم، هیات اندیشه‌ورز و اتاق فکر باید مشکلات را حل کند.

امام جمعه ساری ابر چالش مازندران را الگوی مصرف دانست و تصریح کرد: یک‌سوم مواد غذایی در مازندران دورریز است که تا حدودی به مسئله فرهنگ مربوط می‌شود.

آیت الله محمدی لائینی با تاکید براینکه حرف‌درمانی دیگر بس است به‌دنبال اجرا و حل مسئله برویم نه بیان آن، گفت: مشکلات حوزه درمان، مافیای دارو، تعارض منافع، به این موارد رسیدگی شود؛ در انتظار تهیه سند برش استانی و آمدن به کف میدان هستیم.

انتهای پیام

نظر شما