شناسهٔ خبر: 69141044 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

از موفقیت وعده صادق۲ نگو حتی تو آمریکایی عزیز!

«یک گزارش میدانی درباره حملات ایران به اسرائیل» این عنوان یک گزارش ویدئویی از جرمی لوفردو، خبرنگار آمریکایی بود که برای پایگاه خبری «گری‌زون» تهیه کرده بود.

صاحب‌خبر -

قدس؛ همین گزارش بود که منجر به دستگیری و زندانی شدن او توسط ارتش اسرائیل شد و حالا باید به انتظار برگزاری دادگاه در همین خصوص باشد. اتهام این خبرنگار آمریکایی، به خطر انداختن امنیت ملی اسرائیل پس از گزارش محل فرود موشک‌های ایران است.
چند روز پیش نیز کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی مستقر در سرزمین‌های اشغالی از اعمال سانسور شدید ارتش اسرائیل درباره میزان و نوع خسارات حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحت فشار قرار دادن خبرنگاران در این خصوص گفت. ناجی گفت: «ارتش اسرائیل از همه‌ خبرنگارها می‌خواهد در موقع حملات چیزی نگویند و چیزی نشان ندهند».

اما گزارش میدانی ۶دقیقه‌ای جرمی لوفردو چه اطلاعاتی را روایت کرده بود که منجر به دستگیری و دادگاهی شدن او، آن هم به اتهام کمک و ارائه اطلاعات به دشمن در زمان جنگ شد؟

لوفردو گزارشش را این‌طور آغاز می‌کند: «از زمان حملات موشکی، مقامات اسرائیلی تلاش کرده‌اند حملات را کم‌اهمیت جلوه دهند و مکان‌های برخورد موشک‌ها را سانسور و ادعا کنند ایران هدف خود را غیرنظامیان اسرائیلی قرار داده است، اما آنچه امروز در اسرائیل دیدم، شواهد روشنی است که ایران هدف خود را همان زیرساخت‌های اطلاعاتی و نظامی قرار داده است که در سال گذشته برای انجام ترورها و حملات وحشیانه استفاده شده است».

او در ادامه گزارش خود از حمله ایران به پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب می‌گوید و اضافه می‌کند این  پایگاه، محل استقرار سه اسکادران از جت‌های جنگنده رادارگریز لاکهید مارتین اف۳۵ و همچنین هواپیمای «بال صهیون» هواپیمای اختصاصی نخست‌وزیر و رئیس اسرائیل است.  این خبرنگار آمریکایی از اصابت دست‌کم ۱۰ تیر موشک بالستیک به این پایگاه مطابق ویدئوهای ضبط شده توسط ساکنان بادیه‌نشین فلسطینی و اسرائیلی نزدیک به این پایگاه می‌گوید. این خبرنگار با استناد به ویدئوهای ضبط شده‌اش، نشان می‌دهد به‌واسطه حجم دیوارکشی‌ها و حصارها، دیدن داخل پایگاه و حجم تخریب‌ها غیرممکن بوده است. لوفردو در پایان گزارشش به جایی در قلب تل‌آویو می‌رود تا مقر موساد و آژانس اطلاعاتی اسرائیل که موشکی به نزدیکی آن اصابت کرده را پیدا کند. با دیدن این مقر، او می‌گوید باید با منطق خود اسرائیلی‌ها، این مرکز را دارای یک سپر انسانی از غیرنظامیان دانست، چرا که در یک منطقه پرتراکم شهری و نزدیک به مدارس و بیمارستان‌ها بنا شده است. 
 

نظر شما