شناسهٔ خبر: 69131128 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قضاوت‌های عجولانه برخی تشکل‌های دانشجویی تا صداهایی که شنیده شد

تهران- ایرنا- آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها (امروز با حضور رئیس‌جمهور) در سه برداشت قبل، حین و پس از مراسم تصاویری از قضاوت‌های عجولانه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و در همان حال صبوری و شنیدن صداهای معترضان توسط وزیر علوم و رئیس‌جمهور را منعکس کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، جشن سال تحصیلی جدید دانشگاه ها با حضور مسعود پزشکیان در نخستین سال فعالیت دولت چهاردهم و دانشجویان و نووردیان به میزبانی وزاری علوم و بهداشت در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. در حالیکه رئیس‌جمهور شب گذشته از ترکمنستان به تهران بازگشت و بدون تاخیر این برنامه ساعت ۱۰ آغاز شد.

برداشت اول پیش از آغاز مراسم

پیش از آغاز مراسم در محوطه اطراف تالار علامه امینی شاهد حضور دانشجویان دختر و پسر بودیم که قصد ورود به مراسم را داشتند؛ البته برخی هم در عالم بی خبری می‌خواستند به کتابخانه مرکزی و سالن قرائت‌ دانشگاه در طبقات بالایی تالار علامه امینی بروند، در حالیکه از قبل اعلام شده بود به دلیل مراسم کتابخانه تا ساعت ۱۳ تعطیل است.

برخی تشکل‌های دانشجویی هم در حلقه‌های چهار تا کمتر از ۱۰ نفر بر سر رفتن و نرفتن به این برنامه در حال چانه زنی بودند، به سراغ برخی از این افراد رفتیم تا قبل از آغاز مراسم در مورد این جشن و مطالبه آن ها از دولت و سیاست‌های آموزشی گفت‌وگو کنیم. اکثریت حاضر به گفت‌وگو نبودند وقتی علت را جویا شدیم، نمایندگان برخی تشکل های دانشجویی گلایه داشتند در برنامه وقت گفت و گو به نمایندگان دانشجویان و تشکل های دانشجویی داده نشد و برخی عنوان می کردند با وجود این که کارت دعوت داشتند موفق به حضور در این مراسم نشدند و برخی هم بر سر دوراهی بودند که بروند یا نروند. این دسته از افراد دلیل تعلل را اینگونه اعلام کردند که رئیس جمهور شعار وفاق ملی را مطرح کرده اما این شعار محقق نشده است.

در حالی که این جمعیت به کمتر از ۱۰۰ نفر به نظر می رسید، وقتی وارد سالن برنامه شدیم تمام صندلی‌ها و حتی راهروهای مشرف به صندلی‌ها پر از جمعیت بود. گویا دانشجویان زودتر خود را به محل برنامه رساند.

خبرنگاران ایرنا هم اعلام کردند از جایگاه ایرنا مطالبات و دغدغه های خود را با رئیس جمهور در میان بگذارید. رئیس‌جمهور صدای شما را خواهد شنید و پاسخ خواهد داد. با این حال مصاحبه نکردند و برخی هم با منوط کردن به هماهنگی با نماینده تشکل دانشجویی صحبتی نکردند.

دانشجوی رتبه یک مقطع دکتری دانشگاه تهران هم از راه ندادن به این مراسم گلایه کرد که علت را پرسیدیم دلیلش را خود او هم نمی دانست. کمی این طرف تر هم سه دانشجو با در دست داشتن پلاکاردهایی در محوطه دانشگاه ایستاده بودند. از پشت همان پلاکارد به سراغ آنهار فتیم و پرسیدیم خواسته شما از رئیس جمهور چیست؟ به زبان عامیانه پاسخ داد به دانشجویان تریبون داده شود. باز از او سوال کردیم تریبون ایرنا در دست شماست از همین جا بیان کنید. پاسخ داد تریبون رسانه ها همیشه بوده اما مشکل این است که چرا رئیس جمهور با افراد صحبت نمی کند. باز پرسیدیم رسانه ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند، که با تایید این پرسش باز هم گفت چرا خودشان نه! گفتیم ما یک رئیس جمهور داریم با چند میلیون دانشجو و نمی تواند با همه جداگانه سخن بگوید اما چنین مراسمی فرصتی است تا رئیس جمهور دغدغه های دانشجویان را بشنوند و چرا از این فرصت استفاده نمی کنید؟ یک نفر هم گفت که نظر می رسد آنها گزینشی دعوت کردند.

البته پاسخ این مطالبه را وزیر علوم پس از مراسم داد. اینجا بخوانید.

کمی این طرف تر هم چند دانشجوی خانم بودند به سراغ آنها رفتیم تا از مطالباتشان ازدولت چهاردهم بپرسیم که قصد مصاحبه نداشتند اما مطالبه خود را اتفاقات اخیر در حادثه معدن طبس و کارگران بیان کردند؛ در واقع حضور خود را به این مطالبه بسنده کرده بودند.

قضاوت‌های عجولانه برخی تشکل‌های دانشجویی تا صداهایی که شنیده شد

برداشت دوم و حین اجرای مراسم

ما به عنوان خبرنگار تصمیم گرفتیم وارد سالن مراسم شویم تا با دانشجویان حاضر در مراسم هم گپ و گفتی داشته باشیم؛ اما طبق پروتکل اجازه بردن تلفن همراه به مدعوین و خبرنگاران داده نشده و فقط یک پایه دوربین و یک لوگوی صداو سیما در سالن به چشم می خورد.

سالنی که پر از جمعیت بود و جایی برای نشستن و حتی ایستادن هم نبود، به نظر می رسید دانشجویانی که از راه نیافتن به این نشست گلایه داشتند به دلیل نبود جا در سالن بود. تالار علامه امینی که ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد.

در ابتدا سرپرست دانشگاه تهران شروع به سخنرانی کرد و محمد نظری هم که اجرای برنامه را برعهده داشت مدام یادآوردی می کرد کسی بیش از زمان تعیین شده سخن نگوید و به روایتی زمان را مدیریت می کرد. سالن پر از دانشجویان رشته های مختلف بود حتی شاهد حضور تشکل‌های دانشجویی و جمعیت دانشجویی هم بودیم. داخل پرانتز (قبل از مراسم نمایندگان تشکل های دانشجویی از دعوت نشدن و جایگاه ندادن به آن در نزد ما گلایه داشتند). در خلال سخنرانی ها افشین راهداری، دانشجوی مقطع دکتری شیمی یکی از نمایندگان دانشجویی در جایگاه حضور یافت و از مهاجرت نخبگان، سرمایه های انسانی، نبود شایسته سالاری و امکانات پژوهشی چالش هایی را با رئیس جمهور در میان گذاشت.

نوبت به سخنرانی حسین سیمایی وزیر علوم رسید اما قبل از سخنرانی، کسی بین جمعیت حاضر با صدای بلند خواست تا به او فرصت صحبت پشت تربیون داده شود. سیمایی در جایگاه قرار گرفته و او را به آرامش دعوت کرد. سپس با پایان سخنرانی وزیر علوم آن فرد مجدد اذن سخن خواست که مجری از جایگاه به نقل از پزشکیان گفت به او اجازه دهید تا حرف خود را بزند. در همین خلال یک خانم دانشجو با در دست داشتن کاغذی به سمت یکی از همراهان رئیس جمهور رفت که چند قدم جلوتر از ما ایستاده بودند، او خطاب به این همراه رئیس جمهور گفت امکان دارد این نامه را به دست رئیس جمهور برسانید و در تاکید این را هم گفت که مطمئن باشم این نامه به دست رئیس جمهور می رسد. قصد داشتم تا نزد این خانم دانشجو بروم که محتوای این نامه به رئیس جمهور چه بود؟ که نوبت به سخنرای وزیر علوم رسید و بعد تجلیل از رتبه های برتر کنکور در گروه های آزمایشی مختلف که لوح یادبودی توسط رئیس جمهور به این افراد داده شد، در این میان گفت وگوی کوتاه بین صبا معصوم‌نیا رتبه برتر گروه آزمایشی تجربی سورژه ای شد تا پس از پایان برنامه از گپ و گفت یک دقیقه اش با پزشکیان سوال کنم.

نوبت به سخنرانی رئیس‌جمهور رسید و این طرف تر هم فردی که قبل و بعد از سخنرانی سیمایی صراف بدون رعایت نظم درخواست سخن گفتن داشت و پزشکیان هم گفته بود اجازه بدید تا حرفش را بزند، هنوز می‌خواست حرف بزند. مشخص شد این فرد اصلا دانشجو نبود. عبارتی که پزشکیان در ابتدای سخنرانی آن را گفت، سپس همهمه ای در سالن توسط دانشجویان معترض برخاست که پزشکیان با صبوری گفت دانشجو که شلوغ نمی‌کند و این سخن با تشویق سایر دانشجویان همراه شد. مجدد برخی افراد به دنبال برهم زدن نظم مراسم بودند که پزشکیان خطاب به آنها گفت جلسه را بهم نزنید و خطاب به دانشجویان در همان لحظه گفت چندتشکل قصدحرف زدن را دارد؟ یک نفر از بین خود نماینده انتخاب کنید. این که دعوا ندارد و پزشکیان به سکوی پایین رفت تا نماینده تشکل دانشجویی در جایگاه حرف خود را بزند.

قضاوت‌های عجولانه برخی تشکل‌های دانشجویی تا صداهایی که شنیده شد

این نماینده که علیرضا صفری و نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بود، روی سن آمد و گفت: صدای دانشجو شنیده نمی شود از پزشکیان می خواهم به نماینده دانشجویی اجازه بدهد تا سخن بگویند. آقای پزشکیان از دانشگاه سیاسی صیانت کنید. آقای رئیس جمهور به ما هنوز فرصت داده نشد تا تشکل ها دانشجویی با وزیر علوم دیدار کنند ما جلوی در تالار علامه امینی یک تریبون دانشجویی قرار دادیم که بعد از برنامه در آنجا حضور یابید. این نماینده از پزشکیان قول خواست تا در روز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران حضور یابد.

سپس رئیس جمهور وارد جایگاه سخنرانی شد. در حین سخنرانی پزشکیان و بعد از پایان سخنرانی نماینده تشکل های دانشجویی، سه نفر از نمایندگان تشکل های دانشجویی دیگر نسبت به حضور نماینده تشکل دیگری که در جایگاه سخنرانی کرد گلایه داشتند و در کمتر از چند ثانبه بیش از چند نفر از دانشجویان این تشکل گعده یک دقیقه ای گذاشتند تا با شلوغ کاری یک نماینده دیگر از این تشکل در جایگاه حضور یابد؛ در حالی که رئیس جمهور قبل از سخنرانی گفته بود اعلام کنید چند نفر قصد سخنرانی دارید؟.

اما کمی از سخنرانی پزشکیان نگذشته بود که فردی میانسال که گفته می شد نماینده کارمندان است، شروع به برهم زدن نظم جلسه کرد؛ رئیس جمهور خطاب به این فرد معترض گفت می خواهید جلسه را بهم بزنید؟ همین که وسط سخنرانی من اعتراض می‌کنید؛ یعنی می توانید حرفتان را بزنید.

پزشکیان سپس سخن خود را ادامه داد و گفت ما تحمل حرف همدیگر را نداریم. من از گفت و گو باکی ندارم ولی دعوی بی معنی است. این جمله با تشویق حاضران روبرو شد.

برداشت سوم و پس از پایان سخنرانی

وقتی نشست پایان یافت وارد محوطه دانشگاه شدیم؛ همانجایی که نماینده یک تشکل دانشجویی گفته بود ما در بیرون تالار یک تریبون قرار دادیم وقتی وارد شدم تنها پنج نفر روی صندلی نشسته بودند و درباره طوفان الاقصی حرف می زدند. در ردیف اول این صندلی جایگاه پزشکیان، وزیر علوم و سرپرست دانشگاه تهران را مشخص کرده بودند. با همان پلاکاردهای پیش از آغاز مراسم و در کلام آخر خرسندی حاضران در این مراسم.

نظر شما