شناسهٔ خبر: 69128175 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها چه گذشت؛

از انتقاد صریح به مصوبه جنجالی کنکور تا بروز تنش حین سخنرانی رئیس جمهور

طاهره مرادی

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور در حالی امروز با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه‌ تهران برگزار شد که فعالین و نمایندگان تشکل های دانشجویی تریبونی برای سخنرانی در این مراسم نداشتند و این امر اعتراض دانشجویان را همراه داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، با گذشت بیش از سه هفته از مهرماه، مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی امروز شنبه ۲۱ مهر، با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور، محمد رضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، سرپرستان دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران،‌ خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، معاونین و مدیران آموزش عالی و آموزش پزشکی و به همراه تعدادی از اساتید، کارمندان و دانشجویان دانشگاهیان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حالی برگزار شد که فقط تعداد محدودی از دانشجویان دو دانشگاه میزبان موفق شدند در سالن برگزاری مراسم حاضر شوند و در جریان روند برگزاری مراسم قرار بگیرند.

*جای خالی تشکل های دانشجویی در سخنرانی های رسمی

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ امسال به گونه ای برنامه ریزی شده بود که بر خلاف سال‌های گذشته به صورت رسمی فرصتی برای ایراد سخنرانی تشکل های دانشجویی در نظر گرفته نشده بود و این امر موجب اعتراض تعدادی از فعالین دانشجویی دانشگاه تهران شد؛ به طوریکه این دانشجویان قبل از آغاز مراسم با در دست گرفتن پلاکاردهایی اعتراض خود را بیان کردند.

از انتقاد صریح به مصوبه جنجالی کنکور تا بروز تنش در حین سخنرانی رئیس جمهور

همچنین دانشجویانی که موفق نشده بودند در سالن برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی حضور پیدا کنند،‌ امکان مشاهده تصویر سخنرانی‌ها از طریق ویدئو پروژکتور در بیرون از سالن وجود نداشت؛ اگرچه امکان پخش زنده این مراسم به صورت مجازی در فضای دانشگاه فراهم شده بود؛ اما دانشجویان انتظار داشتند امکان مشاهده فضای سالن مراسم به صورت تصویری در بیرون از سالن و در محوطه دانشگاه برای آنها فراهم باشد.

این مراسم ابتدا با سخنرانی رسمی سرپرست دانشگاه تهران به عنوان میزبان بیشتر با تکیه بر اهمیت حفظ استقلال دانشگاه ها آغاز شد و پس از آن سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، یک استاد به نمایندگی از اساتید دانشگاه‌ها و یک دانشجو نیز به نمایندگی از دانشجویان کشور در حضور رئیس جمهور سخنرانی کردند و پس از آن وزاری علوم و بهداشت هر یک پشت تریبون رفته و سخنرانی خود را بیان کردند.

*کل بودجه آموزش عالی اندازه بودجه یک دانشگاه معتبر دنیا نیست

حسین سیمایی صراف وزیر علوم در این مراسم سخنرانی خود را با تاکید کلمه «وفاق» آغاز کرد و «وفاق» را گمشده کلید مشکلات اصلی کشور دانست و گفت: رئیس جمهور عزیز ما به درستی دریافته‌اند که گمشده کشور «وفاق» است؛ وفاق می‌تواند سدشکن بسیاری از مشکلات باشد. در و واقع رئیس‌جمهور به درستی و با تعبیری همه فهم گفته‌اند که دعواها مشکلی از مردم حل نمی‌کند. بر این اساس ما نیاز داریم درباره مشکلات کشور وفاق باشد متاسفانه با وجود همه مشکلات هنوز بر سر اولویت مشکلات و راه کارهای رفع این مشکلات در کشور وفاق نداریم.

وزیر علوم در ادامه سخنرانی خود توجه به علم و عقل نقاد را بهترین معیار برای تحقق وفاق دانست و اظهار کرد: ما هنوز چندان باور نداریم که تنها راه برای برون رفت از مشکلات علم است. در نتیجه به داده‌های علمی کم توجهی صورت می‌گیرد؛ اگرچه معتقد هستم علم معصوم و بدون خطا نیست؛ اما ما چاره دیگری جز توجه به آن نداریم.

وزیر علوم در ادامه به وضعیت بودجه دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: تمام بودجه آموزش عالی کشور کمتر از سه درصد بودجه کل کشور است، این بودجه کمتر از بودجه یک دانشگاه برتر دنیا است. همچنین سهم ما از تولید ناخالص ملی بسیار پایین می باشد و در مقایسه با قیمت ارز امروز کمتر از ۵۰ درصد بودجه سال ۹۰ را در اختیار دارد. بنابراین حمایت مالی از دانشگاه ها توسط دولت ضروری است.

*افزایش صد در صدی ظرفیت پذیرش پزشکی طی چهار سال

در ادامه این مراسم محمد رضا ظفرقندی، وزیر بهداشت پشت تریبون رفت و ضمن انتقاد از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی بدون توجه به زیرساخت ها و امکانات تاکید کرد: کیفیت تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی امری بسیار مهمی است. با توجه به اینکه دانشجویان این دانشگاه ها در آینده با جان مردم سر و کار دارند، اگر به امر کیفیت بی توجهی صورت بگیرد، آسیب جدی به سلامت مردم وارد می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید برای تحقیق عدالت آموزشی و همچنین ورود دانشجویان به دانشگاه ها بازبینی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: ما در کشور خود، دانشجویان بسیار هوشمند و پرتلاشی داریم؛ اگر عدالتی آموزشی در ورود به دانشگاه ها محقق نشود، ما نخبگان خود را از دست می دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های وزارت بهداشت ۲۴۵ هزار دانشجو حضور دارند، افزود: حدود ۵۷ درصد این دانشجویان خانم و ۴۳ درصد آقایان آنها را آقایان تشکیل می‌دهند. در واقع در ۴ سال گذشته نزدیک ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت در دانشگاه‌ داشته‌ایم و این بدون تجهیز و ارتقای زیرساخت‌ها برای پیشرفت علم است. در بحث عدالت ورود به آموزش و ادامه تحصیل یک بازبینی باید صورت گیرد. عدالت آموزشی در ورود به دانشگاه باید تأمین شود.

سخنرانی رییس جمهور در مراسم سال تحصیلی امسال با تنش از سوی فعالین دانشجویی و همچنین برخی کارمندان دانشگاه ها که در سالن جلسه حاضر بودند همراه شد.

*تنش در سخنرانی رییس جمهور

در واقع برخی از این افراد به عدم اختصاص تریبون برای بیان نقطه نظرات خود اعتراض کردند که این اعتراض در حین سخنرانی رییس جمهور موجب تنش سالن شد. در نهایت دکتر پزشکیان با درخواست تشکل‌های دانشجویی برای اختصاص زمانی برای بیان مطالبات خودشان روبرو شد،‌ سخنرانی خود را آغاز نکرد و به نماینده دانشجویان فرصت صحبت داد و گفت: چند نفر می خواهند حرف بزنند؟ یک نفر را انتخاب کنید، که بیاید صحبت کند، دعوا هم نکنید.

از انتقاد صریح به مصوبه جنجالی کنکور تا بروز تنش در حین سخنرانی رئیس جمهور

پس از آن صفری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پشت تریبون رفت و ضمن تشکر از رییس جمهور به جهت وقتی که برای سخنرانی آنها اختصاص داد، گفت: تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران نامه‌ای را به شما نوشتیم و یک هفته است پیگیریم که در این برنامه تشکل‌های دانشجویی تریبونی برای شنیده شدن صحبت‌هایشان داشته باشند. متاسفانه صدای دانشجویان شنیده نشد.

وی در ادامه تصریح کرد: من نماینده دانشجویی در این تریبون نیستم؛ اما بگذارید پارچه نوشته ای که امروز بر سر در دانشگاه قرار گرفته است را قرائت کنم و آن این است که «خدا لعنت کند آن دست هایی که تلاش کرده اند و می کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند».

این فعال دانشجویی همچنین تاکید کرد: متاسفانه یک ماه است تشکل های دانشجویی دنبال برگزاری جلسه ای با وزیر علوم هستند هنوز این امکان فراهم نشده است. در مراسم امروز نیز تیم رییس جمهور به ما تریبون برای صحبت ندادند؛ اما خود ایشان این اجازه را دادند. بنابراین از رییس جمهور درخواست می کنم اول اینکه پس از جلسه در میان دانشجویان دانشگاه در محوطه حاضر شوند و دوم اینکه مراسم ۱۶ آذر امسال در دانشگاه تهران حضور یابند.

در پایان مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ اول تا سوم نفرات برتر گروه های آزمایشی تجربی، انسانی، ریاضی، هنر و زبان لوح تقدیر خود را از دستان رییس جمهور، وزیر علوم و بهداشت دریافت کردند.

*به خشم مردم بی تفاوت نباشیم

در پایان این مراسم علی اکبر قنادیزدی رتبه برتر کنکور علوم انسانی پشت تریبون رفت و ضمن انتقاد به مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: از رییس جمهور درخواست می کنم این مصوبه ناعادلانه و غیر فنی را بازنگری کنند و حذف این مصوبه بهترین هدیه برای ما نخبگان به شمار می رود. ضمن اینکه خانواده ها و مردم از این مصوبه ناعادلانه نگران هستند و نباید نسبت به خشم و نگرانی مردم بی تفاوت باشیم.

از انتقاد صریح به مصوبه جنجالی کنکور تا بروز تنش در حین سخنرانی رئیس جمهور

انتهای پیام

نظر شما