شناسهٔ خبر: 69027201 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازارچه دائمی صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد همچنان دست نیافتنی

یاسوج - ایرنا -احداث بازارچه صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد با وجود وعده های فراوان مسوولان در یک دهه اخیر همچنان برای هنرمندان فعال در این عرصه رویایی دست نیافتنی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، طرح احداث بازارچه صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد در سفر دوم هیات دولت در دوران رییس جمهور شهید (مرداد ماه سال ۱۴۰۲) مصوب شد اما هنوز اعتباری برای ایجاد این زیرساخت مهم اختصاص نیافته و هنرمندان همچنان چشم انتظار آغاز عملیات اجرایی این طرح هستند.

با توجه به اینکه ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد در رشته هایی چون جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی که به صورت نیمه وقت یا تمام وقت فعالیت می کنند رونق تولید در این جوزه می تواند درآمد شمار قابل توجهی از ساکنان این استان را متحول کند اما هنرمندان محلی برای عرضه تولیدات خود در بازارچه ای دائمی ندارند و همین مساله سبب بدون استفاده ماندن این ظرفیت ها شده است.

تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد که همچنان در توقفگاه نبودن امکاناتی مانند بازارچه صنایع دستی و فروش مانده اند از دولت چهاردهم انتظار دارند تا با تکمیل این طرح به درمان زخم کهنه نبودن مرکز دایمی تولید ارزشمند و اصیل در استان چاره اندیشی کنند.

این هنرمندان با اشاره به اینکه به دلیل نبودن بازارچه های دایمی عرضه صنایع دستی و بازار فروش مجبورند یا میزان تولید را کم کنند یا با مشکلاتی چون سفر به استان های دیگر برای فروش محصولات خود دست و پنجه کنند از مسوولان انتظار دارند تا برای دایر کردن بازارهای فروش در شهرستان های مختلف استان نه تنها گامی برای بهبود معیشت هنرمندان صنایع دستی بردارند بلکه زمینه شناخت جهان فرهنگی و هنرمندانه اقوام مختلف کهگیلویه و بویراحمد را فراهم کنند.

هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که اگر چه آثار صنایع دستی نمونه ‌های غیر دست‌ساز و کارخانه‌ای دارد، اما در آثاری که با دست‌های هنرمندان و با ذوق و نگاه هنری ساخته شده است تفاوت‌های زیادی وجود دارد که در هیچ‌ نمونه ماشینی و صنعتی دیده نمی‌شود به همین علت نیاز است تا با فراهم کردن امکانات مورد نیاز آنان زمینه رونق این محصولات سنتی فراهم شود.

دیدگاه هنرمندان

یکی از هنرمندان فعال در رشته گلیم بافی فعالیت می کند ، گفت: دست بافت های تولید شده هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد در استان هایی مانند اصفهان برای جهیزیه دختران بازار خوبی دارد اما هزینه های حمل و نقل باعث شده که سود چندانی نصیب تولیدکنندگان فعال در این عرصه نشود.

مرضیه داودی تاکید کرد: هزینه های سفر ۴۵۰ کیلومتری در کنار خطرات جاده ای منجر به کاهش انگیزه هنرمندان برای تولید به علت درآمد اندک و دردسرهای آن شده است.

بازارچه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد همچنان دست نایافتنی

یکی دیگر از هنرمندان تولید کننده محصولات صنایع دستی ساکن کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد: با توجه به گردشگرپذیر بودن استان در صورت وجود بازارچه های عرضه، امکان رونق تولید و درآمد قابل قبول برای هنرمندان فعال در این عرصه فراهم می شود.

مریم مبارکی تاکید کرد: در زمان حاضر اقدام به تولید صنایع دستی برای هنرمندان بیشتر به عنوان یک عشق و علاقه انجام می شود تا ابزاری برای کسب درآمد به همین دلیل در صورت ادامه روند نبود زیرساخت ها امکان به فراموشی سپردن برخی رشته های استان وجود دارد.

آخرین وضعیت طرح بازارچه صنایع دستی یاسوج

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه ۳۵ هزار هنرمند استان سال هاست در انتظار ایجاد بازارچه صنایع دستی هستند تاکید کرد: ضرورت دارد دستگاه های اجرایی متولی به ویژه سازمان برنامه و بودجه برای تحقق این آرزوی دیرینه هنرمندان تلاش مضاعفی داشته باشند.

مجتبی امیر حسینی افزود: در زمان حاضر استان کهگیلویه وبویراحمد بازارچه دایمی عرضه محصولات صنایع دستی ندارد و هنرمندان این خطه تولیدکنندگان خود را در نمایشگاه های ملی یا از طریق سفر به استان های دیگر به فروش می رسانند

وی تصریح کرد: البته بازارچه صنایع دستی هنرمندان کهگیلویه وبویراحمد در فضای مجازی فعالیت می کنند و شماری از هنرمندان محصولات خود را از طریق این فروشگاه به فروش می رسانند اما راه اندازی یک بازارچه دایمی برای هنرمندان استان به رونق تولید دست ساخته های سنتی کمک می کند.

بازارچه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد همچنان دست نایافتنی

امیرحسینی خاطرنشان کرد: با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر یاسوج محل ایجاد بازارچه دائمی در شهر یاسوج مشخص‌شده اما هنوز اعتبار مصوب شده سفر پارسال رییس جمهور شهید به این طرح تخصیص نیافته است.

امیرحسینی تصریح کرد: ایجاد این بازارچه نقش بسزایی در رونق تولید، افزایش درآمد هنرمندان صنایع‌دستی بخصوص زنان کارآفرین کهگیلویه و بویراحمد دارد.

وی عنوان کرد: بیش از ۳۵ هزار هنرمند در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی‌شده که ۱۷ هزار نفر از آنان به‌صورت فعال در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی فعالیت دارد که فروش این محصولات نیازمند بازارچه فروش است.

امیرحسینی با یادآوری اینکه سالیانه 218 هزار متر مربع محصول صنایع دستی در استان تولید می شود ابرازامیدواری کرد: با احداث بازارچه صنایع دستی در شهر یاسوج زمینه افزایش تولید در این حوزه فراهم شود.

ظرفیت های تولید صنایع دستی

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه تاکنون ۳۲ محصول تولیدی استان مهر ملی اصالت دریافت کرده اند.

امیرحسینی افزود: تاکنون هفت مرحله جشنواره مهر ملی اصالت در کشور انجام گرفته که ۳۲ محصول تولیدکنندگان استان موفق به دریافت این نشان ملی شده است.

وی بیان کرد:این آثار شامل دست‌بافته های داری مانند انواع گلیم ریز بافت ۲ رو و گلیم ساده و دیگر محصولات صنایع دستی مانند نیم کلاه (لچک) لباس محلی زنانه،مهلو و میخک از جمله محصولاتی است که تاکنون مهر اصالت دریافت کرده اند.

امیرحسینی افزود: کمک به ارتقا و بهبود کیفی محصولات، ایجاد رقابت سالم بین هنرمندان، تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال و بروز استعدادها، خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها از مهم‌ترین شاخص های کالاهایی است که مُهر اصالت دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه برخی رشته های صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد مانند گلیم سوزنی، توردوزی،پرده گلیمی،چهل گره اعلایی،دست دوزی روی پارچه،جاجیم بافی،گلیم مشته،گلیم نقش برجسته،زیورآلات معطر و سیاه چادر بافی در فهرست آثار ملی ثبت شده تاکید کرد: صنایع دستی استان ظرفیت مناسبی برای درآمدزایی است.

نظر شما