شناسهٔ خبر: 68999735 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بررسی گوشی شیائومی 14T پرو؛ اشتباهی بزرگ از سوی شیائومی

صاحب‌خبر -

در بررسی شیائومی 14T پرو کیفیت دوربین، عمر باتری، قدرت پردازنده و وضعیت صفحه نمایش گوشی جدید شیائومی را ارزیابی خواهیم کرد. آیا Xiaomi 14T Pro ارزش این قیمت بالا را دارد؟

گوشی شیائومی 14T پرو روی کاغذ مشخصات بسیار چشمگیری دارد و می‌تواند هر کاربری را به‌خود جذب کند. هرچند بارها ثابت شده است که نمی‌توان به اعداد و ارقام اعلامی توسط شرکت‌‌های سازنده گوشی های موبایل اعتماد کرد. به همین دلیل به بررسی شیائومی 14T پرو از جنبه های مختلف می‌پردازیم. آیا Xiaomi 14T Pro می‌تواند قاتل پرچمداران باشد؟

بررسی ویژگی ها و مشخصات شیائومی 14T پرو

بررسی شیائومی 14t پرو بررسی شیائومی 14t پرو

بیایید ابتدا نگاهی به مشخصات فنی گوشی شیائومی 14 تی پرو داشته باشیم. در نهایت نیز به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم که آيا گوشی شیائومی ارزش پرداخت ۸۰۰ یورو (برای نسخه ۲۵۶ گیگ) را دارد یا خیر.

فهرست کلی: با کلیک روی هر عنوان به بخش مرتبط هدایت می‌شوید.

  • مشخصات فنی
  • محتویات جعبه
  • طراحی و کیفیت ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • باتری و سرعت شارژ
  • عملکرد و قدرت پردازشی
  • دوربین
  • جمع‌بندی

مشخصات فنی

گوشی Xiaomi 14T Pro
ابعاد و وزن 160.4 در 75.1 در 8.4 میلی‌متر، 209 گرم، بدنه جلویی از شیشه، فریم میانی از آلومینیوم، تاییدیه IP68
صفحه نمایش نمایشگر 6.67 اینچی CrystalRes AMOLED، رفرش‌ریت 144 هرتز، رزولوشن 1220 در 2712 پیکسل، نسبت تصویر 20 به 9، تراکم 446 پیکسل در اینچ
پردازنده تراشه 4 نانومتری مدیاتک دایمنسیتی 9300 پلاس، هشت هسته‌ای، پردازشگر گرافیکی Immortalis G710 MC12
حافظه  12 گیگ رم در کنار ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۱۶ گیگ رم در کنار ۵۱۲ گیگابایت حافظه
نرم افزار اندروید 14، هایپر او اس
دوربین عقب
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6
  • دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0
  • دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
دوربین جلو دوربین 32 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0
باتری 5000 میلی‌آمپر ساعت، شارژ 120 وات
سایر حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، هوش مصنوعی

محتویات جعبه

پس از بررسی محتویات جعبه شیائومی 14T پرو کمی ناامید خواهید شد. چراکه اینبار خبری از شارژر نیست و شیائومی فقط یک کابل USB-C را برای کاربر قرار داده است.

جعبه 14 تی Pro جعبه 14 تی Pro

البته شاهد حضور قاب محافظ و گلس برای صفحه‌نمایش هستیم، اما آنها جای یک آداپتور ۱۲۰ وات را پر نخواهند کرد.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت شیائومی 14T پرو

شیائومی تمام تلاش خود را کرده است تا عضو جدید سری تی حس یک گوشی باکیفیت و لوکس را به‌کاربر منتقل کند. می‌توان گفت که تا حد زیادی نیز در این زمینه موفق بوده است. بدنه پشتی دستگاه رنگی مات دارد و اینگونه به‌نظر می‌رسد که از طراحی کاملا یکپارچه‌ای بهره می‌برد. همچنین مستعد جذب اثر انگشت و چربی نیز نیست.

طراحی بدنه پشتی دستگاه به‌گونه‌ای است که کاربر تصور می‌کند گوشی از فلز ساخته شده است. همین نیز نوعی احساس اطمینان را منتقل می‌کند. حاشیه‌های بسیار باریک نمایشگر نیز حس مثبتی را انتقال می‌دهند. در کل می‌توان گفت که بررسی شیائومی 14T پرو از کیفیت ساخت و طراحی بسیار خوب آن حکایت دارد. گرچه شاید کاربران مجبور شوند به‌خاطر احتمال سر خوردن و افتادن دستگاه از قاب محافظ استفاده کنند.

صفحه‌نمایش

وقتی شروع به بررسی شیائومی 14T پرو می‌کنید، از همان ابتدا متوجه می‌شوید که این گوشی صفحه‌نمایش بسیار باکیفیتی دارد. پنل اولد استفاده شده از عمق رنگ ۱۲ بیت و رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند. تراکم ۴۴۶ پیکسل در اینچ نیز باعث می‌شود که جزئیات بسیار زیادی را شاهد باشیم. همچنین پشتیبانی از استانداردهای دالبی ویژن و +HDR10 باعث می‌شود که تماشای محتوا در شیائومی 14T پرو بسیار لذت‌بخش باشد.

بررسی شیائومی 14t پرو بررسی شیائومی 14t پرو

نرخ ۲۸۸۰ هرتز برای PWM سبب می‌شود که چشم‌های حساس هنگام کار کردن با گوشی اذیت نشوند. نمونه‌برداری لمسی ۴۸۰ هرتز هم تجربه‌ای رضایت‌بخش را هنگام بازی کردن برای شما به‌ ارمغان می‌آورد. بررسی نمایشگر شیائومی 14T پرو نشان داد که حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت دستی به ۵۶۰ نیت می‌رسد. اگر حالت نور خورشید را فعال کنید این میزان به ۷۵۲ نیت نیز خواهد رسید. در حالت خودکار هم شاهد رکورد ۱۲۲۸ نیت هستیم.

نمایشگر از رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند؛ اما در اکثر مواقع روی ۱۲۰ هرتز باقی می‌ماند. تنها هنگام استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های خاص است که این میزان به ۱۴۴ هرتز می‌رسد.

بررسی عمر باتری و سرعت شارژ شیائومی 14T پرو

گوشی شیائومی 14T Pro از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. این باتری می‌تواند انرژی لازم برای تقریبا ۱۲ ساعت وبگردی را فراهم کند. هرچند اگر چندان اهل گشت‌وگذار در اینترنت نیستید، می‌توانید با یک بار شارژ به‌مدت ۱۳ ساعت و ۵۰ دقیقه به‌صورت آفلاین فیلم تماشا کنید.

بررسی شیائومی 14t پرو بررسی شیائومی 14t پرو

اگر هم اهل بازی هستید، شیائومی 14T پرو تا ۸ ساعت شما را همراهی خواهد کرد. بدین‌ترتیب می‌توان گفت که عمر باتری شیائومی 14T پرو نسبتا خوب است. خوشبختانه پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۰ وات باعث می‌شود که کاربر در زمینه باتری رضایت بیشتری نیز داشته باشد. با استفاده از یک شارژر ۱۲۰ وات گوشی پس از ۱۵ دقیقه حدود ۷۴ درصد شارژ می‌شود و شارژ کامل نیز تنها ۲۳ دقیقه طول می‌کشد.

نکته عجیب اینکه سرعت شارژ گوشی شیائومی 14T پرو در طول بررسی از ۹۸ وات فراتر نرفت. چیزی که با ادعای شیائومی فاصله قابل توجهی دارد.

عملکرد و قدرت پردازشی

در بخش نرم‌افزاری شاهد حضور اندروید 14 در کنار هایپر او اس هستیم. شیائومی وعده داده است که ۴ آپدیت اصلی اندروید و ۵ سال آپدیت‌های امنیتی را برای Xiaomi 14T Pro عرضه کند. بدین‌ترتیب خیال کاربران از جهت به‌روز بودن گوشی راحت خواهد بود.

بررسی شیائومی 14T پرو نشان می‌دهد که شرکت سازنده تصمیم گرفته هوش مصنوعی را به این گوشی اضافه کند. برخی از قابلیت‌ها را می‌توان با رفتن به بخش تنظیمات شیائومی فعال کرد و برخی دیگر را باید به‌صورت رایگان دانلود کرد. به‌طور کلی قابلیت‌های هوش مصنوعی AI Portrait، AI Magic Eraser Pro، AI Interpreter، AI Notes، AI Film و AI Subtitles در اختیار کاربران این گوشی قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی گوگل هوش مصنوعی گوگل

همچنین شما می‌توانید از هوش مصنوعی گوگل Gemini استفاده کرد و سوالات مختلفی را از آن بپرسید. در بخش سخت‌افزاری شاهد حضور تراشه دایمنسیتی 9300 پلاس در کنار ۱۲ گیگ رم LPDDR5X و ۵۱۲ گیگابایت حافظه UFS 4.0 هستیم.

بررسی نتایج بنچمارک‌های شیائومی 14T پرو نشان می‌دهد که ما با قدرتمندترین گوشی اندرویدی جهان طرف هستیم. نماینده شیائومی در تست چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ 6 امتیاز ۷۰۸۱ را کسب می‌کند و در تست تک هسته‌ای قادر به ثبت امتیاز ۲۲۳۵ است. شیائومی 14T پرو از گلکسی S24 پلاس عملکرد بهتری دارد و با اختلاف بسیار زیاد پوکو F6 پرو، موتورولا اج 50 اولترا و شیائومی 13T پرو را پشت سر می‌گذارد.

بررسی شیائومی 14t پرو بررسی شیائومی 14t پرو

در بنچمارک انتوتو 10 نیز شاهد امتیاز خارق‌العاده ۲۰۱۵۶۵۵ هستیم. در بخش گرافیک هم چیپست مدیاتک عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد؛ اما نمی‌تواند در صدر قرار گیرد. از نظر قدرت گرافیکی این گوشی عملکردی مشابه گلکسی S24 پلاس دارد.

بررسی تست استرس شیائومی 14T پرو نیز از پایداری ۶۰ درصدی CPU در استفاده شدید و طولانی و 66 درصدی GPU حکایت دارد. این اعداد برای یک گوشی در کلاس کاری پرچمدار نسبتا قابل قبول محسوب می‌شوند. همچنین شما چندان با مشکل داغ شدن گوشی مواجه نخواهید شد.

بررسی دوربین شیائومی 14T پرو

دوربین اصلی

پس از بررسی تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی 14T پرو متوجه کیفیت بالای آنها خواهید شد. تراز سفیدی دقیق است و رنگ‌ها جذاب به‌نظر می‌رسند. همچنین جزئیات، وضوح و گستره داینامیک در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند. گرچه در برخی تصاویر ممکن است بافت‌ها چندان طبیعی به‌نظر نرسند.

نکته مثبت اینکه دوربین اصلی شب‌هنگام نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. هایلایت‌ها به‌خوبی حفظ می‌شوند و جزئیات عالی هستند. رنگ‌ها و گستره داینامیک هم شما را راضی خواهند کرد.

دوربین تله‌فوتو

دوربین تله‌فوتو شیائومی 14T پرو زوم اپتیکال ۲.۶ برابری را ارائه می‌کند. تصاویر وضوح بسیار بالایی دارند و نویز چندانی در آنها دیده نمی‌شود. رنگ‌ها نیز بسیار دلنشین هستند؛ اما ممکن است کنتراست تصاویر برای برخی افراد کمی زیاد به‌نظر برسد. تنها مشکل مهم این دوربین ناتوانی آن در فوکوس نزدیک است. در واقع حداقل فاصله شما از سوژه نمی‌تواند از ۴۵ سانتی‌متر کمتر شود. بدین‌ترتیب امکان عکاسی ماکرو را همچون گوشی‌های پرچمدار نخواهید داشت.

بررسی دوربین تله‌فوتو شیائومی 14T پرو در نور کم چندان شما را خوشحال نخواهد کرد. جزئیات کافی هستند و رنگ‌ها نیز خوب به‌نظر می‌رسند. هرچند کنتراست بیش از حد زیاد است و همین نتیجه نهایی را خراب می‌کند.

دوربین فوق‌عریض

دوربین فوق‌عریض شیائومی 14T Pro از نظر سخت‌افزاری چندان قوی به‌نظر نمی‌رسد، ولی بررسی کیفیت تصاویر شما را شگفت‌زده خواهد کرد. رنگ‌ها و جزئیات رضایت‌بخش هستند و گستره داینامیک نیز کافی به‌نظر می‌رسد. هرچند نبود فوکوس خودکار باعث می‌شود که نتوانید از اشیاء نزدیک تصاویر واضحی بگیرید.

البته دوربین فوق‌عریض فقط در نور مناسب عملکرد خوبی دارد. چراکه در شب رنگ‌ها به‌شدت افت می‌کنند و جزئیات نیز کافی نیستند. هایلایت‌ها هم به‌خوبی حفظ نمی‌شوند. در کل بهتر است در شب از دوربین اصلی استفاده کنید.

دوربین سلفی

کیفیت دوربین سلفی را می‌توان در بهترین حالت مناسب دانست. جزئیات چندان زیادی در تصاویر دیده نمی‌شود و پردازش شدید نیز باعث می‌شود که نتیجه نهایی آسیب ببیند. همچنین نبود فوکوس خودکار هم باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای کاربر خواهد شد.

جمع‌بندی

بررسی شیائومی 14T پرو نشان داد که این گوشی از بسیاری جهات فوق‌العاده است. طراحی و کیفیت ساخت خوب، نمایشگر عالی، دوربین‌های باکیفیت، شارژ سریع و پردازنده توانمند همگی باعث می‌شوند که کاربر از دستگاه راضی باشد. اضافه شدن قابلیت‌های هوش مصنوعی و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت نیز خیال کاربر را از آینده راحت خواهد کرد.

هایپر او اس هایپر او اس

هرچند اگر شیائومی 14T Pro را انتخاب کنید، باید با سلفی‌های متوسط و نبود فوکوس خودکار در دوربین فوق‌عریض نیز کنار بیایید. گرچه مهمترین مشکل گوشی جدید شیائومی برچسب قیمتی آن است. شرکت سازنده برای مدل ۲۵۶ گیگ ۸۰۰ یورو را درخواست می‌کند و مدل ۵۱۲ گیگ را نیز با قیمت ۹۰۰ یورو روانه بازار کرده است. برای مقایسه باید بگوییم که نسل پیشین این گوشی با قیمت ۴۵۰ یورو در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. در این حالت دیگر نمی‌توان شیائومی 14T پرو را در دسته گوشی‌های قاتل پرچمدار قرار داد.

اگر گوشی جدید شیائومی با قیمت ۶۵ میلیون تومان وارد بازار ایران شود، قطعا اکثر کاربران خرید پرچمداران سامسونگ یا آيفون‌‌ 15 رجیستر نشده اپل را ترجیح خواهند داد. به‌نظر می‌رسد که شیائومی باید تا حدودی قیمت‌گذاری خود را اصلاح کند. در غیر این صورت استقبال چندان زیادی از مدل Xiaomi 14T Pro نخواهند شد.

بیشتر بخوانید:
بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۶ ؛ نهایت تکامل در گوشی های تاشو ویدیو بررسی شیائومی ۱۴ اولترا، گوشی پرچمدار پرادعای غول فناوری چینی بررسی ویدیویی هواوی پیورا ۷۰ اولترا ؛ پرچمدار جدید چینی‌ها را در این ویدیو ببینید

نظر شما