شناسهٔ خبر: 68990369 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

نتایج بنچمارک گلکسی اس 24 اف ای منتشر شد؛ شانه به شانه پرچمداران

صاحب‌خبر -

نتایج بنچمارک میانرده پریمیوم تازه‌وارد سامسونگ، گلکسی اس 24 اف ای از عملکرد قدرتمند آن خبر می‌دهند. آیا این گوشی را می‌توان یک قاتل پرچمدار دانست؟

با افزایش سرسام‌آور قیمت تراشه در سرتاسر دنیا گوشی‌سازان معتبر دنیا یکی پس از دیگری دنبال استفاده از تراشه‌های ارزان‌تر با کارآیی بیشتر در محصولاتشان هستند. در این بین، کمپانی‌های معدودی مثل سامسونگ که قادر به طراحی و ساخت چیپست‌های اختصاصی خود هستند، برگ برنده را در اختیار دارند. کره‌ای‌ها تصمیم گرفتند این برگ برنده خود را در میانرده جدیدشان، گلکسی اس 24 اف ای رو کنند. امتیازات بنچمارک این گوشی حاکی از آن است که سامسونگ تصمیم درستی برای گوشی جدیدش گرفته است.

سامسونگ در گوشی پرچمدار اقتصادی خود نمونه‌ای ضعیف‌تر از تراشه Exynos 2400 که پیش‌تر در سری گلکسی اس 24 هم شاهدش بوده‌ایم بهره برده و نام آن را Exynos 2400e گذاشته است. مشخصات دقیق این تراشه البته به‌طور رسمی اعلام نشده؛ اما خود مسئولین سامسونگ تایید کرده‌اند که سرعت کلاک هسته اصلی Cortex-X4 این تراشه به‌جای 3.2 گیگاهرتز برابر با 3.1 گیگاهرتز خواهد بود. در عین حال ظاهرا سایر مشخصات تراشه اگزینوس 2400e مشابه با چیپست اگزینوس 2400 خواهد بود و شاهد حضور همان دو هسته کورتکس A720 با سرعت 2.90 گیگاهرتز، سه هسته کورتکس A720 با سرعت 2.59 گیگاهرتز و چهار هسته A520 با سرعت 1.96 گیگاهرتز در این چیپست خواهیم بود.

بنچمارک گلکسی اس 24 اف ای بنچمارک گلکسی اس 24 اف ای

از سوی دیگر در خصوص چینش هسته‌های واحد پردازش گرافیکی Xclipse 940 هم اطلاعات زیادی در دست نیست و نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر چندانی کرد. در عین حال نتایج بنچمارک گوشی گلکسی اس 24 اف ای به‌تازگی منتشر شده و دید بهتری از عملکرد این گوشی را به تصویر می‌کشد. در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر عملکرد این گوشی در بنچمارک‌های پردازشی و گرافیکی خواهیم پرداخت.

امتیازات گلکسی اس 24 اف ای در بنچمارک گیک بنچ

نخستین تست عملکرد Galaxy S24 FE مربوط به توان پردازشی تراشه ده هسته‌ای به کار رفته در آن است. چیپست اگزینوس 2400e به کار رفته در گلکسی اس 24 اف ای در پردازش چندهسته‌ای قطعا محصولی فوق‌العاده توانمند و همان‌طور که از بنچمارک زیر پیداست، تفاوت عملکرد آن با گلکسی اس 24 پلاس که از نسخه قدرتمندتر تراشه اگزینوس 2400 استفاده می‌کند بسیار ناچیز است.

بنچمارک گلکسی اس 24 اف ای بنچمارک گلکسی اس 24 اف ای

گیک بنچ (چندهسته‌ای)

در میان محصولات مورد آزمایش، شیائومی 14T پرو از چیست دایمنسیتی 9300 پلاس استفاده می‌کند که نه یک، بلکه چهار هسته قدرتمند کورتکس X4 در اختیار دارد. با این وجود تفاوت عملکرد پرچمدار شیائومی با میانرده پریمیوم امسال سامسونگ آن‌طور که به نظر می‌رسد زیاد نیست.

از طرف دیگر گلکسی S24 اف ای همچنین توانسته نسبت به نسل قبلی خود، S23 اف ای پیشرفت فوق‌العاده 70 درصدی داشته باشد که عالی به شمار می‌رود. البته از این نکته نباید غافل شد که تراشه به کار رفته در مدل اس 23 اف ای متعلق به دو سال پیش (اگزینوس 2200 یا اسنپدراگون 8 نسل 1) بوده است.

گیک بنچ تک هسته ای گیک بنچ تک هسته ای

گیک بنچ تک‌هسته‌ای

علاوه بر این در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای نیز علیرغم آن که 0.1 گیگاهرتز اختلاف سرعت میان تراشه‌های به کار رفته در گلکسی اس 24 پلاس و اس 24 اف ای بیشتر مشخص است، اما عملکرد دو دستگاه همچنان بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. در عین حال دیگر نکته جالب آن است که شیائومی 14T پرو با وجود بهره بردن از یک هسته پرایم با سرعت حداکثر 3.4 گیگاهرتز در بنچمارک گیک بنچ تنها 4 درصد قوی‌تر از Galaxy S24 FE سامسونگ ظاهر شده است. علاوه بر این، گوشی پیکسل 9 پرو ایکس ال، پرچمدار 1200 دلاری گوگل که به تراشه تنسور G4 مجهز است نیز در تمامی تست‌ها پایین‌تر از میانرده پریمیوم سامسونگ، گلکسی اس 24 اف ای قرار دارد.

توان گرافیکی Galaxy S24 FE در بررسی‌ها

واحد پردازش گرافیکی Xclipse 940 به کار رفته در چیپست اگزینوس 2400 از معماری RDNA 3 بهره برده و پیش‌تر نشان داده که عملکرد قابل توجهی دارد. البته نمی‌توان انتظار عملکردی هم‌تراز با واحد پردازش گرافیکی Adreno 750 گلکسی اس 24 اولترا را از پردازشگر اس 24 اف ای داشت؛ اما همان‌طور که از بنچمارک ها پیداست این گوشی نسبت به نسل پیشین خود پیشرفتی خیره‌کننده را تجربه کرده است.

بنچمارک گلکسی اس 24 اف ای بنچمارک گلکسی اس 24 اف ای

تست Wildlife Extreme

نکته جالب توجه دیگر، عملکرد گوشی آیفون 16 پلاس است که هرچند پرچمدار امسال اپل نیست؛ اما با قیمت 900 دلاری خود از بسیاری پرچمداران اندرویدی گران‌قیمت‌تر است. از این بنچمارک پیداست که گلکسی S24 FE با قیمت 650 دلاری خود در تست Wild Life Extreme تنها حدود 4 درصد عقب‌تر از رقیب کوپرتینویی خود ایستاده؛ درحالیکه در تست Solar Bay حدودا 23 درصد قدرتمندتر از آیفون 16 پلاس ظاهر شده است.

تست Solar Bay تست Solar Bay

تست Solar Bay

تست Solar Bay به‌طور خاص روی قابلیت رهگیری پرتو متمرکز است و معماری RDNA 3 اگزینوس 2400e که توسط AMD طراحی شده عملکرد فوق‌العاده‌ای در این بخش دارد. البته قابلیت ری تریسینگ توسط تراشه‌های A18 و A18 پرو اپل نیز پشتیبانی می‌شود؛ اما هر دوی این تراشه‌ها در این بخش عقب‌تر از Exynos 2400e سامسونگ ایستاده‌اند.

جمع‌بندی؛ گلکسی اس 24 اف ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

بر اساس نتایج بنچمارک‌هایی که در این متن مطالعه کردیم، چیپست اگزینوس 2400e به کار رفته در گوشی گلکسی S24 FE به نظر محصولی بسیار جذاب می‌رسد. این تراشه حدودا 90 الی 95 درصد از توان فنی تراشه اگزینوس 2400 را با قیمتی بسیار مناسب‌تر به علاقمندان ارائه کرده و ارزش خرید میانرده پریمیوم سامسونگ را به‌طور قابل توجهی بالا می‌برد.

در این خصوص البته از شارژدهی باتری نیز نباید غافل شد. البته S24 FE با بهره‌مندی از یک باتری 4700 میلی آمپر ساعتی روی کاغذ اندکی ضعیف‌تر از S24 Plus با باتری 4900 میلی آمپر ساعتی به نظر می‌رسد. با این وجود بخش عمده‌ای از عملکرد این دو در بخش شارژدهی به میزان مصرف تراشه اگزینوس 2400e بستگی خواهد داشت.

سامسونگ همچنین ادعا کرده که عملکرد دفع حرارت اس 24 اف ای نیز نسبت به نسل گذشته ارتقا یافته و اندازه محفظه بخار آن حدودا 10 درصد بزرگتر از قبل شده است. با این حال تمامی ادعاهای کره‌ای‌ها باید در نهایت به بوته آزمایش گذاشته شوند.

در گجت نیوز بخوانید:
مقایسه گلکسی S24 اف ای سامسونگ و گلکسی S24؛ کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد؟ گلکسی S25 پلاس در بنچمارک قدرتمندتر از S25 اولترا ظاهر شد! گوشی سامسونگ گلکسی S24 FE با قیمت عجیب به بازار ایران آمد

نظر شما