شناسهٔ خبر: 68962139 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در مراسم گرامیداشت جانباختگان معدن طبس عنوان شد:

بازرسان وزارت کار پاسخگوی حادثه معدن طبس باشند/ هر روز با حوادث ناشی از کار مواجه هستیم

در مراسم گرامیداشت جانباختگان معدن طبس عنوان شد: دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود اینکه یک ماه پیش بازرسان از این معدن بازرسی انجام داده و شرایط را ارزیابی کرده‌اند اما این حادثه اتفاق افتاده که باید در این خصوص پاسخگو باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در مراسم گرامیداشت جانباختگان معدن زغال سنگ طبس و شهادت سیدحسن نصرالله و فرماندهان جبهه مقاومت در خانه کارگر تشکیلات ساوه اظهار کرد: حوادث کار بعد از حوادث رانندگی رتبه دوم حوادث را به خود اختصاص داده‌اند و سالانه حدود هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند.

وی به اشاره به حادثه معدن طبس گفت: حادثه‌ای که یکجا ۵۰ نفر را در معدن از دست دهیم سابقه نداشته است و این موضوع باید با حساسیت دنبال شود.

محجوب با اشاره اینکه از ابتدای خصوصی‌سازی معادن نسبت به حوادث معدن حساسیت ویژه‌ای از سوی خانه کارگر نشان داده شده است، افزود: انتشار گاز متان یا گازکربنیک دلیل وقوع حوادث در معادن زغال سنگ است. فعالیت معادن باید براساس برنامه مدون و مشخص باشد تا از وقوع حوادث این چنینی جلوگیری شود.

وی با اشاره با بازدید یک ماه پیش بازرسان وزارت کار از معدن طبس گفت: با وجود اینکه یک ماه پیش بازرسان از این معدن بازرسی انجام داده و شرایط را ارزیابی کرده‌اند اما این حادثه اتفاق افتاده که باید در این خصوص پاسخگو باشند. از کار افتادن حسگرهای معدن و انتشار گاز موجب وقوع حادثه شده و باید بطور دقیق موضوع را بررسی کرد.

وی بیان کرد: دستگاه قضایی نیز باید با انصاف و عدالت به پرونده طبس رسیدگی کند و ابعاد مختلف آن را بررسی و اقدام به صدور رای قاطع و بازدارنده کند تا شاهد تکرار مجدد چنین حوادثی نباشیم.

دبیر کل خانه کارگر همچنین با اشاره به حمایت دبیر کل حزب الله لبنان از جامعه کارگری لبنان گفت: این شخصیت مجاهد علاوه بر نقش آفرینی برای مقاومت در برابر زورگویان عالم از حقوق حقه کارگران نیز حمایت می‌کرد.

 در ادامه این مراسم دبیر خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه نیز به مظلومیت جامعه کارگری اشاره کرد و گفت: جامعه کارگری داغدار حادثه ریزش معدن شازند بودند و هنوز پیکر مفقودی چهارم پیدا نشده است اما حادثه معدن طبس موجب جانباختن ۵۰ کارگر دیگر شد.

وی افزود: کارگران ساختمانی سنگرسازان بی‌سنگر هستند و هر روز با حوادث ناشی از کار مواجه هستند اما اداره کار از گزارش آمار حوادث کار سرباز می‌زند.

میرزایی با بیان اینکه متاسفانه نظارت و بازرسی بر محیط‌های کارگری برای صیانت از جان کارگران وجود ندارد، از عملکرد واحدهای ایمنی و بهداشت در کارخانجات، انتقاد کرد.

وی با ابراز تأسف از برخی اظهار نظرها در خصوص حادثه معدن طبس گفت: برخی اظهارات نظیر اینکه کارگران معدن بیمه بودند و دیه آن‌ها پرداخت می‌شود موجب رنجش بیشتر کارگران می‌شود و مصیبت آنان را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از کارگران ساختمانی بیمه نیستند و جان آن‌ها هر روز با حوادث گوناگون تهدید می‌شود، گفت: محورهای دسترسی به واحدهای تولیدی و صنعتی ناایمن است و هر روز شاهد وقوع حوادث تلخ ناگوار ترافیکی هستیم. سرویس شرکت‌ها فرسوده و ناوگان حمل و نقل کارگران ناایمن است و بارها شاهد بروز تصادفات نظیر واژگونی اتوبوس و مینی‌بوس کارگران هستیم.

وی بیان کرد: متاسفانه آموزش و مسایل ایمنی با نگاه هزینه‌ای دیده می‌شود در حالیکه این موضوعات باید با دید سرمایه‌گذاری نگاه شود تا موجب کاهش وقوع حوادث شود.

انتهای پیام/

نظر شما