شناسهٔ خبر: 68938972 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

«شکوه شاهنامه» از هنر سخن می‌گوید/ روایت قلم‌هایی که عشق می‌آفرینند

سمنان- شهرستان دامغان میزبان رویداد شکوه شاهنامه ویژه نمایشگاه بزرگ آثار خوشنویسی است که از بین آثار برگزیده هنرمندان انجمن خوشنویسان انتخاب شده‌اند.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - معصومه آموده: مجموعه فرهنگی شهید شاهچراغی دامغان روز گذشته میزبان مراسم افتتاحیه رویداد خوشنویسی شکوه شاهنامه با حضور هنرمندان و خوشنویسان و علاقمندان به هنر ایران سرزمین بود، مراسمی که در آن یاد بزرگان هنر خطاطی کشورمان هم گرامی داشته شد.

به بهانه رویداد بزرگ خوشنویسی، با حسین صالحی، دبیر جشنواره هنری شکوه شاهنامه از هنرمندان خوشنام کشورمان به گفت‌وگو نشستیم تا درباره این رویداد که تا دوازدهم مهرماه به روی علاقمندان گشوده است، توضیحاتی دهد.

- در ابتدا قدری درباره شکوه شاهنامه توضیح دهید؟

تاکنون دو جشنواره بزرگ کشوری شکوه شاهنامه در مشهد مقدس برگزار شده که در داوری این رویدادها از حضور اساتیدی مانند امیرخانی، شیرازی و مرادی و صندق آبادی و موسوی بهره‌گیری کردیم و سطح کیفی آثار ارائه شده در رویداد نیز بسیار بالا بود.

این جشنواره در دو سال پیاپی که برگزار شده، مورد استقبال مردم هنردوست هم قرار گرفته است حالا منتخبی از آثار برگزیده این رویداد بزرگ فرهنگی در قالب یک تور نمایشگاهی در کشور اکران می‌شود که نخستین نمایشگاه از این دست موسوم به شکوه شاهنامه در شهر قائمشهر استان مازندران برگزار شد و پس از آن دامغان دومین میزبان آثار هنرمندان کشورمان است.

- آیا آثار هنرمندان دامغانی هم در نمایشگاه شرکت داده شده است؟

بله این نمایشگاه شامل آثاری از هنرمندان دامغانی است و خرسندیم که در این شهر فرهنگی و دارای سابقه بلند، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی حضور داریم.

«شکوه شاهنامه» از هنر سخن می‌گوید/ روایت قلم‌هایی که عشق می‌آفرینند

- قدری درباره نمایشگاه کنونی در دامغان توضیح دهید.

طبیعتاً به واسطه اینکه این آثار برگزیده جشنواره بزرگ کشوری هستند، سطح کیفی بسیار بالایی دارند و آثار منتخب جشنواره دو سال قبل در دامغان مانند دیگر شهرهای کشور به نمایش گذاشته شده بنابراین دیدن آن برای علاقمندان به هنر خالی از لطف نخواهد بود.

- به موضوعات نمایشگاه هم اشاره کنید.

ما در فراخوان جشنواره شکوه شاهنامه الزاماً شعر فردوسی را اعلام کرده‌ایم یعنی هنرمندان باید از ابیات شاهنامه استفاده کنند و الزام دیگر ما در این رویداد، خط نستعلیق است حتی این دقت از سوی اساتید بزرگی مانند استاد یاحقی و استاد قیامتی و استاد فرزین صورت گرفته که تا حد امکان ابیات اصطلاحاً «صحیح» شاهنامه نیز کتابت و نگارش شده باشد و حتی ابیات منصوب و یا مشکوک هم در این جشنواره راه داده نشده است. از این منظر اگر بخواهیم نگاهی به جشنواره داشته باشیم، خواهیم دید که با یک جشنواره ویژه روبه‌رو هستیم زیرا این رویداد چندین فیلتر و الزام را هم اعمال کرده تا آثار درخشان باشند.

- چرا نستعلیق؟

به عقیده بنده این خط شناسه هنر ملی ایران است.

- درباره آثار نمایشگاه هم توضیح دهید.

این آثار برای جمعی از برترین اساتید تراز اول کشورمان است که رئیس هیات داوران یعنی استاد غلامحسین امیرخانی، بزرگترین خوشنویس ایران آنها را برگزیده به همین دلیل می‌توان گفت سختگیرانه‌ترین گزینش ممکن در کشور برای این آثار رخ داده است.

«شکوه شاهنامه» از هنر سخن می‌گوید/ روایت قلم‌هایی که عشق می‌آفرینند

- این نوع رویدادها چقدر می‌تواند در هنر یک منطقه و ارتقای آن به خصوص بین جوانان موثر باشد؟

طبیعتاً وقتی آثاری در چنین سطحی در یک شهرستان مانند دامغان که سابقه خوشنویسی خوبی هم دارند، اکران می‌شود، تلنگری به هنرمندان منطقه است که سطح کیفی بالای سایر هنرمندان کشور را از نزدیک ملاحظه کنند زیرا این آثار مختص به تهران و مشهد نبوده و از سراسر کشور گردآوری شده است.

این در واقع یک فرصت است که در اختیار هنرمندان نقاط مختلف کشور قرار می‌گیرد که خودشان را با آنچه در تحولات خوشنویسی و سطح کیفی خوشنویسی امروز کشورمان است، بسنجند و حتی خودشان را نیز ارتقا بدهند به عبارت دیگر این رویدادها یک نوع ایجاد انگیزه نیز محسوب می‌شود.

علاوه بر این، تعالی فرهنگ را نیز شاهد هستیم و دوستداران شعر فردوسی به عنوان شاخصه بزرگ زبان پارسی این فرصت را پیدا می‌کنند تا آنچه از اشعار این شاعر سترگ و شاهنامه دوست دارند را با زیباترین خط و هنر دست هنرمندان این سرزمین مشاهده کنند و از این جهت هم رویداد خاصی محسوب می‌شود.

- آیا تعداد رویدادهای خوشنویسی کشورمان کافی است؟

هنرمندان خیلی علاقمند هستند که این دست فعالیت‌ها گسترش پیدا کند. رویداد شکوه شاهنامه دارای ویژگی‌های ممتازی است و آن اینکه به همت بخش خصوصی و بدون ریالی وابستگی به ارگانی خاص برگزار شده و برگزارکنندگان هم هیچ چشمداشتی ندارند تا با امور تبلیغاتی اسم و آوازه‌ای کسب کنند و صرفاً علاقمندان هنر هستند بنابراین این دعوتی است که سایر توانمندانی که علاقمند به هنر هستند به این عرصه ورود داشته باشند.

نظر شما