به گزارش ایرنا، طالب محمدی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این دانشآموزان در مدارس استثنایی۱۲شهرستان و منطقه شامل سنندج ناحیه ۱و۲، مریوان، سقز، کامیاران، دهگلان، قروه، بانه، دیواندره، بیجار، موچش و سروآباد از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت می کنند.
وی افزود: برگزاری دورههای آموزشی توانمندسازی، تربیت و تأمین مدرس زبان اشاره، هوشمندسازی مدرسه باغچه بان مریوان، بهرهمندی دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه ای، معرفی دانش آموزان (کم بضاعت) به بهزیستی وجلب مشارکت خیرین برای تأمین خدمات توان بخشی ویژه این دانش آموزان از جمله اقدامات آموزش وپرورش استثنایی استان به این دانش آموزان است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه اساسا مشکل جامعه است، گفت: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند، اما چالشهای اجتماعی،روانشناختی وعملکردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می دهد.
وی اضافه کرد: با تشخیص بهوقع ومداخله بهنگام می توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، ضمن اینکه جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای وی یاری رسان باشد.
محمدی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان ونوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، اظهار کرد: کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کنارهگیری از اجتماع از جمله مسائل و مشکلات عمده ای است که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینه های بالای توانبخشی با آن مواجهه می شود.
وی یادآور شد: امسال روزجهانی ناشنوایان به شعار " زبان دست ها را بشنویم ودرک کنیم " مزین شده است تا پیام برابری، مشارکت اجتماعی، برابر سازی فرصتهای شغلی و اجتماعی برای افراد ناشنوا و کم شنوا را بیش از پیش ترویج دهد.
بیشتر بخوانید:
نظر شما