شناسهٔ خبر: 68897916 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک بررسی کرد؛

جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان/ چشم پوشی به نفع تاجر فرش؟

درحالی که دریافت یک وام خرد از شبکه بانکی با سختی فراوان و وثیقه بیش از مبلغ وام روبروست، یک تاجر فرش توانسته با وثیقه‌ای حدود یک‌پنجم رقم وام، بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک پارسیان بگیرد و حالا بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان آن را هم برنگردانده است.

صاحب‌خبر -

جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان/ وثایقی کمتر از وام ۸۰۶ میلیارد تومانی

به گزارش خبرنگار تابناک، بررسی فهرست ابر بدهکاران بانک پارسیان نشان می‌دهد این بانک خصوصی به احد عظیم‌زاده اسفنجانی مبلغ ۸۰۶ میلیارد و ۴۴۳ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است. مبلغی کلان که قرار بوده طی مدت سه سال به حساب این بانک بازپرداخت شود، اما تا پایان خردادماه، ۱۴۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان آن برنگشته است و نام عظیم زاده در لیست بدهکاران کلان جای گرفته است.  

این تسهیلات چند صدمیلیاردی در شرایطی به یک شخص حقیقی پرداخت شده است که نرخ سودش ۲۷ درصد بوده و قرار بوده در بازه زمانی ۳۶ ماه با بانک پارسیان تسویه حساب شود، اما حالا بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان آن بازپرداخت نشده است.

این در حالی است که بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد عظیم زاده برای دریافت چنین وام کلانی از بانک پارسیان، ملکی به ارزش ۲۳ میلیارد و ۲۴۴ میلیون تومان و همچنین سفته و برات به ارزش ۱۵۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به عنوان وثیقه در اختیار بانک گذاشته است، بنابراین ارزش وثایق، ۱۷۴ میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومان بوده است، رقمی که در مقایسه با مبلغ وامِ بیش از ۸۰۶ میلیارد تومانی، بسیار کمتر است.

 

جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان/ وثایقی کمتر از وام ۸۰۶ میلیارد تومانی
 
عظیم زاده عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، سال ۹۵ در گفتگویی پیرامون بدهی به بانک‌ها تاکید داشت: فقط مبلغ وام و سود اولیه آن را قبول دارم و بقیه جریمه دیرکرد و سود در سود و ... را طبق فتوای علما، اسلامی و شرعی نمی‌دانم. وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین مشکل تان در حال حاضر با کدام بانک است؟ گفته بود: بانک پارسیان، هیچ‌گونه هم همکاری نمی‌کنند و راه‌حلی ارائه نمی‌دهند.

اما حالا با توجه به اطلاعات رسمی بانک مرکزی، عظیم زاده در فهرست دریافت کنندگان وام‌های چند صد میلیاردی است و بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان آن را هم برنگردانده است.

سؤال اینجاست که بانک پارسیان چگونه به یک شخص چنین رقم کلانی، وام اعطا کرده است و در مقابل چنین تسهیلاتی، وثایق با ارزشی نزدیک به میزان تسهیلات دریافت نکرده است؟ 

این سؤالی است که نیاز به شفاف‌سازی از سوی نهاد ناظر در بانک مرکزی، مدیران بانک پارسیان و شخص عظیم‌زاده دارد تا مشخص شود این بانک زیان‌ده، تحت چه قانونی در نظام بانکی، اختیار پرداخت چنین تسهیلاتی داشته است و عظیم‌زاده چگونه توانسته است تا رئیس شعبه بانک موردنظر را راضی به پرداخت ۸۰۶ میلیارد تومان وام سه‌ساله کند؟

این در حالی است سایر مردم عادی و متقاضی وام‌های خرد ۵۰ میلیونی، باید ماه‌ها در شعب بانک پارسیان دوندگی کنند تا در نهایت بتوانند با حداقل دو ضامن با درنظرگرفتن سن‌وسال مورد تأیید بانک، به یک وام خرد برسند و به زخمی از زندگی‌شان بزنند.

 

نظر شما