شناسهٔ خبر: 68720937 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

شعرا و هنرمندان سرمایه‌های ملی ما هستند باید مواظب آنان باشیم

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام احمد مطهری اصل در این همایش با اشاره به اهمیت و جایگاه اصحاب فرهنگ و هنر در جامعه اظهار داشت: زبان و ادبیات فارسی با زبان و ادبیات عرب در هم آمیخته و از این رو مشحون از آیات و روایات مختلف است و با اندک تاملی در این آیات و روایات وجوه مختلفی از اهمیت و جایگاه اصحاب هنر و ادب روشن می‌شود.

وی افزود: در این آیات و روایات زمانی که شیطان در برابر ذات باریتعالی اذعان می‌کند که می‌تواند همه‌ی آفریده‌های پروردگار را اغوا کند این سوال پیش می‌آید که چگونه شیطان در این گستره می‌تواند بندگان و آفریده‌های الهی را اغوا کند و پاسخ در این است که شیطان به دنبال انسان‌های خاص و صفات خاص است. و این انسان‌های خاص همان کسانی هستند که یک تنه می‌توانند در دل هزاران نفر نفوذ کنند و این انسان‌های خاص نیز کسانی هستند که از نعمت هنر و ادب برخوردارند و به مدد هنر خویش می‌توانند در قلب‌ها و ذهن‌ها نفوذ کنند.

وی افزود: این انسانهای فرهیخته و تاثیرگذار بیشتر از دیگران در تیررس و هدف شیطان هستند چرا که با انحراف یک هنرمند و  فردی صاحب نفوذ ، هزاران نفر در مسیر انحراف قرار می‌گیرند.

وی از این رو رسالت اصخاب فرهنگ، ‌هنر و ادب را بسیار مهم و سنگین دانست و گفت: مستکبرین عالم با اینکه خوی درندگی دارند به دنبال هنر و برگزاری بزرگترین جشنواره‌های هنری در جهان هستند تا اندیشه و تفکر خود را به اصحاب هنر و فرهنگ منتقل کنند و اهداف پلید خود را با ابزار هنر به سرمنزل برسانند.

حجت‌الاسلام مطهری،  انتقال مفاهیم و محتوای ارزشمند در قالب شعر و هنر را مهمترین رسالت هنرمندان و اصحاب ادب دانست و رسیدن به چنین مرحله و جایگاهی از سوی شعرا و هنرمندان جوان را نیازمند هدایت و راهنمایی اساتید این عرصه و مطالعه عمیق و کاربردی بیان کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: شعر و ادب ربطی به قومیت و زبان ندارد و زبان‌های مختلف نشانه‌ِ بزرگی  و قدرت حضرت حق است.

وی گفت: زبان در واقع مکنونات قلبی انسان را آشکار می‌کند و در زبان نیز امتیاز خاصی بین انسانها نیست.

امام جمعه‌ی تبریز،‌استاد شهریار را جزو سرآمدان شعر ایران عنوان کرد و گفت: شهریار قدرتی که در سرودن شعر فارسی دارد کم نظیر است و در ادوار مختلف شعر شاعران تبریزی زبانزد عام و خاص بوده است.

وی تاکید کرد: شعرا و هنرمندان سرمایه‌های ملی ما هستند و باید باید مواظب شعرا و هنرمندانمان باشیم و اجازه ندهیم دشمن از آنها بهره‌ای ببرد.

نظر شما