شناسهٔ خبر: 68696376 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

عفونت خون چه زمانی خطرناک است؟

زمانی که عفونت خون به سپسیس پیشرفت کند، وضعیت جدی و خطرناک است.

صاحب‌خبر -

تحقیقات نشان می‌دهد که سپسیس می‌تواند فرد مبتلا را در کمتر از ۱۲ ساعت بکشد. هنگامی که درمان یا مداخله پزشکی وجود ندارد، سپسیس یکی از علل اصلی مرگ و میر و کشنده‌تر از سرطان سینه، سرطان ریه یا حمله قلبی است.

به گزارش مثبت سبز، داشتن اطلاعات صحیح برای تشخیص علائم و دریافت درمان فوری می‌تواند یک زندگی را نجات دهد.

سپسیس چیست؟

سپسیس زمانی اتفاق می‌افتد که بدن به یک عفونت مانند عفونت خون، واکنش شدید نشان می‌دهد. در این موقع است که عفونت خون، خطرناک می‌شود. اگرچه سپسیس و عفونت خون اغلب به جای یکدیگر در ادبیات غیر پزشکی استفاده می‌شوند، این دو اصطلاح به مفاهیم متفاوتی اشاره دارند. عفونت خون، وجود یک ارگانیسم بیماری‌زا در جریان خون است که باعث بیماری می‌شود.

همه عفونت‌ها منجر به سپسیس نمی‌شوند. در بسیاری از موارد، عامل بیماری‌زا قبل از ایجاد پاسخ میزبان و اختلال عملکرد اندام، کنترل می‌شود و سپسیس هرگز رخ نمی‌دهد. علاوه بر این، همه موارد سپسیس به دلیل عفونت‌های جریان خون نیست. در واقع، عفونت خون تنها باعث ۲۵ تا ۳۰ درصد موارد سپسیس می‌شود. برخی از افراد، به ویژه بزرگسالان بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بیشتر در معرض خطر سپسیس هستند.

در طول سپسیس، سیستم ایمنی شروع به حمله به بافت‌های خودی کرده و باعث التهاب می‌شود. این التهاب می‌تواند منجر به آسیب اندام‌ها شود که در نیمی از موارد ممکن است کشنده باشد. عارضه رایج دیگر، تشکیل لخته‌های خونی است که جریان خون را به اندام‌های داخلی کاهش داده و مانع رسیدن مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز به آن‌ها می‌شود.

مراحل سپسیس

پزشکان سپسیس را در سه مرحله طبقه‌بندی می‌کنند.

سپسیس: سپسیس تهدیدکننده زندگی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت، واکنش بیش از حد نشان دهد. شناسایی سپسیس در مراحل اولیه آن دشوار است؛ اما علائم رایجی که شواهدی از بیماری را در مرحله اول نشان می‌دهند، شامل تب بالای ۳۸ ، ضربان قلب سریع بالای ۹۰ ضربه در دقیقه، تنفس سریع بالاتر از ۲۰ دم و بازدم در دقیقه، گیجی، بدن درد و عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی تاییدشده از طریق نتایج کشت خون است.

سپسیس شدید: مرحله دوم سپسیس، زمانی تشخیص داده می‌شود که اختلال عملکرد ارگان در نتیجه فشار خون پایین و التهاب در سراسر بدن، همراه با علائم دیگر از جمله ضربان قلب غیرطبیعی یا برون‌ده قلبی ضعیف، کاهش خروجی ادرار، تغییرات ناگهانی در وضعیت روانی، دشواری در تنفس یا سندروم دیسترس تنفسی حاد، درد غیرطبیعی، لرز به دلیل کاهش دمای بدن، ضعف شدید، بی‌هوشی و سردرگمی مشاهده شود.

شوک سپتیک: شوک سپتیک آخرین و خطرناک‌ترین مرحله سپسیس است. در این مرحله علیرغم مداخلات پزشکی، فشار خون به طرز خطرناکی پایین و سطح لاکتات سرم بالا است. لاکتات یک ماده شیمیایی است که برای سوخت‌رسانی به سلول‌ها در مواقع استرس به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود. وجود آن در مقادیر زیاد معمولا با سپسیس و سندروم پاسخ التهابی شدید همراه است. علائم شوک سپتیک مشابه علائم مرحله دو است و می‌تواند باعث آسیب مغزی، نارسایی ریه، قلب و کلیه، قانقاریا و حتی مرگ شود.

آزمایش عفونت خون crp

تست CRP، سطح پروتئین واکنشگر C را در خون اندازه‌گیری کرده و عفونت خون در آزمایش را نشان می‌دهد. این پروتئین توسط کبد تولید می‌شود و زمانی که در بدن التهاب وجود دارد، افزایش می‌یابد.

چه سطحی از پروتئین واکنشی C نشان‌دهنده عفونت خون است؟

CRP بالای ۱۰ میلی گرم در دسی لیتر می‌تواند نشان‌دهنده عفونت خون باشد؛ اما پزشک شما باید آزمایش‌های بیشتری را انجام دهد تا تأیید کند که دلیل سطح بالای CRP، نتیجه عفونت است.

جدول آزمایش عفونت خون crp

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفتیم، اگر عفونت خون منجر به سپسیس شود، می‌تواند خطرناک باشد. سپسیس در واقع، واکنش بسیار شدید و مخرب سیستم ایمنی بدن به عفونت است. این بیماری سه مرحله دارد و در مرحله آخر (شوک سپتیک)، می‌تواند به شدت خطرناک و کشنده باشد.

نظر شما