شناسهٔ خبر: 68685549 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

علت کلسترول بالا در افراد لاغر

بیشتر مردم کلسترول بالا را با افراد دارای اضافه وزن مرتبط می دانند. با این حال، برخلاف تصور رایج، وزن افراد همیشه مستقیماً با خطر ابتلا به کلسترول بالا در ارتباط نیست. آیا می توانید لاغر باشید و کلسترول بالا داشته باشید؟

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از hellodoctor، پژوهشگران با بررسی 5 هزار و 440 تن از مردم آمریکا دریافتند، نیمی از افرادی مبتلا به اضافه وزن، فشار خون و کلسترولی طبیعی دارند در حالی که درصد درخور توجهی از افراد لاغر به افزایش کلسترول و فشار خون مبتلا هستند که آنان را در خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار می دهد.

با توجه به این پژوهش، کارشناسان به همه افراد، از جمله افراد چاق و لاغر توصیه می کنند با رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی، مراقب سلامت قلب و عروق خود باشند.

رابطه کلسترول بالا و اضافه وزن

گذشته از عوامل دیگری مانند ژنتیک، شرایط خاص پزشکی و داروها، اضافه وزن معمولاً به دلیل عادات غذایی ناسالم و بدون ورزش ایجاد می شود. بنابراین، اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های خفیف تا شدید را در فرد افزایش می دهد.

یکی از شایع ترین شرایطی که افراد دارای اضافه وزن به آن مبتلا می شوند، کلسترول بالا است. چاقی باعث افزایش تری گلیسیرید و لیپوپروتئین با چگالی کم یا سطح کلسترول بد فرد می شود در حالی که لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب بسیار پایین می ماند.

سطوح ناسالم کلسترول آنها را مستعد ابتلا به برخی بیماری های قلبی عروقی و سکته می کند. اگرچه همه اینها واقعیت است، اما همه افرادی که وزن بیشتری نسبت به دیگران دارند، کلسترول بالایی ندارند. در برخی موارد، افرادی که وزن کمتری دارند نسبت به افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند، بیشتر در معرض ابتلا به کلسترول بالا هستند.

دلایل کلسترول بالا در افراد لاغر

کلسترول بالا در افراد لاغر می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که شامل عوامل ژنتیکی، عادات غذایی نادرست، سبک زندگی و شرایط پزشکی مختلف است. در ادامه به برخی از دلایل اصلی کلسترول بالا در افراد لاغر پرداخته می‌شود:

1. عوامل ژنتیکی

برخی افراد بدون توجه به وزن یا سبک زندگی‌شان، به دلیل ژنتیک دچار کلسترول بالا می‌شوند. این شرایط به عنوان هایپرکلسترولمی خانوادگی شناخته می‌شود و می‌تواند باعث بالا رفتن سطح کلسترول خون، به ویژه کلسترول LDL (کلسترول بد)، شود. افراد مبتلا به این بیماری حتی با داشتن رژیم غذایی سالم و وزن مناسب، ممکن است به کلسترول بالا دچار شوند.

2. مصرف چربی‌های ناسالم

مصرف بالای چربی‌های اشباع‌شده و ترانس در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش کلسترول شود. این نوع چربی‌ها در غذاهای فرآوری‌شده، فست‌فودها و شیرینی‌جات یافت می‌شوند. حتی افراد لاغر ممکن است با مصرف این غذاها دچار افزایش کلسترول شوند.

3. کمبود فعالیت بدنی

فعالیت بدنی ناکافی یکی دیگر از دلایل کلسترول بالا است. ورزش نکردن می‌تواند منجر به کاهش سطح کلسترول خوب (HDL) و افزایش کلسترول بد (LDL) شود. افراد لاغر که فعالیت بدنی منظم ندارند، نیز در معرض این مشکل قرار دارند.

4. مشکلات تیروئیدی

کم‌کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) یکی از شرایطی است که می‌تواند به افزایش سطح کلسترول منجر شود. این وضعیت باعث کاهش سرعت متابولیسم بدن می‌شود و ممکن است حتی افراد لاغر را هم تحت تأثیر قرار دهد.

5. بیماری‌های کبدی و کلیوی

مشکلات کبدی و بیماری‌های کلیوی نیز می‌توانند سطح کلسترول را افزایش دهند. این ارگان‌ها نقش مهمی در متابولیسم چربی‌ها و تنظیم کلسترول در بدن دارند و اختلال در عملکرد آن‌ها ممکن است منجر به افزایش کلسترول شود.

6. استرس و سبک زندگی ناسالم

استرس مزمن و سیگار کشیدن از دیگر عواملی هستند که می‌توانند کلسترول را افزایش دهند. استرس می‌تواند با افزایش سطح کورتیزول در بدن، به افزایش کلسترول بد منجر شود. این عوامل سبک زندگی حتی در افراد لاغر هم تأثیرگذار است.

7. مصرف داروها

برخی داروها مانند داروهای کورتیکواستروئید و برخی داروهای ضد افسردگی می‌توانند باعث افزایش سطح کلسترول شوند، حتی اگر فرد از نظر وزنی لاغر باشد.

پیشگیری از کلسترول بالا در افراد لاغر

موارد زیر به شما کمک می کند سطوح کلسترول را در  مقادیر طبیعی و نرمال خود نگه دارید:

  • یک رژیم غذایی سالم برای قلب داشته باشید: غذاهایی مصرف کنید که می توانند به بهبود کلسترول شما کمک کنند مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل. همچنین غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی قزل آلا، آجیل و دانه ها و روغن های گیاهی، را در وعده های غذایی خود بگنجانید، زیرا به بهبود سطح HDL و LDL شما کمک می کند.
  • چربی های اشباع و ترانس را محدود یا حذف کنید:  مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده و ترانس مانند غذاهای سرخ شده، دسرها و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. این غذاها می توانند به طور غیرعادی کلسترول بدن را افزایش دهند، به خصوص اگر با دقت مصرف نشوند.
  • به طور منظم ورزش کنید: از بی تحرکی خودداری کنید زیرا می تواند کلسترول HDL یا "خوب" شما را کاهش دهد. برای سوزاندن کالری که به کنترل فشار خون و کلسترول کمک می کند، به طور منظم حرکت کنید یا ورزش کنید.
  • سیگار را ترک کنید: در اسرع وقت سیگار را ترک کنید تا بتوانید از خود و دیگران در برابر ابتلا به کلسترول بالا و مشکلات قلبی عروقی محافظت کنید. تغییرات در سطح کلسترول شما فقط پس از چند هفته ترک سیگار قابل توجه خواهد بود.
  • سطح کلسترول خود را به طور مرتب چک کنید: بررسی سطح کلسترول خود هر چند وقت یکبار به شما کمک می کند تا در صورت ایجاد تغییرات ناگهانی در کلسترول خود آگاه تر باشید. 

برچسب‌ها:

نظر شما