شناسهٔ خبر: 68685265 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ادعای روزنامه آلمانی؛

اوکراین آماده آتش‌بس موقت است

مهر

یک رسانه آلمانی با اشاره به تغییر راهبرد رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که این کشور آماده است تا در برخی مناطق خط مقدم جبهه نبرد، با روسیه به توافق آتش‌بس برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «بیلد» آلمان با ادعای تغییر موضع راهبردی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نوشت که این کشور برای توافق آتش‌بس با روسیه در برخی مناطق خط مقدم، آمادگی دارد.

به نوشته این رسانه، طرح زلنسکی برای ادامه جنگ با روسیه تحت‌الشعاع مخالفت حامیان غربی کی‌یف برای صدور مجوز حمله به عمق خاک روسیه با تسلیحات اعطایی آنها قرار گرفته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه جولای تاکید کرده بود که مسکو به آتش‌بس یا هر گونه توقف موقت درگیری‌ها علاقه‌ای ندارد زیرا این نوع آتش‌بس به کی‌یف اجازه تجدید قوا می‌دهد. پوتین تاکید کرده بود: «روسیه با پایان قطعی و کامل جنگ موافق است نه آتش‌بس موقت.»

رئیس جمهور روسیه یک ماه بعد پیشنهاد آتش‌بس فوری به شرط دریافت ضمانت الزام‌آور از کی‌یف مبنی بر عدم پیگیری مساله پیوستن به ناتو و همچنین خروج نیروهای اوکراین از مناطق تحت تصرف روسیه را مطرح کرد. کی‌یف و حامیان غربی‌اش بلافاصله با این پیشنهاد مخالفت کردند.

حالا بیلد در گزارشی مدعی شده است که زلنسکی قصد دارد تا در هفته‌های آتی به آمریکا سفر و راهبرد اصلاح‌شده‌ای را برای جو بایدن، رئیس جمهور، کامالا هریس، معاون وی و همچنین دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا ارائه کند.

به نوشته بیلد، نکات اصلی راهبرد جدید کی‌یف «دریافت مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد غربی در عمق خاک روسیه، آمادگی اوکراین برا پذیرش آتش‌بس منطقه‌ای در امتداد برخی مناطق در خط مقدم و در نتیجه آتش‌بس مشروط» را شامل می‌شود.

زلنسکی ماه گذشته گفته بود که تمایل دارد تا در ماه سپتامبر «نقشه پیروزی» مد نظرش را به بایدن ارائه کند. وال‌استریت‌ژورنال چهارشنبه هفته گذشته به نقل از چند دیپلمات اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و دیوید لامی، همتای انگلیسی وی پشت درهای بسته به مقامات اوکراینی گفته‌اند که «پیروزی تمام و کمال اوکراین منوط به تأمین کمک‌های غرب به ارزش صدها میلیارد دلار است و از منظری واقع‌بینانه نه واشنگتن و نه اروپا، قادر به تأمین چنین کمکی نیستند» و در ادامه نیز از کی ‎ یف خواستند تا طرحی «واقع‌بینانه‌تر» ارائه کند.

زلنسکی از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، آشکارا تاکید کرده است که چه از طریق عملیات نظامی و چه از طریق دیپلماتیک، خواستار بازگشت مرزهای ۱۹۹۱ اوکراین (شامل شبه‌جزیره کریمه) است! مسکو تاکید کرده است که کی‌یف باید «واقعیات میدانی» را بپذیرد و علاوه بر این «مساله کریمه قابل مذاکره نیست.»

نظر شما