شناسهٔ خبر: 68679793 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دنیا حیدری

مدیریت، چمن و دغدغه‌های تغییر کرده

روزنامه جوان

مدیریت ناب، سطح دغدغه‌ها در فوتبال ایران را دستخوش تغییر کرده است، به‌طوری‌که عمده نگرانی‌ها در آستانه آغاز نخستین دوره لیگ نخبگان و لیگ سطح ۲ قهرمانان آسیا، شرایط ورزشگاه‌ها و عکس‌العمل حریفان در قبال بازی در چمن این استادیوم‌هاست تا نتیجه‌ای که قرار است در پایان بازی رقم بخورد. 

صاحب‌خبر -

مدیریت ناب، سطح دغدغه‌ها در فوتبال ایران را دستخوش تغییر کرده است، به‌طوری‌که عمده نگرانی‌ها در آستانه آغاز نخستین دوره لیگ نخبگان و لیگ سطح ۲ قهرمانان آسیا، شرایط ورزشگاه‌ها و عکس‌العمل حریفان در قبال بازی در چمن این استادیوم‌هاست تا نتیجه‌ای که قرار است در پایان بازی رقم بخورد. 
تا همین چند سال قبل که ورزشگاه‌های کشور‌های حاشیه خلیج فارس با وجود پاداش‌های قابل توجه خالی از جمعیت و تماشاگر بود، کنفدراسیون فوتبال آسیا به واسطه داشتن تماشاگران و هواداران پرتعدادی که شور و هیجانی دیدنی را روی سکو‌ها به تصویر می‌کشیدند، پوئن‌های مثبت بسیاری را برای فوتبال ایران در نظر می‌گرفت و با نگاهی متفاوت به فوتبال ایران می‌نگریست. سال‌هاست، اما نگاه ای‌اف‌سی حرفه‌ای‌تر شده و تفاوت را در زیرساخت‌ها می‌بیند، نه سکو‌هایی نامطمئن، اما مملو از جمعیت. همین مسئله باعث شد کشور‌های حاشیه خلیج‌همیشه فارس که روزی سرکیسه را برای بازیکنان ایرانی شل می‌کردند تا وجهه‌ای به فوتبال خود بدهند به صرافت تجهیز کردن ورزشگاه‌ها و امکاناتشان بیفتند. تجهیزاتی که به‌روز کردن آن‌ها نه فقط به منبع درآمد این کشور‌ها تبدیل شد و توانست شرایطی را فراهم کند که دیگر کشور‌ها اردو‌های تمرینی خود را در این کشور‌ها برگزار کنند که زمینه‌های پیشرفت فنی آن‌ها را نیز مهیا کرد، به‌طوری‌که حالا همان کشور‌هایی که برای ایجاد اندکی جذابیت در فوتبال خود دست به دامان بازیکنان ایرانی می‌شدند هم ورزشگاه و زمین دارند، هم بازیکن و هم تمامی تجهیزاتی که می‌تواند آن‌ها را روز به روز به فوتبال به‌روز شده دنیا نزدیک‌تر کند. درست برعکس فوتبال ایران که هنوز در خواب آقایی آسیا خوابیده و به جای پیشرفت، مسیر پسرفت را با سرعت طی می‌کند، به‌طوری‌که هر سال باید منتظر جرایمی، چون حذف نماینده‌های ایران از بازی‌های لیگ قهرمانان یا کاهش سهمیه حضور در این رقابت‌ها باشد. 
اما درست در چنین شرایطی که ای‌اف‌سی دنبال به‌روز کردن فوتبال قاره، خصوصاً در زمینه‌های زیرساختی است، فوتبال ایران با تبدیل داشته‌هایش به نداشته‌ها باید در ورزشگاه‌هایی، چون شهدای شهرقدس میزبان حریفان آسیایی باشد، چراکه ورزشگاه‌های اسم و رسم‌داری، چون آزادی و نقش‌جهان به واسطه مدیریت ناب آقایان به چنان روزی افتاده‌اند که بعد از ماه‌ها در دست تعمیر بودن هنوز هم شرایط میزبانی را ندارند و نماینده‌های ایران باید در ورزشگاه‌هایی، چون شهدای شهرقدس از حریفان آسیایی خود پذیرایی کنند. ورزشگاهی که می‌تواند فوتبال ایران را به سوژه‌ای مضحک چه در آسیا و چه در دنیا تبدیل کند، نه فقط، چون ظرفیت چندانی برای حضور تماشاگران ندارد، بلکه به دلیل چمن نامساعدی که نحوه تعمیر و مهیا‌سازی آن در فاصله ۴۸ ساعت مانده تا بازی حساس استقلال- الغرافه به سوژه رسانه‌های داخلی تبدیل شده است.
چند ثانیه، تن‌ها چند ثانیه نمایش شرایط نامطلوب چمن ورزشگاه شهدای شهرقدس و نحوه عملیات تعمیر و آماده‌سازی آن کافی بود تا اصلی‌ترین دغدغه جامعه فوتبال‌دوستان ایران و هواداران استقلال واکنش احتمالی حریف قطری به چمن ورزشگاه باشد تا نتیجه‌ای که قرار است در پایان نخستین مصاف آبی‌پوشان پایتخت در لیگ نخبگان آسیا رقم بخورد! دغدغه‌ای که اصلی‌ترین دلیل آن ناکارآمدی مدیرانی است که حتی امروز هم قصدی جدی برای مهیا کردن زیرساخت‌های لازم جهت پیشرفت ندارند که اگر داشتند، در سال ۱۴۰۳ نباید شاهد تلاش کارگران برای تعمیر چمن ورزشگاه با ابزاری، چون تیشه بودیم. اما همین چند ثانیه فیلم، تعریفی کامل و جامع از مدیریت فوتبال ایران است. مدیریتی که نه تنها فوتبال را به مرز نابودی کشانده که سطح دغدغه‌ها را نیز در آن به شکل فاحشی تغییر داده است!

نظر شما