شناسهٔ خبر: 68632784 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

کارشناس مذهبی:

 مهدویت بخش عمده‌ای از بحث امامت است

کارشناس مذهبی گفت: مهدویت بخش عمده‌ای از بحث امامت است که از چند بعد مهم شامل، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی، فرهنگی قابل بررسی است.

صاحب‌خبر -

روح اله فدایی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: مهدویت بخش عمده‌ای از بحث امامت است که از چند بعد مهم شامل، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی، فرهنگی قابل بررسی است.

وی افزود: بعد اعتقادی یعنی معتقد هستیم که امام حضور دارد، امام واسطه فیض است، بعد اجتماعی یعنی ما معتقد هستیم که یک شخصیتی در نهایت ظهور خواهد کرد و در جامعه حکومت تشکیل خواهد داد و این نواقصی که در جامعه می‌بینیم رفع خواهد شد.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: بعد سیاسی یعنی در حال حاضر حکومت‌های مختلفی وجود دارد و اعتقاد ما این است که این حکومت در آینده یکپارچه می‌شود و حاکمیت آن متعلق به امام‌زمان (عج) است و بعد تاریخی یعنی نه تنها هم اکنون ظهور اسلام مطرح است قبل از اسلام نیز مطرح است و در کتاب زبور، تورات، کتب آسمانی، ادیان گذشته این مطرح است.

فدایی خاطرنشان کرد: بعد فرهنگی و علمی یعنی ما معتقد هستیم در جامعه فرهنگی زمان و دین به تکامل می‌رسد و اجرا می‌شود، کتاب امامت و مهدویت برای عموم مردم ساده‌تر است.

وی یکی از مهم‌ترین روایات را موضوع انتظار فرج دانست و گفت: بالاترین عبادت أفضلُ عبادةِ المؤمنِ انتظارُ فَرَجِ اللّه خوانده شده است، نکته این است که همان‌طور که هر جریان سالمی دچار آسیب می‌شود که نمونه بارزش جریان عاشوراست، قصه عاشورا قصه جهانی است؛ فرزند پیغمبر را به شهادت رساندند؛ عده‌ای جمع شدند و این جنایت را مرتکب شدند، موضوع مهدویت نیز از آن موضوعاتی است که دچار آسیب‌های فراوان شده است.

کارشناس مذهبی در پایان مطرح کرد: مهدویت موضوعی است که از همان روزهای اولیه که غیبت آغاز شده علما دست به قلم شده و آثاری را تحریر کرده‌اند، از جمله شیخ طوسی، مرحوم نعمانی و سید شیخ مفید که از بزرگان شیعه به شمار می‌روند، اهل‌سنت نیز تحریراتی در این زمینه داشته‌اند، آیت‌الله عظمی صافی که یک سه‌جلدی به نام منتخب الاثر در این زمینه به رشته تحریر درآورده است.

انتهای خبر/224224

نظر شما