شناسهٔ خبر: 68622340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدرسه عسکریه مرحوم عابدزاده در مشهد بنایی تاریخی به نام امام یازدهم

نام بنای تاریخی و قدیمی عسکریه، که یکی از ۱۲ مدرسه ساخت مرحوم عابدزاده در مشهد مقدس است، برگرفته از اسم مبارک امام حسن عسکری(ع)، امام یازدهم شیعیان جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بنایابلاغ ثبت مدرسه عسکریه مرحوم عابدزاده در فهرست آثار ملی ایران عسکریه مرحوم عابدزاده به شماره ۳۲۷۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. وی درباره این اثر تاریخی افزود: پس از مهدیه که اولین بنای عابدزاده در سال۱۳۲۰ بود، در سال۱۳۲۸ دومین مدرسه با نام «عسکریه» در پایین خیابان، کوچه مسجد فیل ساخته شد که زمین این بنا را سه‌نفر اهدا کرده بودند.

این مسئول میراث فرهنگی گفت: عسکريه مانند دیگر بناها و مدارس مرحوم عابدزاده است که در شکل گيری عقايد سياسي و مذهبی، و هويت بخشي به بافت تاريخي که در آن واقع شده نقش مهمي داشته است. او افزود:نام بنای عسکریه، که يکي از ۱۲مدرسه ساخت مرحوم عابدزاده است، برگرفته از نام امام حسن عسکری(ع)، امام یازدهم شیعیان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: علاوه بر معماري سنتي و نقش پررنگ اين بنا در وقايع سياسي و مذهبي زمان خود و شکل دهي به اعتقادات مذهبي و ديني، سازنده آن يعني مرحوم عابدزاده به عنوان فردي متدين، شخصيتي برجسته و تأثيرگذار نزد عامه مردم و خواص شناخته شده بود که از طريق احداث اين مدارس مذهبي تحولي عظيم در جامعه، شيوه هاي آموزشي و ترويج آموزه هاي مذهبي پديد آورد.

هم چنین مدیر دفتر ثبت آثار اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌رضوی در این باره گفت: مدرسه عسکریه عابدزاده در استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش مرکزی، شهر مشهد در خيابان نواب صفوي (پايين خيابان) کوچه عسکريه (کوچه سرحوضو) قرار دارد.

 

نظر شما