شناسهٔ خبر: 68619344 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

ادعا‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام

خبرگزاری ایسنا

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ادعایی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، نسبت به «صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران» ابراز تردید کرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

«کارل هالگارد» سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، عصر چهارشنبه، در بیانیه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: «اتحادیه اروپا به شدت نگران است که آژانس به علت عدم همکاری مداوم ایران، همچنان نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کند.»

با وجود همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مدعی شد: «مایه تاسف است که به‌رغم چهار قطعنامه شورای حکام و فرصت‌های متعدد، ایران توضیحات فنی معتبری ارائه نکرده که آژانس را قادر سازد صحت و کامل بودن اعلامیه‌های آن را تایید کند. در عوض، ایران اظهاراتی کرد که با یافته‌های آژانس همخوانی ندارد.»

هالگارد افزود: «بیش از پنج سال از کشف ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد و چهار سال از کشف ذرات مشابه در ورامین می‌گذرد. نزدیک به ۲ سال از زمانی که شورای حکام در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ تصمیم گرفت که ضروری و فوری است که ایران تمام موضوعات پادمانی باقی مانده را روشن کند، می‌گذرد. این عمیقا نگران کننده است. ایران باید این مسائل ناشی از تعهدات قانونی خود را حل و فصل کند.»

او همچنین مدعی شد: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های آژانس برای به دست آوردن پیشرفت از سوی ایران در حل مسائل پادمانی و بهبود همکاری حمایت می‌کند. این بسیار نگران کننده است که در ۱۵ ماه گذشته هیچ پیشرفتی در راستای اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ صورت نگرفته است. به دلیل عدم همکاری ایران، آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد که ماهیت برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است.»

مشابه بیانیه روز گذشته اتحادیه اروپا، هالگارد مجددا مدعی شد: «تصمیم ایران برای پافشاری روی منع ورود بازرسان مطرح آژانس تأسف برانگیز است. ما از ایران می‌خواهیم که آن تصمیم را بدون تأخیر بیشتر، همانطور که اخیراً توسط شورای حکام درخواست شده، لغو کند.»

در بخش دیگری از بیانیه امروز اتحادیه اروپا آمده است: «ما همچنین از ایران می‌خواهیم که به اجرای موقت پروتکل الحاقی بازگردد، آن را تصویب کند و اجرای کلیه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد. این اقدامات همراه با اجرای کامل موافقتنامه پادمان جامع و کد اصلاحی ۳.۱، برای کمک به ایجاد اعتماد بین المللی درباره ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری است.»

در آخر، اتحادیه اروپا مدعی شد و اعلام کرد: «تا زمانی که چنین مواردی وجود دارد و به طور کامل این موارد حل نشده باشند، تردید منطقی در مورد ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد.»

ادعای اتحادیه اروپا درحالی مطرح می‌شود که نمایندگی ایران در وین در پاسخ به گزارش‌های مدیرکل آژانس، به شورای حکام آژانس اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA) تاکنون با آژانس همکاری کاملی داشته است. باید مجددا تاکید شود که تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام گردیده و توسط آژانس تحت راستی‌آزمایی است. جمهوری اسلامی ایران به حق انتظار دارد که آژانس گزارش‌های خود درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران را براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و به طور عینی انجام دهد.»

نمایندگی ایران افزود: «مجدداً باید تأکید شود که تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده و از یک نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی عبور کرده است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال، ایران به صورت داوطلبانه و رویکردی همکارانه، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را ارائه کرده است. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ضمن تاکید بر اهمیت و ارزش همکاری‌های ارائه شده به آژانس یادآوری می‌نماید که این همکاری‌های سازنده نباید توسط منافع سیاسی کوته‌بینانه تضعیف شود. بر این اساس، آژانس موظف است در پرداختن به چنین موضوعاتی با هدف جلوگیری از تحریف تصویر بزرگتر همکاری بین ایران و آژانس، به شیوه‌ای مجدانه عقلانیت خود را نشان دهد.»

نظر شما