شناسهٔ خبر: 68603269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

تکرار ادعاهای سیاسی اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران

سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با تکرار ادعاهای سیاسی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و نادیده گرفتن مقصر اصلی وضعیت برجام مدعی شد که پیشرفت‌های صنعت اتمی ایران از سرگیری اجرای این توافق را دشوار کرده است.

صاحب‌خبر -

سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با تکرار ادعاهای سیاسی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و نادیده گرفتن مقصر اصلی وضعیت برجام مدعی شد که پیشرفت‌های صنعت اتمی ایران از سرگیری اجرای این توافق را دشوار کرده است.

کارل هالگارد در سخنانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد این ادعای نخ‌ نما را تکرار کرد که دست نیافتن ایران به سلاح اتمی «یک اولویت امنیتی و کلیدی برای اتحادیه اروپا است. این اتحادیه همچنان به راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران متعهد است و ما از همه کشورها می‌خواهیم که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.»

وی با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام در پی خروج یکجانبه ایالات متحده، ادعا کرد: «ما متاسف هستیم که ایران تصمیم‌های لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته‌ای خود در چارچوب برجام که اتحادیه اروپا همچنان به آن متعهد است، نگرفته است. پیشرفت‌های بی وقفه هسته‌ای ایران در پنج سال گذشته بازگشت به برجام را به طور فزاینده‌ای چالش برانگیز کرده است. از این جهت خطر بحران گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه در نتیجه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بیشتر شده است.»

این دیپلمات اروپایی، مدعی شد: « اتحادیه اروپا همچنان از ادامه گسترش نگران کننده برنامه هسته‌ای ایران نگران است. ایران به شدت از تعهدات خود در برجام خارج شده و به دانش برگشت ناپذیری دست یافته است. اتحادیه اروپا با نگرانی خاصی به انباشت قابل توجه اورانیوم با غنای بالا و توسعه زیرساخت‌های غنی سازی هسته‌ای ایران از جمله از طریق نصب هزاران سانتریفیوژ پیشرفته اضافی توجه دارد.»

سفیر اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهارات ادعایی خود به تصمیم ایران برای لغو مجوز تعدادی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در چارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه پادمان جامع صورت گرفت، اشاره و ادعا کرد: «ما از ایران می‌خواهیم که این تصمیم را که به طور مستقیم و جدی بر کار آژانس در ایران تأثیر می‌گذارد، بدون فوت وقت لغو کند. این امر ضروری است تا آژانس بتواند فعالیت‌های راستی آزمایی خود را در ایران به طور مؤثر و کامل انجام دهد.»

هالگارد همچنین اقدامات ایران در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) را مانع توانایی آژانس برای تضمین ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران خواند و مدعی شد: «ایران اجرای تعهدات هسته‌ای خود را در چارچوب برجام متوقف کرده است. آژانس طی بیش از سه سال گذشته قادر به انجام چند فعالیت کلیدی راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام نبوده است. تصمیم ایران مبنی بر حذف تمامی تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام، اوضاع را تشدید کرده است. آژانس تداوم دانش خود را در مورد تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره اورانیوم از دست داده و قادر به ارائه تضمین درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران نیست. ما نگرانی جدی خود را در این زمینه تکرار می‌کنیم.»

این دیپلمات اروپایی ضمن تکرار ادعاهای سیاسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، مدعی شد: «ما قویاً از ایران می‌خواهیم که مسیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را تغییر دهد و بدون فوت وقت به تعهدات سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد. ما همچنین از ایران می‌خواهیم که به اجرای موقت پروتکل الحاقی بازگردد، آن را تصویب کند و اجرای کلیه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد. این اقدامات همراه با اجرای کامل موافقتنامه پادمان جامع و کد اصلاحی ۳.۱، برای کمک به ایجاد اعتماد بین المللی درباره ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری است.»

وی در پایان با تکرار ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، مدعی شد: «همکاری به موقع و کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملاً حیاتی است. اتحادیه اروپا به طور کامل از تلاش‌های آژانس برای ادامه اجرای ماموریت بلندمدت راستی آزمایی و نظارت مستمر در ایران حمایت می‌کند. ما به صراحت از ایران می‌خواهیم که بدون تاخیر بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعامل مؤثری داشته باشد.»

ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده و تاکید بر اینکه تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد؛ توافقی که بعدا به بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت یافت.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است./ایرنا

نظر شما