شناسهٔ خبر: 68615741 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پزشکیان و السودانی خواهان توقف نسل کشی در غزه شدند

پزشکیان رییس جمهوری اسلامی ایران و السودانی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه در جریان مذاکرات گسترده ای که در بغداد داشتند، دو طرف در یک موضع مشترک خواهان توقف جنایات رژیم صهیونیستی در نسل کشی در غزه شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، براساس بیانیه ای که دفتر نخست وزیری عراق از حال و هوای مذاکرات امروز منتشر کرد تاکید کرده است که دو طرف دیدگاه همسو و منطبق باهم در خصوص لزوم مسوولیت پذیری جامعه جهانی در قبال جنایات جاری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف نسل کشی در غزه داشتند.

براساس بیانیه نخست وزیری عراق در این مذاکرات دو طرف ارتقا همکاری های بین دو کشور در راستای منافع و مصالح دو جانبه و همچنین پیگیری کمیسیون عالی مشترک بین عراق و ایران که قرار است در آینده در بغداد برگزار می شود را بررسی کردند.

در این نشست همچنین موضوع همکاری و توافق امنیتی مشترک بررسی شد و مسئله همکاری سازنده در حوزه صنایع پالایشگاهی و انرژی و همکاری بخش خصوصی بین دو کشور به بحث و مناقشه گذاشته شد.

نخست وزیر عراق در این نشست با اشاره به روابط دینی و اجتماعی و تاریخی بین دو کشور همسایه گفت که موقعیت جغرافیایی که دو کشور دارند باعث شده است تا مسئله خطوط ارتباط لوجستیک و حمل و نقل از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

السودانی در این نشست با اشاره به خط آهن بصره – شلمچه برای انتقال مسافرین گفت که دولت در تکمیل یادداشت های تفاهم و اجرایی کردن آنها جدی است.

رییس جمهور اسلامی ایران نیز با اشاره به عمق مناسبات بین دو کشور و تاثیر ویژه آن بر ثبات در منطقه خاطر نشان ساخت که تهران علاقه مند به کار مشترک و توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور است.

بیانیه تاکید کرده است که این نشست، همسویی و انطباق دیدگاه های مشترک را در خصوص مخالفت با ادامه تجاوزها علیه غزه و اقدامات رژیم صهیونیستی در ناامن کردن ثبات و امنیت در منطقه را نشان داد و دو طرف خواهان مسوولیت پذیری جامعه جهانی در این خصوص و توقف نسل کشی در حق مردم فلسطین شدند.

براساس بیانیه، در پایان این مذاکرت، ۱۴ سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، همکاری در زمینه آموزش نیروی متخصص، جوانان و ورزش، تبادل فرهنگی و هنری و آثار تاریخی و آموزش و پرورش، رسانه، ارتباطات و اعزام کاروان های گردشگری دینی، همکاری در زمینه مناطق آزاد بین عراق و ایران و کشاورزی و منابع طبیعی، پست، حمایت اجتماعی، آموزش نیروهای فنی – مهندسی و ارتقا نیروی کار ماهر و همکاری در زمینه اتاق های بازرگانی به امضا رسید.

به نوشته بیانیه سند های همکاری را از جانب عراق وزیران خارجه، بازرگانی و رییس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق و از طرف ایران وزیران امور خارجه و اقتصاد امضا کردند.

نظر شما