شناسهٔ خبر: 68607394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایان شکاف دیجیتال در خراسان‌شمالی با توسعه اینترنت روستایی

بجنورد- ایرنا- رازوجرگلان دومین شهرستان خراسان‌شمالی بعد از جاجرم است که ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار آن از اینترنت پرسرعت برخوردار شدند به گونه ای که اکنون نه تنها مشکلی در آنتن دهی تلفن همراه ندارند بلکه به دلیل دسترسی به اینترنت پرسرعت (فورجی) از تمامی مزایای عصر ارتباطات نیز بهره‌مند هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هنوز یادمان نرفته است که دانش آموزان روستایی رازوجرگلان هنگامی که کشور با ویروس کرونا درگیر و تدریس به فضای مجازی کشیده شد، کتاب به دست راهی تپه‌ها می شدند تا شاید ارتفاعات به داد آنها برسد و از غافله آموزشی دور نمانند.

حتی در برخی روستاها برقراری تماس تلفنی نیز معضلی بود به گونه ای که فرد برای تماس با دوستان و یا آشنایان باید در ارتفاع و یا تپه ای قرار می گرفت تا این تماس بدون هیچ مشکلی برقرار شود.

روستاییان برای دریافت کوچکترین خدمات اداری نیز مجبور بودند، کیلومترها بپیمایند تا در مرکز شهرستان و یا استان کارشان انجام شود اما اکنون همان روستاهای مرزی کم برخوردار از طریق اینترنت و با صرف هزینه بسیار کمتر، کارهای اداری خود را با استفاده از خدمات دولت الکترونیک انجام می دهند.

روستاییان خراسان شمالی کافی است یک گوشی هوشمند داشته باشند و با خرید بسته ای از اپراتورهای تلفن همراه از تمام مزایای عصر ارتباطات بهره مند شوند.

براساس اعلام مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان راز و جرگلان از پوشش ۱۰۰ درصدی تلفن همراه و اینترنت پرسرعت بهره مند هستند و اکنون این خطه دومین شهرستان استان با پوشش سبز اینترنت پرسرعت است.

پایان شکاف دیجیتال در خراسان‌شمالی با توسعه اینترنت روستایی

احداث و ارتقای ۳۷ سایت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان شمالی در این باره می گوید: با احداث ۲۳ سایت جدید، ارتقای فناوری ۱۴ سایت تلفن همراه و اجرای ۱۴۴ کیلومتر فیبر روستایی در نقاط مختلف راز و جرگلان تحول بزرگ ارتباطاتی در این شهرستان رخ داد.

سیدعلی مرتضوی می افزاید: اکنون ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان راز و جرگلان از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند.

وی ادامه می دهد: اتصال روستاهای رازوجرگلان به اینترنت پرسرعت از محل اعتبارات دولتی (USO) انجام شده است.

مرتضوی خاطرنشان می کند: برای حمایت از روستاییان و تقویت نظام اقتصادی روستاها توجه به توسعه زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات، امری قابل توجه است.

پایان شکاف دیجیتال در خراسان‌شمالی با توسعه اینترنت روستایی

پوشش اینترنت روستایی در مرز ۹۷ درصد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی می گوید: میزان پوشش اینترنت پرسرعت سیار در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اکنون به مرز ۹۷ درصد رسیده است و حدود ۲ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

وی می افزاید: سه درصد باقی‌مانده روستاها نیز جزو مناطق صعب العبوری هستند که بهره مندی آنها از اینترنت پرسرعت نیازمند اعتبارات است.

مرتضوی یادآور می شود: تمامی شهرهای استان نیز زیر پوشش نسل های سوم و چهارم تلفن همراه هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی یادآور شد: توسعه زیرساخت های ارتباطی پایدار، پرسرعت و امن در مناطق روستایی همواره در دستور کار بوده است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی با داران بودن یک‌میلیون و ۲۱۴ هزار مشترک اینترنت پهن باند ثابت و سیار رتبه ۹ کشور را دارد.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما