شناسهٔ خبر: 68606911 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

قیمت نفت سنگین ایران از صعود بازماند

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در ماه میلادی گذشته، روند کاهشی را ازسرگرفت.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در ماه میلادی گذشته، روند کاهشی را ازسرگرفت.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام کرد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در اوت، به ۷۷ دلار و ۶۳ سنت رسید که ۶ دلار و ۹۴ سنت معادل ۸.۲ درصد در مقایسه با قیمت ۸۴ دلار و ۵۷ سنت در ژوئیه، کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۲ دلار و ۸۶ سنت در مقایسه با ۸۰ دلار و ۸۸ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.

ارزش سبد نفتی اوپک در اوت، به ۷۸ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه رسید که ۶ دلار و ۲ سنت معادل ۷.۱ درصد در مقایسه با ۸۴ دلار و ۴۳ سنت در ژوئیه، کاهش ماهانه داشت. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۳ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسیده است که در مقایسه با ۸۰ دلار و ۶۰ سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته، ۲ دلار و ۴۴ سنت معادل سه درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۲ کشور است، در اوت، به ۲۶.۵۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۹۷ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، کاهش داشت. تولید نفت در نیجریه، کنگو و ونزوئلا افزایش داشت، در حالی که در لیبی، عراق و عربستان سعودی کاهش پیدا کرد.

همزمان، مجموع تولید نفت متحدان اوپک در گروه اوپک پلاس، در ماه میلادی گذشته، به ۱۴.۰۷ میلیون بشکه در روز رسید که بر مبنای ماه به ماه، ۱۰۸ هزار بشکه در روز کاهش داشت.

بر اساس آمار منابع ثانویه، تولید نفت ایران در اوت، با چهار هزار بشکه در روز افزایش، به ۳.۲۷۷ میلیون بشکه در روز رسید.

 

بازنگری مجدد اوپک در پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را پایین‌تر برد که دومین بازنگری منفی متوالی این گروه بود. اوپک اکنون انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۲.۰۳ میلیون بشکه در روز رشد کند که کمتر از برآورد ۲.۱۱ میلیون بشکه در روز در گزارش ماه قبل است.

اوپک همچنان بالاترین برآورد رشد تقاضا برای نفت را در صنعت انرژی دارد. اختلاف بیش از حد معمول میان پیش‌بینی کنندگان درباره رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، به دلیل اختلاف نظر بر سر چین و روند گذار جهانی به سوی سوخت‌های پاک‌تر است.

در گزارش اوپک آمده است: انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین به خوبی پشتیبانی شود. با این حال، مشکلات در بخش املاک و نفوذ فزاینده خودروهای ال‌ان‌جی و برقی، بر مصرف دیزل و بنزین در آینده تاثیر خواهد گذاشت.

اوپک همچنین برآوردش از رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده را از ۱.۷۸ میلیون، به ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما