شناسهٔ خبر: 68610141 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور:

معرفی ارقام جدید دوره رشد پنبه و قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: کاهش دوره رشد پنبه با معرفی ارقام جدید یکی از برنامه‌های مهم مرکز تحقیقات پنبه است زیرا کوتاه شدن دوره رشد هزینه تولید این محصول را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، قربان قربانی نصرآباد، رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به اینکه پنبه یک گیاه استراتژیک است که بیش از ۷۰ محصول از آن استخراج می‌شود، اظهار کرد: گیاه پنبه با ریشه‌های عمیق خود خاک را تقویت کرده و باعث جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود.

وی از تولید دو رقم جدید پنبه خبر داد و گفت: دوره کوتاه‌تر رشد، مقاومت بیشتر در برابر بیماری و تحمل بالاتر در برابر تنش‌های محیطی از جمله ویژگی‌های این ارقام جدید است.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه پنبه، اصلی‌ترین محصول لیفی جهان است که علاوه بر استحصال روغن و کنجاله برای خوراک دام و ده‌ها فرآورده با ارزش صنعتی دیگر، در بیش از ۱۰۰ کشور جهان از جمله ایران برای صدها میلیون نفر ایجاد اشتغال مولد کرده است، افزود: پنبه با بیش از یک هزار و ۲۰۰ درصد ارزش افزوده، بعد از جو بیشترین مقاومت را در برابر شوری خاک دارد.

وی مدیریت کشت را یک عامل مهم در افزایش بهره‌وری پنبه دانست و افزود: باید با تسطیح مزارع مصرف آب را در مزارع کاهش داده و از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

قربانی با اشاره به اینکه وجود محصولات رقیب و نداشتن صرفه اقتصادی باعث کاهش سطح زیر کشت این محصول و کشت آن در اراضی درجه دو و سه شد، گفت: اگر پنبه در کشور کشت نشود سالانه ۱۲ میلیون دلار ارز برای خرید این محصول از کشور خارج خواهد شد به همین دلیل با سیاست‌های تشویقی و حمایتی تلاش می‌کنیم در کشت این محصول به خودکفایی برسیم.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که پنبه با ارز نیمایی وارد شود، پنبه تولیدی قابل رقابت با پنبه وارداتی نخواهد بود، گفت: در بیش از ۷۰ درصد کشورهای دنیا برای حمایت از تولید پنبه به کشاورزان خود یارانه تشویقی می‌دهند اما ما با قرار دادن تعرفه صفر بر روی واردات پنبه و قرار دادن ارز نیمایی برای واردات این محصول قدرت رقابت را از تولیدکنندگان گرفته‌ایم که باید با قرار دادن تعرفه واردات و حذف یارانه نیمایی این مشکل حل شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور افزایش عملکرد در واحد سطح را یک راهکار مهم برای به صرفه شدن تولید پنبه در کشور برشمرد و افزود: ما به دنبال افزایش سطح زیر کشت پنبه نیستیم بلکه به دنبال آن هستیم تا عملکرد در واحد سطح را جبران کنیم تا کشت این محصول برای کشاورزان و کارخانه‌داران به صرفه شود.

قربانی با تأکید اینکه اگر کشت پنبه برای کشاورز به صرفه باشد خود به خود به سمت کشت این محصول خواهد رفت، گفت: کاهش دوره رشد پنبه با معرفی ارقام جدید یکی از برنامه‌های مهم مرکز تحقیقات پنبه است زیرا کوتاه شدن دوره رشد هزینه تولید این محصول را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نظر شما