شناسهٔ خبر: 68606766 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سلطه چین بر دنیای باتری‌ها

پیشرفت چین در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر غیرقابل انکار است. گواه این مدعا باتری‌های جدیدی است که قرار است دنیا را متحول کند. پتانسیل این نوآوری به قدری عظیم است که می‌تواند صنعت و ظرفیت صادرات سایر غول‌های فناوری را با عجیب‌ترین موادی که تا به حال دیده‌ایم از بین ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیواطلس، چین اخیراً پیشرفت‌های عمده‌ای در فناوری باتری‌های سدیم یونی به‌عنوان جایگزینی برای باتری‌های رایج‌تر لیتیوم یونی داشته است. این نوع باتری‌ها از یون‌های سدیم به جای یون‌های لیتیوم برای ذخیره و آزادسازی انرژی استفاده می‌کنند.

درحالی‌که باتری‌های لیتیوم یونی در حال حاضر بر بازار جهانی باتری، به‌ویژه برای خودروهای الکتریکی و لوازم الکترونیکی مصرفی، تسلط دارند، باتری‌های یون سدیم دارای مزایای بالقوه‌ای هستند که علاقه چین را برانگیخته است.

چین، یون سدیم را یک فرصت استراتژیک برای ایجاد رهبری فناوری داخلی و کاهش اتکا به لیتیوم وارداتی می‌داند. آنها با ذخایر عظیم سدیم خود می‌توانند زنجیره تامین خود را برای مواد باتری ایمن کنند نه اینکه وابسته به کشورهای دیگر برای تامین لیتیوم باشند.

این امر شرکت‌های بزرگ چینی را به سرعت بخشیدن به تحقیق و توسعه یون سدیم سوق داده است. در چند سال گذشته، چین به سرعت ظرفیت تولید باتری‌های سدیم یونی را افزایش داده و به‌کارگیری فناوری در مقیاس بزرگ را اجرا کرده است.

بیشتر بخوانید:

باتری‌های سدیم یونی از نظر طراحی بسیار شبیه به باتری‌های لیتیوم یونی هستند که در حال حاضر بازار باتری‌ها را در اختیار دارند. هر دو از شیمی بینابینی استفاده می‌کنند، به این معنی که یون‌ها بین کاتد و آند حرکت می‌کنند تا نیرو را تامین کنند.

با این حال، باتری‌های یون سدیم از یون‌های سدیم به جای لیتیوم استفاده می‌کنند که مزایای کلیدی زیادی دارد. کاتد در باتری یون سدیم معمولاً از اکسیدهای فلزی واسطه لایه‌ای ساخته می‌شود، درحالی‌که آند از کربن سخت مشابه باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کند.

نظر شما