شناسهٔ خبر: 68605718 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دانه‌های شیشه‌ای کوچک حاوی جزئیات جالبی در مورد ماه

یک مطالعه جدید نشان داده است که آتشفشان‌ها در دوره دایناسور‌ها در زمین، ۱۲۰ میلیون سال پیش، به فوران خود در ماه ادامه داده اند.

صاحب‌خبر -

دانه‌های شیشه‌ای کوچکی جزئیات جالبی را در مورد ماه در «عصر دایناسورها» نشان می‌دهد.

این مطالعه بر اساس دانه‌های شیشه‌ای کوچک یافت شده در سطح ماه انجام شد که نشان می‌دهد فعالیت‌های آتشفشانی تا همین اواخر در ماه وجود داشته است.

این دانه‌ها توسط Chang'e ۵، یک ماموریت چینی که قطعه‌ای از ماه را در سال ۲۰۲۰ بازگرداند، پیدا شد.

دانشمندان بیش از ۳۰۰۰ دانه شیشه‌ای کوچک را که در آن نمونه قمری وجود داشت، بررسی و ترکیب شیمیایی و بافت فیزیکی آن ها را مطالعه کردند.

آن ها متوجه شدند که سه مورد از این دانه‌ها ظاهراً از یک آتشفشان بودند. تاریخ گذاری نشان داد که این دانه ها حدود ۱۲۳ میلیون سال قدمت دارد. این قدیمی‌ترین فعالیت آتشفشانی است که تا به امروز در ماه تایید شده است.

این دانه‌ها حاوی مقدار زیادی از یک عنصر به نام KREEP بودند که می‌تواند اثر حرارتی ایجاد کند.

دانشمندان پیشنهاد کردند که این گرما ممکن است باعث ذوب شدن سنگ‌های گوشته ماه شده باشد که به نوبه خود به سطح رها شده اند.

مواد قمری که توسط مأموریت‌های آمریکا و شوروی به ماه بازگردانده شده‌اند، قبلاً تا حدود سه میلیارد سال پیش نشان‌دهنده وجود فعالیت‌های آتشفشانی در ماه بود، اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که فعالیت‌ها اخیراً نیز رخ داده است.

نتایج نشان می‌دهد که اجرام کوچکی مانند ماه می‌توانند تا مرحله بسیار دیر تکامل خود فعال باقی بمانند. این موضوع همچنین به دانشمندان کمک می‌کند تا مدل‌هایی از چگونگی تکامل درونی عمیق ماه را بهتر درک کنند.

منبع: ایندیپندنت

نظر شما