شناسهٔ خبر: 68605177 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ایران ایر، هدف تحریم های تازه با ادعای صادرات موشک های ایرانی به روسیه

پیام خصوصی واشنگتن به تهران چه بود؟ | چرا غربی ها از موشک های ایرانی می ترسند؟

موج جدید لفاظی‌های غربی علیه همکاری‌های ایران و روسیه در حالی طی روزهای اخیر شدت گرفته که منابع سیاسی – نظامی مختلف در ایران، هر گونه ارسال موشک به روسیه منظور استفاده در جنگ اوکراین را رد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی که حمایت گسترده و علنی سیاسی، اقتصادی و تسلیحاتی دولت‌های غربی از رژیم‌صهیونیستی زمینه‌ساز بی‌پروایی تل‌آیو در رقم زدن جنایت‌های کم‌نظیر در سرزمین‌های اشغالی و به‌ویژه غزه شده‌است، آنها طی روزهای اخیر به دروغ‌پردازی‌ها و فضاسازی‌های تازه‌ای پیرامون همکاری‌های ایران و روسیه پرداخته و براساس آن درصدد اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری‌اسلامی ایران هستند.

روز ۱۶ شهریورماه بود که برخی رسانه‌های آمریکایی، از جمله «وال استریت ژورنال» مدعی شدند ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه ارسال کرده‌است؛ خبری که در روزهای بعد ازسوی دیگر رسانه‌های آمریکایی مانند «رویترز»، «آسوشیتدپرس»، «نیویورک تایمز» و... تکرار شد؛ ادعایی بی سند و مدرک که اگرچه طی روزهای اخیر ازسوی مقام‌های مختلف ایرانی و روس رد شده، اما زمینه‌ساز فضاسازی‌های جدید غربی علیه تهران شده‌است.

طرح پرتکرار ادعاهای غیرمستند

نکته جالب در این میان اما، اتهام‌زنی به ایران بدون ارائه اسناد و مدارک معتبر بود. با وجود اینکه وزارت امور خارجه اوکراین طی روزهای اخیر کاردار ایران در این کشور را احضار کرد تا «نگرانی شدید» خود را نسبت به گزارش‌هایی درباره «احتمال تامین» موشک‌های بالستیک ازسوی ایران برای روسیه اعلام کند، اما همچنان مدرکی در میان نبود.

طرح ادعاهای ضدایرانی از سوی مقام‌های غربی و همچنین اوکراینی در شرایطی است که طرف‌های مقابل تاکنون هیچ سندی در اثبات ادعاهای خود ارائه نداده یا در رسانه‌ها منتشر نکرده‌اند. در چنین شرایطی هم بود که دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین در روزهای اخیر اعتراف کرد که کی‌یف اسناد معتبری برای اثبات ادعای خود درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه ندارد؛ «درحال‌حاضر هیچ تأییدیه‌ای که نشان دهد ایران این موشک‌ها را به روسیه ارسال کرده وجود ندارد».

با این وجود اما، موج تازه فضاسازی‌ها ازسوی مقام‌های اروپایی ادامه یافت. در ابتدا با وجود اینکه اتحادیه اروپا اطلاعات دریافتی خود درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را «موثق» دانست، اما کاخ‌سفید گزارش‌های مطرح شده دراین زمینه را تایید نگرد. براین اساس هم بود که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در آخرین نشست‌خبری خود اعلام کرد آمریکا نمی‌تواند گزارش‌ها درباره انتقال موشک‌های بالستیک از ایران برای مسکو را تأیید کند.

همسویی ضد ایرانی آمریکا و اروپا

تناقض‌گویی‌های غیرمعتبر آمریکا و اروپا در ادامه با همسویی بیشتری همراه شد و دوطرف با استناد به گزارش‌های واهی و غیرمستدل ادعایی خود، دست به کار اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران شدند.

برخلاف موضع ابتدایی کاخ‌سفید مبنی بر عدم تایید گزارش‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی به روسیه، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در جریان نشست‌خبری خود در لندن، اعلام کرد واشنگتن ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه را تایید می‌کند و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد؛ تحریم‌هایی که ظاهرا قرار است شامل شرکت هواپیمایی جمهوری‌اسلامی ایران (ایران‌ایر) هم بشود.

در ادامه تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نیز به این لفاظی‌های ضدایرانی پیوستند و با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن «صادرات موشک‌های بالستیک ایران به روسیه»، از اعمال تحریم‌های حدید علیه ایران خبر داده‌اند. تروئیکای اروپایی دراین بیانیه ضمن اعلام اینکه برای لغو قراردادهای دوجانبه خدمات هوایی با ایران «اقدامات فوری» انجام خواهند داد، تاکید کرده‌اند که افراد و اشخاص مهم مرتبط با برنامه موشکی ایران و کسانی که در زمینه انتقال آن و سایر تسلیحات به روسیه نقش داشته‌اند را نیز تحریم می‌کنند. «کار بر روی تحریم ایران‌ایر» از دیگر تهدیدهای تروئیکای اروپایی در بیانیه‌شان بوده‌است.

تحریم‌های ضد ایرانی جدید از سوی دولت‌های غربی با استقبال اوکراین مواجه شد و آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری این کشور تاکید کرد که کی‌یف به‌دنبال مجوز واشنگتن برای استفاده بیشتر از تسلیحات تامین شده توسط آمریکا برای هدف قرار دادن نقاطی در داخل روسیه است.

تحریم‌های تازه لندن

ازسوی دیگر روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز گزارش داد دولت انگلیس با صدور بیانیه‌ای، موج جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران و روسیه اعمال کرده‌است. براین اساس لندن ۷ تحریم جدید را رژیم‌ تحریم‌های اعمالی علیه ایران اضافه و ۳ تحریم تازه را نیز بر ضد مسکو اعمال کرده‌است.

براساس این گزارش، برخی از تحریم‌شدگان، شامل شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که با صنایع پهپادسازی در روسیه و ایران ارتباط داشته‌اند. رویترز در گزارش خود تاکید کرد که این بیانیه دولت انگلیس پس از آن صادر شده‌است که که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در لندن اعلام کرد روسیه موشک‌های بالستیک از ایران دریافت کرده و احتمالا ظرف چند هفته از آنها در اوکراین استفاده خواهد کرد.

دلیل هراس غرب از موشک‌های ایرانی

بلینکن در نشست‌خبری خود در لندن ضمن طرح این ادعا که همکاری مسکو و تهران امنیت اروپا را تهدید می‌کند، گفت که «واشنگتن به صورت خصوصی به ایران هشدار داده ارائه موشک‌های بالستیک به روسیه به‌معنی «تشدید تنش» خواهد بود و تحریم‌های جدیدی به‌دنبال دارد».

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین ادعا کرد که «ایران ده‌ها نیروی نظامی روسیه را برای استفاده از سامانه موشکی بالستیک دوربرد «فتح ۳۶۰» آموزش داده که حداکثر برد آن ۷۵ مایل است». بلینکن همچنین به این نکته هم اشاره کرده‌ که «از موشک‌های ایرانی می‌توان برای اصابت به اهداف نزدیک‌تر استفاده کرد و به روسیه اجازه می‌دهد از زرادخانه موشکی خود برای اهدافی که دورتر از خط مقدم در اوکراین هستند، استفاده کند».

رویترز در پایان گزارش خود از نشست‌خبری بلینکن به این نکته هم اشاره کرده‌است که ایران هم‌اکنون یکی از کشورهای جهان به‌حساب می‌آید که تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد و برخی کارشناسان مزایای اضافه کردن تحریم‌های اقتصادی بیشتر را، که می‌تواند به طبقه متوسط ایران ‌آسیب برساند، زیرسئوال برده‌اند.

نظر شما